Sida 1 av 9

Mustang Mamba. Renovering med modifiering. Nu med Skivbroms!

Postat: 17 jan 2013, 20:14
av Astanius
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är detta som håller mig igång i vintermörkret. Mustang Mamba årsmodell 71 eller 72. Köptes hösten 2010 efter 9 år i ett uthus.
Bild
Listan på vad som ska göras är lång.
Alla slitdelas ska bytas.
Helt ny lack.
Framgaffel från K50
Nya lager i naven. De lösa ska bytas mot fasta.
Höja framgaffeln.
Förstärka motorfästet.
Flytta verktygslådan från undersidan till ovansidan.
Den treväxlade motorn får vila till förmån för en fyrväxlad.
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 17 jan 2013, 20:24
av rollymcpolly
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Snygg moppe, trevligt att se en mamba till här :) <!-- </EdIndex> --></div>

Nermontering

Postat: 17 jan 2013, 20:32
av Astanius
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild
Framgaffeln ska av så jag kan passa in gaffeln från K50.
Bild
Styrkronan passas in.
Bild
Prov montage av gaffel. Den ska sedan renoveras. <!-- </EdIndex> --></div>

Mer demontering

Postat: 17 jan 2013, 20:48
av Astanius
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jan 2013, 08:21
av NiklasHögberg
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->skulle nog rekomendera att bygga till ett undre motorfäste om du ska ha lite fart i maskin kanske? <!-- </EdIndex> --></div>

Ang. Undre motorfäste.

Postat: 18 jan 2013, 10:02
av Astanius
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej Niklas!

Jag ligger lite före. Bilder på det kommer under helgen. Jag har byggt ett undre föste typ det som sitter på de lite nyare modellerna. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jan 2013, 10:35
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Roligt med allt fler mambor på forumet!
Är det en 70 cc cylinder du har? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 18 jan 2013, 11:05
av bmw02touring
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det känns som Mamborna blir fler och fler. Blir fränt det här. 8)
Saxarna får akta sig. <!-- </EdIndex> --></div>

Undre motorfäste tar form.

Postat: 19 jan 2013, 17:09
av Astanius
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Några bilder på det nya undre motorfästet. Börjar med ett fyrkantsrör och några plattjärn.
Bild
Ögonmått och fram med vinkelslipen och silvertejpen för att bilda sig en uppfattning om hur det kan bli.
Bild
Ska nog bli bra detta!
Bild
Blev inte dumt alls! Nu är det bara fortsätta att slipa inför lackeringen. <!-- </EdIndex> --></div>

Hej Björn!

Postat: 19 jan 2013, 17:21
av Astanius
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
BjörnK skrev:Roligt med allt fler mambor på forumet!
Är det en 70 cc cylinder du har?
Sitter mycket riktigt ett Athena Superterm 70cc kit på motorn. Mer info kring detta finns här: http://www.trimbutiken.se/kompletta-trimkit/zundapp-ks-50-komplett-trimkit-athena-superterm-70-cc.html

Motorn renoverade jag vintern 11/12 och har i sommar fungerat utmärkt. Nya lager, packboxar. packningar och nytt Rito Fullrace vevpart. Efter montering och tändningsinställning gick den bra. Men har lagt åtskilliga timmar tillsammans med kompisen på att hitta rätt munstycken. Ny går den utmärkt! Finns kanske lite att justera på lågfartsmunstycket, går lite fett.
Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 19 jan 2013, 17:29
av SachsMekarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stiligt 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Byte framhjulslager.

Postat: 19 jan 2013, 21:36
av Astanius
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->De gamla delbara lagren i framhjulet ska bytas till nya kapslade.
Bild

Det blev till att pressa in ett rör med samma ytterdiameter som navet har innediameter så jag fick något att pressa lagren mot. Kapade till ett tunnare rör som precis gick över famaxeln med samma längd så de axiella krafterna tas upp och inte stannar på de innre lager banorna.
Bild
Bild
Bild

Blev en enorm skillnad mot den gamla lager konstruktionen. I baknavet satt riktiga lager så här bytte jag bara till nya. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 jan 2013, 15:16
av mallgroda
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En mycket genomtänkt renovering. Jag som har förmånen att följa den på nära håll gillar förbättringarna i väghållningen och smådetaljerna som flytten av verktygslådan för att få bättre plats för ljuddämparen mm <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 20 jan 2013, 20:31
av Astanius
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
mallgroda skrev:En mycket genomtänkt renovering. Jag som har förmånen att följa den på nära håll gillar förbättringarna i väghållningen och smådetaljerna som flytten av verktygslådan för att få bättre plats för ljuddämparen mm
Jag får här passa på att tacka "Mallgroda" för hjälp och stöd under renoveringen. Mycket enklare när man har någon att bolla alla frågor med.
:D <!-- </EdIndex> --></div>

Några bilder från lackeringen!

Postat: 20 jan 2013, 20:40
av Astanius
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Efter demonteringen så var det blästring och slipning som gällde.

Bild
Bild

Sedan var det dags för etsprimer för rostskyddet, två lager grundfärg, två lager färg och två lager klarlack. Alla delar i silver är lackade med fälgfärg med klarlack på. Allt hemma i garaget.

Bild
Bild
Bild

Bilder från åter monteringen följer! :D <!-- </EdIndex> --></div>