Sida 1 av 2

ILO topp

Postat: 28 jan 2013, 12:58
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej. Har just köpt en sådan här: http://www.ebay.de/itm/ILO-Motor-Vergaser-Zylinder-Zylinderkopf-fur-Moped-aus-Garagenfund-Scheunenfund-/390528448916?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item5aed4f3994#ht_1338wt_1135

Är detta samma sorts topplock som på de svenska ILO´sarna? Eller skiljer det sig på ngt sätt? <!-- </EdIndex> --></div>

Re: ILO topp

Postat: 28 jan 2013, 13:03
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JRA skrev:
Är detta samma sorts topplock som på de svenska ILO´sarna? Eller skiljer det sig på ngt sätt?
Bild
Hej !

Nej, inte till det bättre iaf.

Ser ut som ett vanligt surt lågkompstopplock som fanns på svensksålda.

Ett sådant här skall du ha istället:


Bild

Som du ser på högkompslocket så är det mer gods ute kanterna jämfört mot ditt:
Bild

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jan 2013, 13:09
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tacka för svar! Misstänker att dom oxå e svåra bitar att hitta....? Om man ska ta ner org.toppen: Hur mkt ska man plana? 1-1.5mm? Vill ha en körbar moppe å inget extremt dock!

Mvh <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jan 2013, 13:18
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
JRA skrev:Tacka för svar! Misstänker att dom oxå e svåra bitar att hitta....? Om man ska ta ner org.toppen: Hur mkt ska man plana? 1-1.5mm? Vill ha en körbar moppe å inget extremt dock!

Mvh

Så lite så. :), gott med lite avbrott i symaskinsservicen. :)

Ja de brukar inte dyka upp så ofta, vette tusan om jag sett någon alls på Tradera?

Har dock lyckats att fått ihop en liten hög med sådana topplock men är nog dessvärre inget jag släpper på ett tag iaf.

Att plana en originaltopp för att höja kompet funkar ju men man får ju ändå inte squishytan som originalhögkompare har.

Skall se om jag hinner med att klämma några nogrannare bilder i em/kväll på låg vs högkomptopp.


Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jan 2013, 13:21
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en topp som är planad nästan hela vägen, det är lämnat en liten bit bara. Fungerar utmärkt för mig iaf, kör med en Finsk 1,5hk cylinder, så den är stark som attan, men går inte fortare än en vanlig svensk ändå (runt 35km/h med 11 kugg fram).
Den toppen fungerade bra även på en bontrimmad cylinder jag körde med, samt med den sk "3,5hk" cylindern (som är 1,7hk egentligen).

Så man kan plana en del utan större problem. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jan 2013, 13:22
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->1,7 hk har vanlig topp. 2,0 hk har högkompstoppen.
Om de inte bytt förstås. :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jan 2013, 13:23
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen som prövat att svetsa i en orginaltopp , eller är det nå mystiska legeringar i ILO.
Går det bra är det ju bara att "bygga upp" lite material och sen svarva :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jan 2013, 13:25
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag kanske kan låna dig en topp som du kan svetsa i och bearbeta åt mig. :D <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jan 2013, 13:27
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Braxmatte skrev: Går det bra är det ju bara att "bygga upp" lite material och sen svarva :wink:
Har tänkt tanken ett flertal gånger men han där stannar det för jag har inte några lämpliga maskiner till det.

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jan 2013, 13:34
av Braxmatte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tror det finns en ILO avdelning i verkstaden undrar om det inte ligger en topp där
Jag tror "perra" i HM har nån högkomptopp att jämföra med.

Mitt problem är ju att jag åker ju FP50 och dom har ju "pys" men det kanske går utan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jan 2013, 15:47
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Perra köpte ju en hel motor med den toppen och fina cylindern. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jan 2013, 15:58
av h.krusell
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har tig svetsat ilo kåpor med precis godkänt resultat. Så förbannat mycket magnesium i alut. Men om det gäller topparna vet jag dock ej. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jan 2013, 16:34
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev: en hel motor med den toppen och fina cylindern.
Ja det är ju det fina det. :)
Bild

Får se när mekanikern fått på min fläktkylda 2,5ps på Monarscooten, han har fullt upp å göra snögubbar å åka i sin teflonsprayade pulka så här års.

Mvh Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jan 2013, 18:04
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Patrik skrev:
JRA skrev:Tacka för svar! Misstänker att dom oxå e svåra bitar att hitta....? Om man ska ta ner org.toppen: Hur mkt ska man plana? 1-1.5mm? Vill ha en körbar moppe å inget extremt dock!

Mvh

Så lite så. :), gott med lite avbrott i symaskinsservicen. :)

Ja de brukar inte dyka upp så ofta, vette tusan om jag sett någon alls på Tradera?

Har dock lyckats att fått ihop en liten hög med sådana topplock men är nog dessvärre inget jag släpper på ett tag iaf.

Att plana en originaltopp för att höja kompet funkar ju men man får ju ändå inte squishytan som originalhögkompare har.

Skall se om jag hinner med att klämma några nogrannare bilder i em/kväll på låg vs högkomptopp.


Mvh Patrik

jodå det har sålts några på tradera. dom blev dyyra.
minns dock inte hur dyra.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 jan 2013, 20:00
av ilo55cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Köpte en högkomptopp på tradera för en femtilapp 8) . Är dock gjord för 41mm borr,annars ser den ut som ilo högkomp. Är troligvis till någon variant av Ilo TS motorn. Passar perfekt till min 40mm cylle <!-- </EdIndex> --></div>