Sida 1 av 1

Portning av Autoped

Postat: 31 jan 2013, 08:24
av Professorkalllkyl
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det någon som har portningstips till en Crescent Autoped 1118 från 1956 40cc motor?
Jag vill att cylinder, avgassystem och förgasare ska vara original.
Det jag eftersträvar är mer vridmoment och inte hög toppfart.

Citat från autopeden.se:
Jag har en från 1955 -56 Crescent 1118 Autoped, färgen är blå/creme, den går jättebra, lite filad på toppen av kolven, topplocket nedtaget 1 mm och insuget uppborrat.

Kan det här vara en väg att gå? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2013, 08:17
av Professorkalllkyl
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Höja kompressionen och ta bort skarpa kanter kan väl vara en bra början.
Insuget borde väl ha samma diameter som förgasaren?
Avgasporten bör väl kunna breddas? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2013, 11:24
av Wiklund
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Bredda alla portar, insuget i nederkant så att inte någon kolvringsöppning kikar ut genom insuget, ändra inte tiderna någonting matcha kanaler och plana toppen. Kommer nog inte bli något fartvidunder men starkare bör den bli. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2013, 11:29
av ZVEZDA M50
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!

Jag har två Autopeder med 40 cm3 motor, i ärlighetens namn så är en av dem i ett sådan skick att en någon form av effektökning inte är ett helgerån. MEN, en moped utan en massa växlar att välja bland är ju beroende av att ha ett skapligt brett register, vilket effektökning tenderar till att göra snävare.

I mina planer ingår en viss, måttlig, ökning av kompressionsförhållandet samt förstorad inloppskanal med en lätt putsning. Till detta så får det bli en förgasare av lämplig kaliber och med lämpliga egenskaper.

Är man som jag, en lång grabb på nästan 100 kg (lär ju inte åka naken) så vill man ha ett rimligt brett register.

Skall man som du, behålla standard kringutrustning, så är man lite låst. Några astronomiska effektökningar står nog inte på schemat. Men, jag saknar erfarenhet kring effektökning när det gäller denna motorn. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2013, 12:00
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min toppade runt 27km/h på mätaren innan sotning iaf:
Bild



Skall så småningom få sig nya däck(var hittar man lättast det?) , pålitligare tändsystem och några drag med osthyveln i in å utblås.

En ökning av toppfarten med 40-42% skulle vara lagom känns det som,
kommer nog att ge samma hastighetsupplevelse som när jag kör 70km/h med min Kroon. :)

/ Patrik <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2013, 12:01
av Patrik
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En bild också:
Bild


/ P <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2013, 12:38
av Professorkalllkyl
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här finns det däck.
http://www.mopeddelar.se/p/dack-slang-falg/moped/214vriga/24x2-15750.html
Både svarta och med vit sida.
På min blir det med vit sida :lol: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2013, 12:39
av Professorkalllkyl
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ser inte bilderna :shock: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2013, 15:42
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Professorkalllkyl skrev:Jag ser inte bilderna :shock:
Gå till Optiker.... 8) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2013, 18:16
av Tofta
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:
Professorkalllkyl skrev:Jag ser inte bilderna :shock:
Gå till Optiker.... 8)
mefipallina_yahoo.gif mefipallina_yahoo.gif <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 feb 2013, 18:32
av Professorkalllkyl
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag glömde öppna ögonen :roll: <!-- </EdIndex> --></div>