Sida 1 av 2
Färgborttagning
Postat: 03 jun 2009, 18:45
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nån som har några bra tips på färgborttagning? Har helst inte lust att blästra "karossen" på Skroteretten, det sägs ju att plåten kan sträcka sig och ha sig. Borde finnas en viss risk för detta åtminstone på benskydden.
Skulle vara najs med nåt färgborttagningsmedel som man bara sprutar på, låter ligga och sen blåser av med högtryckstvätten. Nån som vet? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 jun 2009, 20:03
av 901264
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Biltema har en lackborttagningsspray, som jag tycker funkar, men har bara använt på mindre ytor/grejer... många använder bromsolja, som också löser upp lack... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 jun 2009, 20:09
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
901264 skrev:Biltema har en lackborttagningsspray, som jag tycker funkar, men har bara använt på mindre ytor/grejer... många använder bromsolja, som också löser upp lack...
Ja jag har ju en hel Skoterett som jag vill avfärga så det kanske blir jobbigt med spray. Hur långt kom man på en burk? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 jun 2009, 20:58
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gör en smet av kaustiksoda och tapetklister, låt sitta på under natten spola sen av färgen.
Men skyddsglasögon och handskar är ett måste, om du inte vill bli blind och skinnflådd 
<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 jun 2009, 00:23
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:Gör en smet av kaustiksoda och tapetklister, låt sitta på under natten spola sen av färgen.
Men skyddsglasögon och handskar är ett måste, om du inte vill bli blind och skinnflådd 
Funkar klockrent! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 jun 2009, 05:44
av Pälle
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nice, då får jag testa det. Hur klarar plast och gummi denna behandling? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 jun 2009, 19:06
av Lången
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det där ska jag prova på min DBS Panter ram som ser ut att vara måla 40 ggr. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 jun 2009, 22:46
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Pälle skrev:Nice, då får jag testa det. Hur klarar plast och gummi denna behandling?
Nja, jag tror nog du blir av med plasten och gummi om det ligger i kaustik ett dygn. Om inte annat så blir det så spricker det sönder. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jun 2009, 07:31
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När jag gick på målarskola på 50 talet, använde vi oss av kaustiksoda, så detta med att blanda i tapet klister är alldeles utmärkt för då kan man pensla på blandningen, och behöver inte doppa ned i kaustiksodan, vilket kan skapa problem som sagt med div gummidelar och plast.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jun 2009, 10:30
av dr.novolette
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag är lite skeptisk till att hålla på med sodor å prylar jag har ett 200 liters rostfritt kärl med en häxblandning å värmeslingor.
Men jag har nästan helt slutat att använda den metoden eftersom det betar på crom å pajar gummi, aluminiumet blir svart å plast krackar, även mässingsbussningar blir svarta . Så numera använder jag en gasvets i höger hand å en smal stålborste i vänster. Den snabba heta lågan påverkar endast färgen som mjuknar å flyger i stora shok när man drar med stålborsten. sedan bukar jag glasblästra efter så man får en bra yta för lackering. Jag har även märkt att syran/sodan kan tränga in i dubbelplåtar å veck å vara grymt svår att få bort från gaffel/ramrör som har dom små dräneringshålen längst ned (tex bakram stummis) . Sedan bubblar den nya lacken i karosseriveck den första soliga dagen. Nackdelen med soda är även att man måste skölja med vatten å det blir handlöst microrost på plåtrena ytor å i veck samt inne i ramrören det vill man ju inte lägga en flera tusenkronorslack på..
Så det enda jag behandlar med soda numera är sånt som har underredsmassa på sig. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 05 jun 2009, 11:20
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det var helt klart tänkvärt. Bra tips! <!-- </EdIndex> --></div>
Färg+gummi
Postat: 03 jun 2011, 15:39
av jutte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Problem med lackerade gummidetaljer, gummipackningar under lampor mm.
Lackerade med någon typ av silverfärg tämligen tjock, bryter på gummit så uppstår sprickor i färgen men släpper inte.
Kniv funkar inte, låtit detaljerna ligga i bromsolja i 2 dagar men ingen reaktion.
Nya bums vattenbaserad funkar inte.
Misstänker att det är någon rysk färg som ska vara på rymdraketer.
Tips mottages tacksamt! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 jun 2011, 17:56
av wrooom
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Stripall funkar för mig men det måste sköljas ordentligt efteråt med högtryck och gärna varmvatten.
har haft mitt bad i 2 år och det funkar klockrent då det även ta rost.
här finns mer att läsa.
http://www.strip-all.com/se/ <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 jun 2011, 19:52
av turbouffe
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Utan att satt mig in i exakt vad strip-all innehåller så är det natriumhydroxid det innehåller, precis som kaustiksoda och andra hokus pokus grejor.
Vi dricker, äter och rengör oss själva med natriumhydroxid!
Slå en google i ämnet å bli förvånade!
Det går även utmärkt med en varmluftpistol att resa lacken med och sen finns det bred skrapa med rakblad för att ta bort den gamla färgen med, blir som smör i solsken.
PS: Nåt jag tycker om är en blandning av koncentrerad saltsyra och koncentrerad ammoniak!

<!-- </EdIndex> --></div>
Färghelvete
Postat: 03 jun 2011, 20:11
av jutte
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Provat med varmluftspistol, färgen kokar, bubblar men släpper inte. <!-- </EdIndex> --></div>