Sida 1 av 2
Golden Champ EKF
Postat: 13 feb 2013, 16:55
av Flu1
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er. Jag har en Golden Champ med en EKF motor på 80 cc Atena
Förgasare är en Mikuni 24 mm. Fram drev har jag 14 och bak har jag 34.
Har en
Nu kommer frågan.
Den varva ut på 1 an 2 an men 3-4 vill den inte varva ut. Vad kan det vara för fel ???
Ska jag dreva ner den eller ??
MVH ULF. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 feb 2013, 20:21
av Sura
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har kört med precis samma setup och kört 124 blås så något är galet.
135-140 i huvudmunstycke är lagom, och ungefär 1,5mm förtändning.
Vad har du för luftfilter ?
Det ska vara skumfilter och inte nån jävla KN kopia med stålnät!
Dom hör hemma i soptunnan.
Orkar det flöda soppa så det räcker till din förbrukning? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 13 feb 2013, 21:51
av Flu1
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har 150 i munstycke har skum filter (biltema)
Hur mycket ska luft skruven vara uppen. ?
Och det med bensinen så tror jag att det räcker. Den dör ju inte utan den varva upp till
Ett varvtal sedan vill han inte längre.
Den varva ju som fn på 2 an ju. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 feb 2013, 03:47
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->tändsytem som inte orkar högre?
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 feb 2013, 06:46
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ryckte bort mitt biltema filter , sen tror jag också på lågt soppaflöde <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 feb 2013, 10:58
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hmm nåt är knas iaf....om det inte e bensinen, kolla tändpunkten...

..
Har du brytare så borde dessa klara att varv upp mot 10.000 Rpm...
Jag brukar ställa tändningen enligt detta...

Minst 2,5mm F.Ö.D eller mer....som sagt de e jag...

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 feb 2013, 16:20
av Flu1
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag ska kolla tändningen har Kokusan brytarlöst på den.
Den luft skruven på förgasarn vad ska den vara inställd på ??? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 feb 2013, 16:53
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Flu1 skrev:Jag ska kolla tändningen har Kokusan brytarlöst på den.
Den luft skruven på förgasarn vad ska den vara inställd på ???
Luftskruven påverkar bara lågfarten,har du en Mikuni kopia kan du skruva hur som hellst utan att det händer något.Normalt annars 1,5 varv ut. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 feb 2013, 18:05
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vet du vad den varvar då? 10-15-20.000 rpm? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 feb 2013, 20:24
av Flu1
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Vet du vad den varvar då? 10-15-20.000 rpm?
Menar du när jag varva ut den på 2 an eller ? . <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 feb 2013, 21:41
av zappafan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja typ, & hur mycket skiljer det då 3-4:an? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 14 feb 2013, 21:42
av f50glx
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->hade samma problem med min ekf det var luft filtret så jag tillverkade ett eget sen var det fult drag på 3-4an varavar så där 12000 det är lagom de

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 15 feb 2013, 06:59
av Flu1
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
zappafan skrev:Ja typ, & hur mycket skiljer det då 3-4:an?
Har ingen vavräknare på den. Men den varva nog dubbelt så mycket på 2 an än 3.4 an.
Den varva satan så mycket. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 16 feb 2013, 11:45
av Skunkworkz
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu vet jag inte om du har en original Mikuni eller ej. Men om det är en
pirat släng den så långt du bara kan o skaffa en riktig förgasare, gäller
även munstycken o nålar osv (gäller alla fabrikat en pirat förgasare är inte
värd 50kr ens). Livet blir så mycket enklare vid förgasar inställning när man har riktiga grejer. Det är även lättare att hitta rätt om man drevar så den
orkar på högsta vxl, när det börjar funka så drevar man upp igen. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 feb 2013, 10:44
av Flu1
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har en äkta förgasare.
Ska se om jag kommer ut i garaget idag. Då ska jag kolla tändningen. <!-- </EdIndex> --></div>