Sida 1 av 1
Sachs motor "pingar" Fixat
Postat: 17 feb 2013, 20:39
av juste
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, vet inte riktigt hur jag skall beskriva det. Har varit ute nu och testat motorn efter att ha bytt kolvringar, alla packboxar, brytare kondensator och tändstift. Motorn har varit delad. Den går mycket tyst och bra upp till 75% av maxvarvet. När man kommer över det, låter det som att motorn knackar, pingar eller kanske glödtänder oregelbundet. Det låter nästan som en mutter som åker runt inne i cylindern. Den går bra, men jag är lite orolig för vad det är som åstakommer ljudet. Satte tillbaka tändplattan exakt som tidigare utan att försöka justera något. Något tips om vad det skulle kunna vara som låter? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 feb 2013, 21:04
av f50glx
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->kolvbults busnigen <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 feb 2013, 21:59
av juste
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fick pressa i kolvbulten och märkte inga glapp. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 17 feb 2013, 22:09
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det fins en vändkant i cylindern, där det hugger i . Det fins lite olika alternativ att lösa problemet med. När jag började med moppar filade jag en liten fasning på översidan av nya kolvringen. Eller en lite tjockare cylinderfotspackning. Eller hona bort vändkanten. Fördelen med att fasa kolvringen är att då går den lättare förbi portarna i cylindern. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 feb 2013, 06:31
av Skunkworkz
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tändningen kan ändra sig när du byter brytare.
Kolla tändningen även om du satt dit tändplattan
på "exakt" samma ställe. Dit problem nu är nog
inte spikningar, utan det Conrad skriver om. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 feb 2013, 06:39
av juste
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Conrad, jag har stor respekt för din kunskap. Detta hade min enfaldiga hjärna aldrig kommit på. Jag har hört talas om fenomenet "vändkant" men egentligen aldrig vad man kan få för konsekvens av den. Det enklaste för mig känns som att tillverka en 0,5mm's cylinderfotspackning och lägga ovanpå originalet. Hur påverkar det motorns prestanda? Att skaffa ett honingsverktyg och ta bort kanten är också ett alternativ men att fila kanten på översta kolvringen känns riskabelt? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 18 feb 2013, 13:04
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vi har skrivit spaltmetrar om cylinderhöjning, här på forumet. Man höjer kanalerna och ökar varvet. Det blir lite fel på insgningssidan. Du märker ingen skillnad, med en packning till. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 23 feb 2013, 22:03
av juste
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har nu honat cylinderloppet och lagt på ytterligare en cylinderfotspackning.
Både hängslen och livrem. Lite fegt, men nu går den tyst och fint. <!-- </EdIndex> --></div>