Sida 1 av 1
Pallas förgasare
Postat: 20 feb 2013, 15:37
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej på er! Nu måste jag ha era goda råd!
Jag funderar på att ev.köpa denna
http://www.ebay.de/itm/261101636346?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649
Tänkte sätta den på min ILO med"tysk-cylinder" Kan det bli bra? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 feb 2013, 15:40
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tror jag har en sådan! Kanske till salu men det vill jag först ge svar på efter helgen i så fall. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 feb 2013, 15:43
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Tror jag har en sådan! Kanske till salu men det vill jag först ge svar på efter helgen i så fall.
Då är jag klart intresserad! Hör av dig när du vet! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 feb 2013, 15:52
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad kan"prestandan"bli med denna förgasare? 45 km/h? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 feb 2013, 16:17
av Amarace
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Problemet är väl att hitta munstycke som passar.
Har en sån förgasare själv, dock inte provkört med den, den har 52 som huvudmunstycke, sen har jag en 15mm, den har 80 i huvudmunstycke (80 nånting, minns inte exakt), men med större infästning mot insuget (23mm, den där 12 har 16mm infästning mot insuget, en Bing 12 brukar ha 20mm mot insuget).
Och 52 tror jag blir för snålt, kör med 56 på min original Encarwi nu på en Finsk 1,5hk cylinder, och det är snudd på för snålt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 feb 2013, 17:41
av ilo55cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om du inte måste ha original skulle jag rekomendera nån lite modernare förgasare.
Har själv en 15mm Bingkopia med ställbart på en av mina moonarscoter med hemfilad cylinder. Tycker det funkar bra. På Alpinon med tyskcylle har jag en 14mm dellorto,går mycket bra jämfört med original encarwi. Fick göra ett eget insugningrör men det var helt klart värt besväret. Båda gör väl runt 50 med några kuggs drevning. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 feb 2013, 19:41
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilo55cc skrev:Om du inte måste ha original skulle jag rekomendera nån lite modernare förgasare.
Har själv en 15mm Bingkopia med ställbart på en av mina moonarscoter med hemfilad cylinder. Tycker det funkar bra. På Alpinon med tyskcylle har jag en 14mm dellorto,går mycket bra jämfört med original encarwi. Fick göra ett eget insugningrör men det var helt klart värt besväret. Båda gör väl runt 50 med några kuggs drevning.
Har precis skruvat på en Bing-kopia på ILO´n nu men kunde inte provstarta pga av bensinslangen måste bytas.. Vad har du för luftfilter på då? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 20 feb 2013, 22:59
av ilo55cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Filter och burk till original encarwiförgasaren, samma storlek. Pallasen är mindre. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 feb 2013, 01:21
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilo55cc skrev:Filter och burk till original encarwiförgasaren, samma storlek. Pallasen är mindre.
Passade inte på min med original filterburk... Förgasaren är exakt lika stor som burken....så burken går inte över så den kan klämmas fast.... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 feb 2013, 18:46
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilo55cc skrev:Om du inte måste ha original skulle jag rekomendera nån lite modernare förgasare.
Har själv en 15mm Bingkopia med ställbart på en av mina moonarscoter med hemfilad cylinder. Tycker det funkar bra. På Alpinon med tyskcylle har jag en 14mm dellorto,går mycket bra jämfört med original encarwi. Fick göra ett eget insugningrör men det var helt klart värt besväret. Båda gör väl runt 50 med några kuggs drevning.
I dag fick jag igång Ilo´n Dock så verkar trotteln kärva lite för den ligger kvar i varv några sekunder efter det man släppt gasen.Vad kan det bero på? Provkörde lite men bara lite drygt 40km/h.... Hade hoppats på liiiite mer iaf... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 feb 2013, 19:45
av ilo55cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I vilket läge sitter nålen? Sitter den för lågt blir blandningen för mager ,då blir effekten att motorn ligger kvar på varv när man släpper gasen. Prova att flytta upp den ett snäpp. Obs hjälper inte att öppna ställbara munstycket om du har ett sånt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 feb 2013, 21:05
av JRA
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
ilo55cc skrev:I vilket läge sitter nålen? Sitter den för lågt blir blandningen för mager ,då blir effekten att motorn ligger kvar på varv när man släpper gasen. Prova att flytta upp den ett snäpp. Obs hjälper inte att öppna ställbara munstycket om du har ett sånt.
Bra tips! Ska kolla det i morgon! Några mer tips till en nybörjare för att få lite mer snurr på ILO´n? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 21 feb 2013, 21:25
av ilo55cc
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kolla förställningen på tändningen, så högtänd som möjligt. Vrid tändplattan så långt det går åt motsatt håll mot vad svänghjulet roterar. Kolla även brytaravståndet. Mellan 0,3-0,4mm är lagom, man kan få prova sig fram lite. En liten lucka i kolven kan vara bra,ca 5mm hög och lika bred som insuget. <!-- </EdIndex> --></div>