Sida 1 av 2

Kvalitet på "Jofrabcylindrar" Sachs

Postat: 22 feb 2013, 09:41
av torewasa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Man får ofta läsa om bristande kvalitet på cylindrar ifrån jofrab. Jag jobbar själv på verkstad och vi har haft jofrab/garage24 som leverantör under många år. Enligt min chef som drivit firman i 35 år så spelar det ingen roll vart ifrån man beställer, då samtliga kopior gjuts i Italien och troligtvis på samma ställe.

Naturligtvis är det skillnad mellan en orginal NOS cylinder och en eftermarknads cylinder. Men skiller sig kvaliten så mycket mellan dom nytillverkade?

Någon som vet mer om detta? Finns det eftermarknadscylindar som håller högre kvalitet än jofrabs exempelvis? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 feb 2013, 10:51
av Professorkalllkyl
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->http://www.classicmotor.se/artiklar/experten/20130206/ar-jofrab-cylindrar-daliga <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 feb 2013, 16:58
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Dom som gick av var INTE märkta Jofrab utan ett R i en ring om jag inte minns fel "60cc modell" <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 feb 2013, 19:11
av billykid
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->En cylinder samma som du pratar om S_Compakt med ett R i en ring om.... :shock:

Är den längst till höger är R-cylle 5,5Hp, å i mitten har jag putsat den lite. Å till vänster ej 5,5Hp utan Tysk 4,2Hp .. 8)



Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 feb 2013, 19:39
av Perka
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den till höger är den modellen!
Men det är 60cc/41mm Modellen som delar på sig om man har otur....
Framför allt om man körde modifierat topplock
med centrum stift.
När dom gjorde cylindrarna så tyckte kineserna att det inte behövdes så mycket gods i dom.
Men sen ville man ha 41 borr på dom och sen vart lite dåligt med gods istället. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 22 feb 2013, 23:05
av Naeri
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har en lätt bearbetad jofrab 60 som jag kört mycket med i tre år nu. den går och vid en bänkning gav den 4,8 hk på hjul jämfört med en maxportad "kines", den med loggan med ringen, som gav 4,4.

Så det finns definitivt nytillverkade cylindrar av sämre kvalle än jofrab, även om en jofrab kanske inte står att jämföra med en tysk 4,3a. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 feb 2013, 15:40
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jofrab hade ett riktigt dåligt rykte fram till att den nya tillverkningen av Norscands (NTS) cylindrarna kom. Då blev Jofrab att fördra.
Varför?

Tack S_Compakt för att du rättade mig, då jag var ute och cyklade. Ska rätta till misstaget om vilken av cylindrarna som gick av. R, vilket märke är det? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 feb 2013, 15:42
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det är nog du som har rätt, NTS var det väl dom hette som gick av (41mm) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 feb 2013, 15:45
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
S_Compakt skrev:Det är nog du som har rätt, NTS var det väl dom hette som gick av (41mm)
Aha, men de gjorde en ändring efter "först utgåvan" de också. De hade fått alldeles för tjock kylflänsar bland annat så de kylde inte som de skulle. Har ett mail från Norscand om det någonstans i mailhögen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 feb 2013, 17:00
av selma
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag hade den första utgåvan av NTS,den första kom jag 5km med.
Där klöv sig cylindern,sprätter upp på det nylackade ramröret på min raketare.Så där lagomt kul. :shock:
Reklamerar skiten,får en ny.........den kommer jag till postlådan med.
Då fick det bli en med 38 borr istället,sålde den direkt å köpte en äkta tysk istället.
Det ser som dom blivit betydlig bättre dom nya gjutningarna,så man kanske ska våga prova igen. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 feb 2013, 17:10
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Jofrab hade ett riktigt dåligt rykte fram till att den nya tillverkningen av Norscands (NTS) cylindrarna kom. Då blev Jofrab att fördra.
Varför?

Tack S_Compakt för att du rättade mig, då jag var ute och cyklade. Ska rätta till misstaget om vilken av cylindrarna som gick av. R, vilket märke är det?
jofrab hade ett parti cylingrar med dom sämst gjutna kanalerna i sachshistorien. yta i kanalen som ett stenröse och skilde flera mm i storlek på höger och vänster kanal. gick tydligen att få till dom bra om man la ner ett antal timmar med roterande fil.
men det är nog dom cylindrarna som gav hela jofrab ofötjänt dåligt rykte.

erlan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 feb 2013, 21:07
av Perka
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Men det är inte jofrab cylindrarna som som går av!
Utan dom nytillverkade från Mopedfantasterna med 41 borr.
Man känner igen dom på högra bilden spolkanalerna ser inte roliga ut! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 23 feb 2013, 21:26
av Roos
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad jag har för mig så hade de första Jofrab-cylindrarna något form av tillverkningsfel, därför fick de dåligt rykte...
Köpte ganska nyligen en Jofrab (bättre versionen) till min raketare, och den hade väldigt fina och jämna kanaler :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 24 feb 2013, 19:23
av S_Compakt
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Var väl lite si och så med gängen för krökmuttern på vissa iofs <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 25 feb 2013, 00:07
av ughla
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jofrab 60 (köpt januari -13)

Bild <!-- </EdIndex> --></div>