Sida 1 av 6

Puch VS 50 K - norsk modell

Postat: 28 feb 2013, 11:35
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->I går kväll hämtade jag hem denna Puch, inköpt av Björkenäs mopedmuseum.
Har alltid varit lite betuttad i denna modell, och benskydden tycker jag är lite extra cool.
Har använts som postmoped, enligt Björkenäs.
Är 4-växlad, och växlarna verkar gå i som de ska.
Förgasaren ser ut som en Bing 12:a, men jag har inte kikat närmare på den än.

Prio 1 är att få igång moppen. Gnista finns, men vill inte starta.
Med andra ord, får det bli lite rengörning av förgasare mm, så får vi se vad som sker.

Skicket är sådär. Bakre delen av bakskärmen är kass, och den får jag på sikt byta.
Dynan är sprucken, listen runt tanken trasig.
Gammal blåmetalliclack (har tydligen varit överlackad tidigare) kvar på diverse delar.
Framlampan är inte snygg.
Baklampan bedrövlig.
Fälgarna ok, men lite kromsläpp på bakhjulet.
Verkar vara lite större bromsar på denna.
Saknar styrlås (vilket ska jag ha?) och inga nycklar till facken därbak.
Hur fäster man gummit på fotplattorna, så de ligger kvar?

Tips mottages tacksamt framöver. Någon totalrenovering kommer inte att ske, utan den kommer att få vara i det välkända brukskicket.

Några bilder, tagna med dålig mobilkamera sent igår kväll.

Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 feb 2013, 12:09
av Lasse väss
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Fränt ! Du köpte den :thumb: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 feb 2013, 12:19
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Kunde inte låta bli, efter en veckas funderingar fram och tillbaka :)
Känns lite kul att ha två moppar, av lite äldre snitt.
Har för mig att detta var en 62:a, men inte riktigt säker. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 feb 2013, 14:11
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Så några frågor så här långt.

Tänket byta olja i motorn, vilken olja ska jag ha (gärna exempel på märke) och hur mycket?
Finns det någon chans att hitta lamp"förklädnanden" med plats för positionsljus?
Gissar att det blir svårt, antagligen hårdvaluta.
Som tidigare fråga, hur och med vad limmar jag på gummit på fotplattorna? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 feb 2013, 16:28
av flora
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->På gummi plattorna ska det vara ploppar i botten som går genom metallen' samma som på alabaman. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 feb 2013, 16:41
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, ska kolla detta.
Misstänker att de är bortslitna på högra sidan <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 feb 2013, 19:32
av Lolalola
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
BjörnK skrev:Så några frågor så här långt.

Tänket byta olja i motorn, vilken olja ska jag ha (gärna exempel på märke) och hur mycket?
Finns det någon chans att hitta lamp"förklädnanden" med plats för positionsljus?Gissar att det blir svårt, antagligen hårdvaluta.
Som tidigare fråga, hur och med vad limmar jag på gummit på fotplattorna?
Själva glaset till baklampan? Det ser ut precis som mitt och borde gå att få tag på hos KJ Tools eller hos någon annan välsorterad Zündapp-shop. :) <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 28 feb 2013, 19:40
av Puchen
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Olja...

Rak 50 inget annat, lamellerna håller bäst på det :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 mar 2013, 09:08
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ok, tack för svaren hittills.

Jag monterade bort motorn igår kväll, och det blev ett digert arbete. Inte med själva bortmonterandet, utan att gör rent alla gammal skit.
Jag gissar att ni vet hur det kan se ut.

Felet med att motorn inte startar, visade sig när jag tog bort tändningen, och packboxen låg halvvägs ut.
Med andra ord, byte av sådan måste göras.

Fick isär cylinder också.
Dock ingen topplockspackning, ska det inte vara någon sådan på dessa Puchmotorer?

Verkar vara en standard cylinder, så någon form av trimcylinder bör jag skaffa, för att få lite mer fart.
Någon speciell att rekommendera?

Nästa arbete blir att göra rent i alla skrymslen och vrår där motorn satt.
Väldigt mycket skit där! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 mar 2013, 09:49
av Puchlasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Antar att det var framlyset du menade när du praade lysen, ligger ett sånt jag tror du vill ha på tradera just nu.
Topplockspackning är svårt, den är inritad i reservdelskatalogerna, men många tycker det funkar att köra utan.
Själv har jag gett upp, jag kör med toppackning. Då kan jag vara säker på att det blir tätt, annars gäller väl att plana topp och cylinder lite snyggt så brukar det funka utan.
Ser fram emot att följa denna renovering. Fick du nån förklaring varför museet sålde ut förresten ? <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 mar 2013, 10:08
av . . . F
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, här har Du ett lamphus . . . :P

http://www.tradera.com/lamphus-till-puch-lyx-auktion_100703_176457337

. . . F <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 mar 2013, 10:55
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för länken till lamphuset, just ett sådant jag menar :D

Anders Arnesson, ägare till Björkenäs, hade tänkt att hans son skulle ha den här Puchen som sin, men det blev inte så.
Sen behöver han plats för lite andra mopeder, och då tyckte han att den kunde säljas.

Gillar modellen skarpt, fenders och småfack på skärmen.

Men någon mint-condition är det inte, och skall inte bli heller.
Många lager färg bland andra blåmetallic.

Det viktiga nu är att jag får motor och el att fungera som det ska.
Jag har ju aldrig skruvat med någon annan Puch en Maxi, så det här är en liten utmaning. Men det är himla kul och se hur saker och ting är lösta.

Hur var det nu med växellådsoljan, ska det vara SAE 50 eller något annat?

Bla Puchverkstan har en 60 cc cylinder. är det något att satsa på?
Vill ha moppen stark, max hastighet runt 60-sträcket dvs inget fartåk. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 mar 2013, 17:22
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Nu är motorn ordentligt rengjord, fy va mycket skit överallt efter läckande olja.
Tror inte motorn varit isär förut, skruvskallarna ser helt oslitna ut, förutom oljepåfyllningsmuttern..
Har beställt packboxar också.
Hur får man dit denna packbox, utan att spräcka motorn och ta bort veven?
Något rör i lämplig dimension, eller något annat?
Bild <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 mar 2013, 18:19
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trots att lampan på norskmodellerna inte är snygg så tycker jag att den är kul. Behåll den, garanterat en snackis på träffarna <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 mar 2013, 19:06
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jo, jag kan tro det.....den får nog sitta på ett tag till, bara för skoj.

SAE 50 har jag förstått rekommendera som växellådsolja.
Men hur mycket, 250 cc har jag sett någonstans, stämmer det? <!-- </EdIndex> --></div>