Sida 1 av 3

Jag gjorde ju en blå 517 också . . .

Postat: 01 mar 2013, 14:48
av . . . F
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Som jag nämnde i min andra tråd så blev det ju två mopeder av "Falköpingspartiet".

En helt vanlig brilliantblå KS 50 med bra lack och i övrigt bruksskick tänkte jag . . . Inga konstigheter och bara originaldelar även om del av dem är lite ankomna.

Jag tänkte sälja denna mopeden och för den som vill pilla lite lagom så har den ju potential. Bara att byta grejer lite bit för bit så får man ju en toppfin utan att för den skull behöva riva ner hela mopeden.

Dessutom är den ju helt ok att köra som den är. Lite småmuggiga kromdelar eller en och annan buckla i tanken försämrar ju inte funktionen eller åkupplevelsen hos denna mopedernas konung . . . :lol:

En utmärkt ram av 1975 års modell:

Bild

. . . och så lack på den:

Bild
Bild
Bild

Riktig billack med extra reptålig klarlack i kulören Ford Levente blue 2246.
Den anses motsvara, så gott som exakt, Zündapps Briliantblau . . .

Bild

Och så en bra motor

3-växlad 50 cc med original 2,6 hästar och 17 Bing:

Bild

Precis som som det skall vara.
Jag tycker dessa cylindrar är de bästa. Ser bra ut och ger alldeles lagom kraft utan att väsnas och sticka i polisens ögon.
Denna maskinen gick dessutom väldigt bra som den var.Kanske inte den tystaste Zündappmotor jag hört men mycket bra för att vara orenoverad och väldigt lättstartad. Jag körde ett par tre mil, när det var plusgrader häromsistens, utan minsta störning.

Nytt Jamarcol inhandlat hos Lennart i Jonsered:

Bild

På det hela taget blev det en riktigt trevlig moped.
Jag känner mig väldigt nöjd :D

Bild
Bild
Bild

Och nu skall den, som sagt, säljas till förmån för det oranga projektet så jag lägger den i "säljes" här på forumet först.
Trevligare än Blocket och bara "rätt" målgrupp

. . . F <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 mar 2013, 15:22
av BjörnK
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Här går det undan, den blev ju riktigt bra! <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 01 mar 2013, 16:29
av Dan L
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den blev jättefin !! , Hoppas den kommer till Tjolöholm !!
:wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 mar 2013, 07:52
av Lolalola
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den blev himla bra den där, fastän det är en originalare, och VoV- och Motorkraftdekalerna gör verkligen gott åt en renovering. Jag får nog skaffa såna jag med. :) <!-- </EdIndex> --></div>

Några bilder till . . .

Postat: 02 mar 2013, 12:55
av . . . F
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tog ut den igår och körde en liten sväng.

Den gick riktigt gött . . .

Tog några fina bilder i solen också:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

. . . F <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 mar 2013, 17:14
av Hasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Igår. Alltså 1/3, Hmm, så där ser det möjligtvis ut en "högsommardag" i Juli här uppe. :wink: <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 mar 2013, 17:36
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Va! :shock: Jag trodde det var gamla bilder :cry2:

Mycket fin dappe, by the way <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 02 mar 2013, 21:32
av . . . F
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar mjukast för bifallet . . . slider_thankyou.gif

Jodå, bilderna togs igår eftermiddag, alltså första mars. Om Ni tittar noga så syns en naken ek i bakgrunden på en av bilderna . . .

Det var fyra plusgrader och strålande sol hemma hos mig i norra Halland.
Kan intygas av min kamrat och kollega om han läser detta . . .

Riktig vårkänsla faktiskt, men det skall sägas, att det inte var någon lång sväng jag körde, och jag medger gärna, att jag höll på att frysa röven av mig efter bara ett par minuters åka men jag kunde inte låta bli när den startade på första kolvslaget . . . :D

För några veckor sedan, jag tror det var i slutet på januari, så var det sju eller åtta plusgrader en helg och nästan torra vägar. Det var den dagen jag körde ett par mil men jag var väl påpälsad då, vilket jag inte var igår . . .

. . . F <!-- </EdIndex> --></div>

*** SÅLD ***

Postat: 06 apr 2013, 11:27
av . . . F
Ja, så var den såld till en mycket trevlig man från Norrtälje som sett den här på forumet.

Kändes som väldigt rätt köpare. :D

. . . F

Postat: 06 apr 2013, 11:40
av JK
Vad är det för slang som går mellan knasare och växelhus?

Postat: 06 apr 2013, 12:02
av . . . F
Det skall visst vara en sådan på skvallerröret har jag fått berättat för mig . . .

Den går inte till motorn utan leder bara ner eventuellt överflödande bränsle
bakom kåporna.

. . . F

Postat: 06 apr 2013, 21:52
av testo
Tack för ett trevligt besök i garaget! Den blåa (som den blev döpt efter okulärbesikning av resten av familjen) står nu i garaget i tillsamans med
div. Sachs motoriserade mopeder och hitills är alla sams :D Tog en rejäl provtur när jag kom hem och den går perfekt!
Tack för affären!

Postat: 08 apr 2013, 10:57
av . . . F
Ja, tack själv. Det var trevligt och det känns riktigt bra att den hamnat hos någon som både uppskattar den och förstår vad det handlar om.

När det gäller Zündapp så är det väldigt stor spännvidd på såväl prisbild som kvalitet.
De finns de som menar att gamla Zündappar är kraftigt övervärderade, men det håller jag inte riktigt med om.
Det är ju precis som alltid en fråga om tillgång och efterfrågan.

Visst finns det en del som torgför skamligt skrot till fantasipriser, och det är ju beklagligt i sig,
men så vill det gärna bli när intresset är stort och tillgången på objekt är begränsad.
Vi pratar ju om grejer som slutade tillverkas för nästan 40 år sedan.

Denna affären kändes dock väldigt rätt och jag är övertygad om att mopeden skall bli till fortsatt gjädje och förnöjsamhet. :)

. . . F

Postat: 08 apr 2013, 12:14
av Conrad Engström
Dappe bryr jag mig inte om, men Saaben i bakgrunden ser spännande ut. :shock:

Postat: 08 apr 2013, 16:00
av . . . F
. . . Den ÄR väldigt spännande . . . 8)

. . . F