Sida 1 av 1
Mäta in ramlagerspel Puch
Postat: 03 mar 2013, 18:32
av johan_puch
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Inför stundande motorrenovering av Puchen, har jag börjat fundera på vad jag ska mäta in ramlagerspelet med enl. verkstandhandboken bör man ju ha indikatorklocka med mätplint. Dessa är ju dock i prisklass 2000kr och känns som en häftig invenstering. Kan man använda ett digital djupmått eller hur gör ni vana Puchrenoverare? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 mar 2013, 18:36
av Puchlasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Digitalt djupskjutmått tror jag det heter. runt 500 kr kostade mitt på verktygsboden. Glöm inte mäta packningstjockleken, den skiljer ibland ordentligt mellan olika packningar.
Åtminstonde mellan NOS som jag oftast använder och nytillverkat.
Sen brukar jag alltid kolla genom att skruva ihop motorn med packning, och mäta med indikatorklocka, men det kanske är lite väl onödigt. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 mar 2013, 18:39
av johan_puch
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Lasse! Hur stor bas behöver man ha på djupskjutmåttet? Räcker 100mm? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 mar 2013, 18:40
av Rexxy
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är man van skruvare kan man shimsa på känsla. Därefter känner man om spelet är för mycket!
Ska inte glappa, ska inte gå trögt, och skinkan ska inte ramla ner av sin egna tyngd.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 mar 2013, 19:04
av Puchlasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Håller med dig Rexxy, gör så ibland, ville bara inte skriva det, då det kan uppfattas som fusk. Men nu när du godkänt det så. Vad gäller bredden så är det ja bara att mäta på motorn, men jag har ingen i närheten just här där jag är. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 mar 2013, 19:20
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Spelet sitter i fingrarna.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 mar 2013, 19:54
av johan_puch
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag fegar nog ändå och köper mig ett mått:-) <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 mar 2013, 21:17
av Puchlasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Gick ut och rev isär en motor så jag kunde kolla måttet. 8 cm är minimum, 10 blir bra. Mitt var 10 cm.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 mar 2013, 21:26
av johan_puch
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack Lasse! Du är en klippa, var precis vad jag behövde så jag kan beställa ett. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 03 mar 2013, 23:25
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Conrad Engström skrev:Spelet sitter i fingrarna.

Sa flickan.... <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 mar 2013, 03:34
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
http://www.mikrometer.se har bra grejer också, har ofta erbjudanden med kraftigt reducerade priser. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 mar 2013, 08:56
av blyfot
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->När det gäller L17 lager brukar jag sätta dit lager utan shims och skruva ihop motorn med packning i tomt block utan packboxar och sedan mäta upp glappet med indikatorklocka. Då vet man med 100% vad glappet är och kan lätt räkna ut hur mycket shims som behöver läggas dit. Lite omständigare kanske men men.
När det är fasta lager brukar jag mäta med djupmått som tidigare beskrivet.
Indikatorklocka finns på biltema för ett par hundralappar har jag för mig. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 mar 2013, 12:35
av johan_puch
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är det en här modellen med "krok" eller den helt plana man skall satsa på?
http://www.verktygsboden.se/skjutmatt/djupskjutmatt-digitalt-0-200-mm <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 mar 2013, 12:43
av Puchlasse
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Utan krok, annars måste du räkna bort krokens tjocklek hela tiden. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 04 mar 2013, 19:47
av johan_puch
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för rådgivningen, nu är ett på väg så man är redo att ta sig an motorn på Racingen. Var tio år sen jag hade isär en Puchmotor sist. <!-- </EdIndex> --></div>