Sida 1 av 2
Tomos Trip renoveringsutmaning
Postat: 07 mar 2013, 19:39
av Nightrider
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej alla glada mopedentusiaster!
Jag har en Tomos Trip (3 växlad, luftkyld) som dessvärre varit delvis isärplockad sen ca 15 år tillbaka. Den ursprungliga anledningen till det är att kopplingsaxeln gått av och i brist på reservdel har den blivit stående. Nu har jag fått hjälp att göra en ny axel så det är dags att börja plocka ihop delarna.
Jag har redan fått några bra ledtrådar genom detta trevliga forum, bla Rösebäcken för reservdelar. Jag har sökt med ljus och lykta på nätet efter reservdelskatalog och sprängskisser men det enda det resulterat i är ett traderaköp som beskriver fel motor, den fläktkylda.
Jag tror att det jag söker finns i PDF:en för TS50 som finns länk till här på sidan men jag får inte länken att fungera. Vore jättetacksam om någon kunde hjälpa mig med det.
MVH
Markus <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 mar 2013, 01:43
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej! En kompis som är här på forumet har också en Trip.
Jag mailar dig pdf-filen. Såg att den inte funkade, får lov att fixa den på söndag. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 mar 2013, 08:19
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Rösebäcken har delar, min bror har en Tomos Trip 3växl. han har köpt delar där

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 mar 2013, 18:35
av Nightrider
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar så mycket för hjälpen så långt!
Har en skada i cylindern där det ser ut att ha gått lite varmt, kanske 1 mm djupt.
Sen ser det även skumt ut i andra änden
Känns som det enklaste är att investera i en ny cylinder då det finns att få tag i. Eller är det någon som förespråkar borrning osv? Vad tror ni om biten som saknas i "bottenänden", har det någon betydelse? Mopeden gick bra innan den blev isärplockad. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 mar 2013, 22:48
av Lolalola
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har du känt på pluggen i den där? På mina har den varit gängad och svetsen i botten har bara suttit där för syns skull. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 mar 2013, 08:32
av alf-johan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Min bror fick borra ur sin plugg, men det gick bra, vilken årsmodell har du?

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 mar 2013, 08:55
av Lolalola
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ingen aning, men det är skruvlock på tanken, eller var, för jag bytte ut den mot en nyare en gång på den tiden som jag inte förstod bättre. Men jag har kvar grejorna. Både Tomosen och tanken. Det börjar väl dra mot en sådär trettiofem år nu, och originaltanken sitter nuförtiden på min Alabama.
Men hur som helst så hade jag tre olika cylindrar från olika ställen och samtliga hade gängad plugg. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 mar 2013, 19:19
av Nightrider
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det har varit gängad plugg men den är borta sen länge på min maskin...
Vad tror ni om skadan i cylindern på första bilden?
Kolven ser Ok ut i alla fall. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 mar 2013, 19:31
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Är repan 1 mm djup så går det väl inte ens att borra cylindern.
I min värld är den skrot men det kanske finns någon som bättre känner till Tomos och om man kanske kan använda en annan kolv som har minst 2 mm större diameter och i så fall borra cylindern. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 mar 2013, 21:07
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om det skulle vara sista cylindern, skulle jag laga den.

Jag skulle byta cylinderkjol och svarva upp en öd. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 10 mar 2013, 21:15
av Nightrider
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tackar, som jag trodde. Jag beställer en ny. Lika bra att göra det seriöst när man håller på. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 mar 2013, 11:00
av Forsgren
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Trevligt med ytterligare en Tomos som fixas iordning.
Vilken motor har du på den? Är det Puch varianten eller Tomos egen, den som fortfarande tillverkas (APN6)? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 mar 2013, 13:10
av erlan
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
pangerva skrev:Är repan 1 mm djup så går det väl inte ens att borra cylindern.
I min värld är den skrot men det kanske finns någon som bättre känner till Tomos och om man kanske kan använda en annan kolv som har minst 2 mm större diameter och i så fall borra cylindern.
till tomos och puch kan man använda yamaha fs1 kolvar. finns upp till 41mm fanns större förr, vet inte om det finns idag.
puch trimkolvar finns 40 och 41.
men man får kapa kolvana i nederkant för tomoskolven är kortare än puchkolven.
erlan <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 mar 2013, 21:43
av pangerva
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
erlan skrev:pangerva skrev:Är repan 1 mm djup så går det väl inte ens att borra cylindern.
I min värld är den skrot men det kanske finns någon som bättre känner till Tomos och om man kanske kan använda en annan kolv som har minst 2 mm större diameter och i så fall borra cylindern.
till tomos och puch kan man använda yamaha fs1 kolvar. finns upp till 41mm fanns större förr, vet inte om det finns idag.
puch trimkolvar finns 40 och 41.
men man får kapa kolvana i nederkant för tomoskolven är kortare än puchkolven.
erlan
Ja det fanns nån som känner till Tomos bättre.

<!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 11 mar 2013, 22:46
av Nightrider
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hur många varianter av motorer finns det till Tomos? Min är väldigt lik den i ST50 reservdelskatalogen men treväxlad. Har sett att det även finns en fläktkyld variant (tvåväxlad) men där verkar inget stämma i motorn, är det den som är Puchmotorn?
Såg att det fanns en orginalcylinder som är identisk med min på mopeddelar.se så det lutar åt en sån, men tack för alternativa tips! <!-- </EdIndex> --></div>