Söndagsfrågan övrig motor 17 mars 2013 (vikariat)
Postat: 17 mar 2013, 04:23
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej å välkommen till söndagsfrågan övrig motor. 
Det har fallit sig så att jag blivit tillfällig vikarie och ni får den här gången hålla till godo med en teknisk bilmotorfråga. Jag har varit bilmekaniker en gång i tiden men jag måste ärligt erkänna att det frågan gäller var inget jag kunde då och knappt nu heller men det finns ju andra bättre vetande som kan sånt här. Och här på forumet finns det många motormänniskor och övrigt klurigt folk så jag tror det ordnar sig.
Frågan gäller en mackapär som fanns i stort sett på alla bilar och som de flesta som kikat under motorhuven på en bil ser som välbekant. På bilderna nedan är funktionen i analog form, som det alltid var förr, men på moderna bilar är den ersatt till digital/elektronisk form. I vilket fall som helst måste den finnas. Omkring 1976 byggdes ytterligare en funktion till i enheten (den analoga) för avgasreningskravens skull men det kan vi lämna därhän och istället ägna oss helt och hållet till urprunget.
Det jag lärt mig är att funktionen är en vakuumreglering av tändningen men det svaret är inte tillräckligt här.
Uppgiften gäller att se på de inringade delarna delarna nedan och i ett litet stycke berätta hur den fungerar, vid vilka tillfällen den verkar samt varför den måste finnas.
Svaren kommer bedömas som
* Klockrent
* Nånting åt det hållet ja....
* Nja...
Ni som löser frågan direkt från hjärnkontoret är motorkunniga
Ni som hittar svaret genom att söka på nätet eller bläddra i böcker har gjort ett gott jobb.
Ni som inte har nåt svar har säkert gjort ett bra försök.
Varsågoda och sätt igång här är bilderna. Den övre bilden visar enheten och den undre bilden varifrån den påverkas.

Det har fallit sig så att jag blivit tillfällig vikarie och ni får den här gången hålla till godo med en teknisk bilmotorfråga. Jag har varit bilmekaniker en gång i tiden men jag måste ärligt erkänna att det frågan gäller var inget jag kunde då och knappt nu heller men det finns ju andra bättre vetande som kan sånt här. Och här på forumet finns det många motormänniskor och övrigt klurigt folk så jag tror det ordnar sig.
Frågan gäller en mackapär som fanns i stort sett på alla bilar och som de flesta som kikat under motorhuven på en bil ser som välbekant. På bilderna nedan är funktionen i analog form, som det alltid var förr, men på moderna bilar är den ersatt till digital/elektronisk form. I vilket fall som helst måste den finnas. Omkring 1976 byggdes ytterligare en funktion till i enheten (den analoga) för avgasreningskravens skull men det kan vi lämna därhän och istället ägna oss helt och hållet till urprunget.
Det jag lärt mig är att funktionen är en vakuumreglering av tändningen men det svaret är inte tillräckligt här.

Uppgiften gäller att se på de inringade delarna delarna nedan och i ett litet stycke berätta hur den fungerar, vid vilka tillfällen den verkar samt varför den måste finnas.
Svaren kommer bedömas som
* Klockrent

* Nånting åt det hållet ja....

* Nja...

Ni som löser frågan direkt från hjärnkontoret är motorkunniga

Ni som hittar svaret genom att söka på nätet eller bläddra i böcker har gjort ett gott jobb.

Ni som inte har nåt svar har säkert gjort ett bra försök.

Varsågoda och sätt igång här är bilderna. Den övre bilden visar enheten och den undre bilden varifrån den påverkas.