Sida 1 av 1
Vevaxel Puch
Postat: 25 mar 2013, 12:03
av JHE
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tänkte öka slaglängden på en Puch 3vx motor med 3mm (1,5 mm radiellt) och har hört att ramlagertapparna är inpressade i vevslängarna på samma sätt som tappen till vevstaken är.
Sant / Osant?
Vevslängarna är inte så farligt svåra att göra men axlarna med sina fingängor,konor och kopplingssplines klarar jag inte av.
Modifiera originalveven är bökigt så jag skippar det. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 25 mar 2013, 13:16
av Conrad Engström
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Riv isär vevaxelv och montera tillbaka tappen. Slipa den lite först. Tryck ihop skinkorna mot varandra och rikta axeln. Därefter svetsar man ihop skinkorna, med tre pepplor. Därefter trycker man ut vevtappen och svarvar upp till en högre dimension. Men exentiskt, så centrum på nya tappen flyttas. VRM har stakar. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 apr 2013, 18:26
av tobban93
Hur sätter du upp veven i svarven så man kan svarva ur vevtappshålet?
Postat: 06 apr 2013, 19:01
av 56:an
fyrbackschuck eller planskiva
Postat: 08 apr 2013, 00:42
av tobban93
Detta är intressant! Men då måste man väl ha ett jättelångt svarvstål som inte tar i axeln, för om jag tänker rätt så kommer ju axeln snurra runt svarvstålet.
Och hur noga måste man rikta, på hundradelen eller?
Postat: 08 apr 2013, 02:25
av 56:an
Ett ganska lång stålhållare för innerstål. Rikta så gott du kan. Viktigt att vevskivorna inte kastar. Använd indikatorklocka mot vevens sida om det går.
Postat: 08 apr 2013, 09:19
av erlan
hur vevtapparna sitter på puch har jag ingen aning om. på sachs är dom ju pressade i skivorna. om du vill göra lika på puch är det ju bara sätta upp en vevhalva mellan dubbarna i svarven och svarva bort skivan till det blir en rak axel kvar. svarva i så fall nya vevskivorna först och anpassa axlarna efter hålet i skivorna.
då behöver du bara vara idiotnoga med hålet för vevstakstappen.
erlan