elfel ! snabba svar!

Tips och frågor. Motorer, reparationer, felsökning, trimning.
Mr_pekka

elfel ! snabba svar!

Inlägg av Mr_pekka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tjennare!, mopedem dör när jag sätter på lyset, och om jag tar bort en svart kabel i framlyset jord? Så går den igen, tips? Det är em hmw 50 1958 mvh Per <!-- </EdIndex> --></div>
reggaefisken

Inlägg av reggaefisken »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Svarta sladden är väll dödaren, så är det på min puch och på skoteretten. <!-- </EdIndex> --></div>
Mr_pekka

Inlägg av Mr_pekka »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Okej, den startar när jag tagit bort den men då funkar inte lyset ist, kabeln går från lamphållaren till kåpan, <!-- </EdIndex> --></div>
HSE

Inlägg av HSE »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Om motorn dör när man sätter på ljuset och ljuset är rätt kopplat så kan orsaken vara fel abriss, dvs avståndet mellan magneterna och tändspolens ytor när brytarspetsarna öppnar. Justera in rätt brytaravstånd först och ställ in tändningen efteråt. Hjälper inte det är nog tändspolen på upphälningen. Mvh HSE.Startar och går hur bra som helst, men vid påslag av lyse stannar eller misständer den. Kör man utan lyse en bit och slår på lyset går den.

Saxat:

Svar

Förmodligen tändspole fallit för ålderstrecket, men det kan vara så enkelt som att färltbrytningsavståndet (abriss) är för litet. Det är avståndet mellan tändspolens ena polsko och svänghjulets ena magnet i tändningsögonblicket (se skiss). Detta mäter man när brytarna precis har öppnat. Abriss justeras med brytaravståndet och förhållandet mellan dessa två mått är omvända - minskar du på brytaravståndet så ökar abriss och tvärtom. I ditt fall bör du då testa med att öka abriss (minska brytaravståndet). <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar