Sida 1 av 1

Flinta

Postat: 28 mar 2013, 22:04
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ska renovera en flinta motor hur viktigt är det att ha c3 på vevlagren har skf standard lager hemma ska jag måste köpa kines lager bara för att få c3 glapp. <!-- </EdIndex> --></div>

Postat: 29 mar 2013, 01:10
av 56:an
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det viktiga är att vevaxeln snurrar lätt samtidigt som det inte ska finnas något axialspel.

Något som kan påverka är packningars tjocklek. Det är femtio år sedan och specifikationer från den tiden är med all säkerhet glömda.

Sätt ihop halvorna och dra skruvarna ordentligt men utan packboxar vid vevaxeln först då kan du känna/mäta vart du hamnat. Går vevaxeln lätt brukar jag brukar använda indikatorklocka på en av vevtapparna samt en mejsel på vevskivorna vid tappen i ö.d. och bända försiktigt fram och tillbaka samtidigt som jag kollar indikatorklockan.

Var det rätt är det bara att ta isär igen och sedan slutmontera. Annars får du försöka fixa beroende på vad felet låg.

C3 eller ej tar jag inte så hårt på om inte det har en uppenbar betydelse. Ett C3 glapp kan vara bra om ett lagerläge har snäv tolerans så ytteringen på lagret pressas ihop för då bör det ändå finnas ett lagerspel.

Jag upprepar liknelsen med vevaxelmuttern. Ibland är den vänstergängad men måste den vara det?

(Det kan ju funka i vilket fall som helst....) <!-- </EdIndex> --></div>