Sida 1 av 2
Olja
Postat: 02 apr 2013, 19:48
av guransson79
Hej har en nymans år 53 undrar ska det vara någon form av motorolja hittar ingen olje plugg,och i sådana fall vilken typ av olja?
Postat: 02 apr 2013, 21:57
av Raketsport
Olja SAE 50, mängd: 3,5 cl. Oljan fylls på via frikopplingsvredet (skruva loss det) och tappas där pilen visar.

Postat: 02 apr 2013, 22:05
av 56:an
Jag hade några liter SAE 50 som jag slängde för ett par år sedan och jag hade fått dem av en veteransamlare som sysslat med Indian och HD.
Det var en verkligt tjock olja. Ungefär tjock och trögflytande som sirap.
Vad skulle jag med den till tänkte jag då...

Postat: 02 apr 2013, 22:07
av Raketsport
Elf har en sånn olja, classic heter den. Är precis som sirap men autopederna blir glad av den
olja
Postat: 02 apr 2013, 23:32
av guransson79
Tack så mycket för svaren.tur man kollade upp.moppen har stått still i 35 år
Postat: 02 apr 2013, 23:40
av 56:an
classic låter retro...
Den oljan kan vara tänkt för gamla motorcyklar. När jag tänker efter har man nog den 50 oljan i lådan för transmissionen där kopplingen sitter och det är ju precis likadant på autopeden fast man kallar det "motor" där.
Så visst, blir autopeden glad så blir nog dom gamla motorcyklarna det också.

olja
Postat: 02 apr 2013, 23:47
av guransson79
Heter typen bara SAE 50 ..eller 10w-50...är det även en så kallad rak olja?
Postat: 02 apr 2013, 23:58
av Kuli
Det finns även en olja som heter Castrol Classic GP 50 som bör funka perfekt. Ska vara en "rak olja" SAE 50.
/Kuli...
Re: olja
Postat: 03 apr 2013, 01:01
av Amarace
guransson79 skrev:Heter typen bara SAE 50 ..eller 10w-50...är det även en så kallad rak olja?
SAE50 är en rak olja, alltså ingen Multigrade som 10w50 är. Multigrade ska man undvika i växellådor o.s.v. då det finns tillsatser som kan fungera dåligt på en koppling o.s.v.
(10w50 som då är multigrade innebär att den har 10w som kall viskositet, 50 som varm viskositet, ju mindre siffra före w desto mer lättflytande kall, ju högre siffra efter w desto tjockare varm)
Postat: 03 apr 2013, 01:05
av 56:an
Är det inte så att "w:et" står för vinter alltså sae10 vinter och sae 50 sommar?
Men att vanlig mineralolja kan ha sån spännvidd tycker jag är konstigt....
En SAE 10W-50 ser ju inte ut som en rak SAE 50 om man jämför båda en varm sommardag

Postat: 03 apr 2013, 09:03
av volvomannen
Vad jag vet så är 10 w 50 vilken viskositet oljan har vid 0 respektive 100 grader 10 w håller högre viskositet än en 0 w vid 0 grader samt en 10 w 40 har hlägre viskositet än en 10 w 60 vid 100 grader.
En rak olja har väl mindre tillsatser som gör den lämpad till växellådor medans en multigrade har fler tillsatder just för att den ska funka bra vid större tempomfång, helst borde en rak olja var föruppvärmd innan den användes men så kan man ju int ha det
Endast mina egna slutsatser.
Postat: 04 apr 2013, 19:43
av G-son
En rak olja är tjock som sjutton kall och riktigt tunn varm, det är inte helt bra eftersom motorer inte gillar att smörjas av tjära vid kallstart eller olja tunn som vatten vid normal arbetstemperatur.
Multigradeoljan förändras mindre med temperaturen, och om jag minns rätt betyder förstasiffran på multigradeoljan vilken rak olja den är lika tjock som vid 0 grader (men det kan vara en lägre temperatur när amerikaner och Farenheitskalan varit inblandade), och andrasiffran vilken rak olja den motsvarar vid 99 grader.
Postat: 04 apr 2013, 19:50
av WYA
Beställde på Mekonomen, var inga problem att ta hem. Finns du i närheten av Stenungsund kan du få en skvätt.
Postat: 04 apr 2013, 20:51
av Raketsport
Rak olja, sae 50. Castrol Classic gp 50 funkar också bra, kan vara lättare att få tag på.
Postat: 04 apr 2013, 21:00
av Hasse
Rak, singel, multigrade, mineral, syntet, ATF, 10w30. SAE 80...........
