Då var Stage 6 Sachsen bromsad hos tivedens motor !!!
Mitt mål har varit att plocka mest effekt dokumenterat ur en gammal svensksåld Sachs motor sådan man hade själv som pojk.
Svårt att säga att man har mest pullver, men till att någon visar broms papper på mer, så tar jag mig friheten att säga att jag nått mitt mål.
Den är fortfarande hel och fungerar


En riktigt stygg vridmoments kurva över registret vart jag riktigt glad över
vilket har märkts då det inte varit några problem att få tag på pipan på 4 ans växel,stark som en oxe.
21 HK på 98 handels bränsle vart resultatet vilket jag är jätte nöjd med.
Och då är den inte maxat i komp eller flödesvägar,ska ta upp förgasaren 2 mm till som då hamnar på 30 mm så blir det ett par hästar till
Så nu är den klar
Zundapparna väste efter listerna i Agges verkstad



Den ser inget vidare ut,men har valt att ha det så till kontrast till mitt bilbyggande som jag sysslat med hela mitt liv.

Lite Sachs delar är fortfarande kvar i växelådan,men är från början en vanlig svensk 3 växlad motor med mycket svets och förstärkningar i blocket !

Stor koppling, där jag låtit tillverka rakskurna transimisons drev.
Slipper stora sidokrafter på veven och en del andra positiva effekter på
Lager och bussning för kopplingskorg har jag konstaterat.

Länk till bromsning som gjordes hos Tivedens Motor.

http://www.youtube.com/watch?v=F1pwge32HdE




