Stage 6 Sachsen bromsad,21 HK ,13700 RPM !!!
Stage 6 Sachsen bromsad,21 HK ,13700 RPM !!!
(Lägger in tråden med lite fler bilder igen, då den kom bort i forum flytt)
Då var Stage 6 Sachsen bromsad hos tivedens motor !!!
Mitt mål har varit att plocka mest effekt dokumenterat ur en gammal svensksåld Sachs motor sådan man hade själv som pojk.
Svårt att säga att man har mest pullver, men till att någon visar broms papper på mer, så tar jag mig friheten att säga att jag nått mitt mål.
Den är fortfarande hel och fungerar
En riktigt stygg vridmoments kurva över registret vart jag riktigt glad över
vilket har märkts då det inte varit några problem att få tag på pipan på 4 ans växel,stark som en oxe.
21 HK på 98 handels bränsle vart resultatet vilket jag är jätte nöjd med.
Och då är den inte maxat i komp eller flödesvägar,ska ta upp förgasaren 2 mm till som då hamnar på 30 mm så blir det ett par hästar till
Så nu är den klar
Zundapparna väste efter listerna i Agges verkstad
Den ser inget vidare ut,men har valt att ha det så till kontrast till mitt bilbyggande som jag sysslat med hela mitt liv.
Lite Sachs delar är fortfarande kvar i växelådan,men är från början en vanlig svensk 3 växlad motor med mycket svets och förstärkningar i blocket !
Stor koppling, där jag låtit tillverka rakskurna transimisons drev.
Slipper stora sidokrafter på veven och en del andra positiva effekter på
Lager och bussning för kopplingskorg har jag konstaterat.
Länk till bromsning som gjordes hos Tivedens Motor.
http://www.youtube.com/watch?v=F1pwge32HdE
Då var Stage 6 Sachsen bromsad hos tivedens motor !!!
Mitt mål har varit att plocka mest effekt dokumenterat ur en gammal svensksåld Sachs motor sådan man hade själv som pojk.
Svårt att säga att man har mest pullver, men till att någon visar broms papper på mer, så tar jag mig friheten att säga att jag nått mitt mål.
Den är fortfarande hel och fungerar
En riktigt stygg vridmoments kurva över registret vart jag riktigt glad över
vilket har märkts då det inte varit några problem att få tag på pipan på 4 ans växel,stark som en oxe.
21 HK på 98 handels bränsle vart resultatet vilket jag är jätte nöjd med.
Och då är den inte maxat i komp eller flödesvägar,ska ta upp förgasaren 2 mm till som då hamnar på 30 mm så blir det ett par hästar till
Så nu är den klar
Zundapparna väste efter listerna i Agges verkstad
Den ser inget vidare ut,men har valt att ha det så till kontrast till mitt bilbyggande som jag sysslat med hela mitt liv.
Lite Sachs delar är fortfarande kvar i växelådan,men är från början en vanlig svensk 3 växlad motor med mycket svets och förstärkningar i blocket !
Stor koppling, där jag låtit tillverka rakskurna transimisons drev.
Slipper stora sidokrafter på veven och en del andra positiva effekter på
Lager och bussning för kopplingskorg har jag konstaterat.
Länk till bromsning som gjordes hos Tivedens Motor.
http://www.youtube.com/watch?v=F1pwge32HdE
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
- Lasse väss
- Forumsponsor
- Inlägg: 5504
- Blev medlem: 08 sep 2010, 23:00
- Ort: Mora/Nusnäs, Sverige
Och jag fyller snart 52 (tror jag)Mats T skrev:Det är tur att det finns lite olika intressen än att spela Golf mm.Lasse väss skrev:I´m only say : A masterpiece
Man kan vara som oss,Moped nörd när man snart fyller 50
Undrar vad som hände
Tack för positivt tyckande Lasse och Övriga som tycker sådant här är roligt !!
- Raketsport
- Site Admin
- Inlägg: 14808
- Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
- Ort: Västra Pengfors, Vännäs
- Kontakt:
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
Är extra roligt med tanke på att era moppar är av ädlare karaktär än den här skrot högen !!Raketsport skrev:Inte nog med att den är snabb och byggd på en svenskmotor, men jag gillar även utseendet på den!
Historien just runt den ramen är att den låg på ovanpå vinden i hönshuset hemma,hamnade nog där när man var pojk på något vis.
Kom på den för tre år sedan när jag skulle bygga en ny racer efter den 2 växlade Sachsen.Den såg ju inget vidare ut och men det var dåligt med tid och Bror och jag skulle åka topp speed på malmby,så den fick helt enkelt se ut som den var från hönshusets vind.
Sleeper är fränt på bilar,så varför inte en moped, vart min övetalning med mig själv.
Senast redigerad av Mats T den 14 maj 2013, 16:44, redigerad totalt 3 gång.
Jag det är väll tanken ,det är ett riktigt trevligt rally med alla typer av moppar (och inte bara sport varianter,och fin natur.Och några mer turer hoppas jag att det blir.NiklasHögberg skrev:kommer du ha med den där dräparen på tiveden trophy i år me?
Löste det sig med membran ??
Fick ingen adress av dig.
-
- Inlägg: 6334
- Blev medlem: 08 sep 2009, 23:00
- Ort: Kristinehamn. Värmlands län
hade tydligen lämnat ett membran hos hillbilly som e mitt. men de du har e också intressant.Mats T skrev:Jag det är väll tanken ,det är ett riktigt trevligt rally med alla typer av moppar (och inte bara sport varianter,och fin natur.Och några mer turer hoppas jag att det blir.NiklasHögberg skrev:kommer du ha med den där dräparen på tiveden trophy i år me?
Löste det sig med membran ??
Fick ingen adress av dig.
Niklas Högberg
Västgötagatan 10E
68140 Kristinehamn
är min adress.
Min veteranpark
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248
Ford Anglia 101E 1957
Crescent compact 1248