Sida 1 av 2

Kopplingsproblem =(

Postat: 03 apr 2013, 16:15
av JK
Har en Puchmotor som vägrar att frikoppla ordentligt, har justerat kopplingsarmen för längsta möjliga slag och allt är korrekt monterat, har dubbelkollat detta flera gånger.
Trots detta vill motorn smådriva med kopplingen intryckt, detta gör att moppen smäller i växlarna och ibland är det stört omöjligt att få i friläge utan att stanna motorn.

Hade först i en modern 4T MC-olja 10W40 och trodde att det kanske kunde bero på oljan, så jag tömde ut den, plockade isär och rengjorde hela kopplingen och satte ihop med en klassisk rak SAE30 vilken är rekommenderad för just puch, var just ute och det blir ingen som helst skillnad.

Här är en bild på korgarna, små slitkanter kan kännas men jag har filat dem jämna nu.
Bild

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska testa härnäst, kan det månne vara mina nya lameller som är för tjocka?

Tacksam för tips!

Postat: 03 apr 2013, 17:04
av arvikaraggarn
jag har haft samma problem på många av mina puchar.
ibland har de funka att bara plocka isär och ihop men två gånger har de visat sig vara dragbulten, när ja bytte denna de två gångerna funka kopplingen som ny :)

Postat: 03 apr 2013, 17:21
av JK
Fattar verkligen ingenting, har nu plockat isär kopplingen igen och kan inte hitta något fel rent visuellt.

Dragbulten är helt ny och jag kan se att den rör sig fint genom hålet i transmissionskåpan.

Postat: 03 apr 2013, 17:23
av arvikaraggarn
ja då va de skumt, ibland har ja bara behövt justera om lite

Postat: 03 apr 2013, 18:37
av Puchen
Skulle rekommendera SAE50 istället, du får bättre grepp i kopplingen med den jämfört med SAE30, är stålskivorna blanka? Rugga upp dom med grovt sandpapper.

Sen... Hur mår kopplingsfjädern? en trött sån kan ge lite bekymmer också.

Postat: 03 apr 2013, 18:59
av JK
Grejjen är att problemen är de omvända, kopplingen vill inte koppla ur helt utan ligger och driver trots att jag tryckt in kopplingen och den är justerad för maximalt slag.

Den visar inga som helst slirtendenser när man kör.

Postat: 03 apr 2013, 19:31
av disktant
Har du mätt platta och lameller så att dom inte är för tjocka ?

Postat: 03 apr 2013, 19:37
av JK
De nya delarna är märkligt nog tunnare än mina gamla originalgrejjer, ska testa att stoppa i mina gamla lameller och se om det funkar.

Postat: 03 apr 2013, 19:47
av PUCH-60
Skruva ihop kopplingen utan lameller och stålplattor.
då ska kopplingskorgen kunna roteras lätt , om den
inte gör det har du för tjock bricka under kopplingskorgen.
Jag var ute för det när jag monterat en ny vev , då spåret
för låsringen utanför stödlagret på veven hamnat lite för
långt ut på axeln, avhjälptes med en tunnare bricka
Lycka till!

Postat: 03 apr 2013, 19:49
av Jerka_59
Montera kopplingskorg och nav utan att sätta i lameller och stålskivor,
kontrollera att dom kan röra sig fritt i förhållande till varandra, kolla
även att stålskivorna är raka, är dom skeva räcker inte slaglängden
till för att frikoppla, det skall även sitta distansbrickor både innan för
kopplingskorgen och mellan korgen och navet.

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Edit: Puch-60 han före mig, inne på samma linje :-bd

Postat: 03 apr 2013, 19:59
av JK
Ni är nog något på spåret här, kom precis in efter att ha testat att montera korg och nav helt utan brickan och då snurrar de fritt, med brickan så kärvar det.

Har ju en ny vev också så det är inte omöjligt att felet ligger där, frågan är bara var man hittar en tunnare bricka?, tror ni det hade funkat med ett shims till vevpartiet?

Postat: 03 apr 2013, 20:09
av Jerka_59
Ett shims är nog i klenaste laget men har du flera kan testa dig fram till hur
tjock brickan skall vara, sen om du har lite tålamod och smärgelduk kan
du putsa ner originalbrickan till rätt tjocklek :D

Postat: 04 apr 2013, 11:08
av JK
Har med lite shims nu räknat ut att brickan ska vara 0.7mm tjock, alltså skiljer veven ungefär 0.3mm mot original, återigen visar kineserna vad de går för..

Postat: 06 apr 2013, 23:07
av PUCH-60
Hur går det med kopplingen? (bara lite nyfiken)

Postat: 07 apr 2013, 07:03
av JK
Jodå, jag letade land och rike runt efter en bricka i rätt tjocklek, skulle låta svarva en men hade inte tålamodet så jag monterade kopplingen med shims till vevpartiet och det har funkar klockrent hittils, kopplar ur hur fint som helst och nu är det inga problem att växla eller få i friläge :D