Sida 1 av 1
Husqvarna flinta
Postat: 03 apr 2013, 20:54
av HUSQVARNA SPORT
Hej är det här öken fläkten till Flinta.
Uploaded with
ImageShack.us
Uploaded with
ImageShack.us
Postat: 03 apr 2013, 22:12
av 56:an
Svar
Ja
Men se hur spiralen börjar tokvänt bred och slutar smal vid utloppet. Det ska vara tvärt om. Dock har men genom breddningen fått ett mera rakt och större utlopp upp mot cylindern. Varför man inte gjorde spiralen rätt när man ändå höll på kan jag inte förstå...
Känner igen dom där prylarna har för mig jag sett dom på Tradera...
Den fläktkylningen har nog varit på en Norsjö Shopper då den har växelförare för treväxlat men den passar givetvis perfekt på en Skoterett tvåväxlad också.
En sak jag undrar lite över... Vad hade den Shoppern i så fall för start då hålet för kickaxel/pedalaxel är pluggat. Inte heller syns tecken till dragstart på yttre fläktkåpan.
Vad jag vet hade Shoppern HVA olika startalternativ dock osäker på vilka men spakstart vet jag säkert...
Postat: 03 apr 2013, 22:35
av Amarace
Jag har en motor handväxel 3-växlad FLinta, har för mig den heller inte har nån kick/trampaxel (dock saknar jag cyl, topp, förgasare samt fläkt o yttre fläktkåporna).
Har faktiskt inte tänkt på hur man startar.
Är en sån där motor jag inte vet vad jag ska göra med.
Men visst fanns det med magnapull också på FLinta?
Postat: 03 apr 2013, 22:47
av Raketsport
Måste vara en motor till Norsjö Shopper med dragstart. Cyllen på Flintan till Shopprarna ska vara på lite fler hk har jag hört. Synd att den inte var kvar
Postat: 03 apr 2013, 22:55
av 56:an
Jag tror fegasarn var större 12 mm men det räcker inte de måste vara nåt med cyllen också som du säger Josefine...
Postat: 03 apr 2013, 23:04
av Raketsport
Troligt med strax över 2 hk på en sånn cylinder
Postat: 04 apr 2013, 01:06
av Amarace
Dom var 1,5hk med 12mm förgasare när dom satt i Shoppern.
En sån cylinder ger inte så mycket mer toppfart på en vanlig moped, men den blir stark.
Är samma med Ilo och FInska 1,5hk, går inte så fort, men blir väldigt stark.
Postat: 04 apr 2013, 06:09
av erlan
jag har en sån cylinder. insuget är exakt lika stort som yttermåttet på pluggen i en vanlig cylinder. man måste syna insuget väldigt noga för att se att det är gjuten yta istället för en urpluggad cylinder. i alla fall på min cylinder var det väldigt fin gjutyta i insuget.
jag har inte mätt några durationer på portarna. och den moppen kommer inte på tur i år. (1278 som ska renoveras med hjälp av en 1273 ram) pengarna brände i plånboken på en marknad, så jag har ett nytillverkat vevparti ligger som ska i den motorn ochså. för den som vill experimentera så har NV-marin samma cylinderbultning och cylinderfot. dock runda kylflänsar. insuget på den är 12x12 fyrkantigt.
erlan
Postat: 04 apr 2013, 10:03
av HUSQVARNA SPORT
56:an skrev:Svar
Ja
Men se hur spiralen börjar tokvänt bred och slutar smal vid utloppet. Det ska vara tvärt om. Dock har men genom breddningen fått ett mera rakt och större utlopp upp mot cylindern. Varför man inte gjorde spiralen rätt när man ändå höll på kan jag inte förstå...
Känner igen dom där prylarna har för mig jag sett dom på Tradera...
Den fläktkylningen har nog varit på en Norsjö Shopper då den har växelförare för treväxlat men den passar givetvis perfekt på en Skoterett tvåväxlad också.
En sak jag undrar lite över... Vad hade den Shoppern i så fall för start då hålet för kickaxel/pedalaxel är pluggat. Inte heller syns tecken till dragstart på yttre fläktkåpan.
Vad jag vet hade Shoppern HVA olika startalternativ dock osäker på vilka men spakstart vet jag säkert...
Jag tror att det kan vara lite blandade kåpor tro att motorn fans med elstart .
Postat: 04 apr 2013, 13:02
av 56:an
Jo, jag såg den sen för det är två inre fläktkåpor och därför kan det vara till en Skoterett för jag ser cylinderfläktkåpan är kapad och det var nog en sista desperat åtgärd som tillverkaren tog till för att komma tillrätta med problemet.
Om jag hade varit tillverkaren hade jag istället slängt väck flintamotorn illa kvickt och satt dit en pigg Sachs med högkomptopp och varför inte Saxonette på den mopeden som ofta kördes av damer och äldre.
MCB gjorde ett jätteryck med Skoteretten men missen var fel motor som aldrig hann färdigutvecklas till Sachsens jämna kvalitet utan blev en bra motor med svaga punkter och problem under livstiden. Annars funkade flintan bra i dom övriga mopederna men där var inte samma påfrestning.
Postat: 04 apr 2013, 13:31
av 56:an
erlan skrev:...... har NV-marin samma cylinderbultning och cylinderfot. dock runda kylflänsar. insuget på den är 12x12 fyrkantigt.
erlan
Intressant.... Är dom också 50cc?
Postat: 04 apr 2013, 16:38
av erlan
ja, dom har 38mm borr. slaget kommer jag inte ihåg. kolven bör passa i ilo om någon vill ha en kolv med tre kolvringar.
här finns bild i båtmotortråden. den såldes tydligen som monark ochså.
http://www.forumbilder.se/CDUON/dsc01095
har sett nån sån cylinder på tradera säljas som "oländ mopedcylinder"
erlan