Hydroforpump/Ringpump

tommyå
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 maj 2010, 23:00

Hydroforpump/Ringpump

Inlägg av tommyå »

Finns det någon som har en så kallad ringpump över,Helst bara pumpen 3-4ringar för er som inte vet så sitter den monterad på en platta i hop med en elmotor vågrät montage
Senast redigerad av tommyå den 04 apr 2013, 11:43, redigerad totalt 1 gånger.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Jo, en sån ska finnas här nånstans...

Den var ihopbyggd med stationär JLO med reduktionsväxel som jag köpte före ett par år sedan och den hade använts som bevattningspump där det inte fanns el.

Själva ringpumpen kändes OK och verkade inte allt för sliten så den kan du få köpa om du vill :)
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

Vi ska sälja våra hydrofortankar och pumpar som vi haft i vår sommarstugeförening nu då vi fått investera i kommunalt vatten.
Jag är inte bevandrad i frågan men tror att jag har en bild någonstans.
Vet inte vad ringpump är t.ex.
Pumparna är iaf stående på betonggolv i pumphus med två (tror jag) slangar ner i respektive borrhål. Relativt gamla men de har fungerat bra hela tiden.
Finns i så fall på Tjörn 6 mil norr om Göteborg.
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Inlägg av Hynboholm »

pangerva skrev:Vet inte vad ringpump är t.ex.
Här har du en ringpump.

http://www.google.se/search?q=ringpump& ... 80&bih=841
Senast redigerad av Hynboholm den 04 apr 2013, 08:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
pangerva
Forumsponsor
Inlägg: 6840
Blev medlem: 14 maj 2008, 23:00
Ort: Västra Frölunda/Göteborg och (Tjörn)

Inlägg av pangerva »

Bild

detta är iaf vad vi har på landet som ska säljas
Användarens profilbild
Hynboholm
Forumsponsor
Inlägg: 2257
Blev medlem: 02 apr 2013, 22:59
Ort: Wermland.

Inlägg av Hynboholm »

Det där ser ut som en ejektorpump.
Användarens profilbild
erlan
Forumsponsor
Inlägg: 7310
Blev medlem: 28 jan 2011, 00:00
Ort: engelsberg

Inlägg av erlan »

den hydrofortanken kan ni bygga en rejäl utegrii till sommarstugeföreningen av.
ringpumpar avänds till grundare brunnar, vanligen grävda brunnar.

erlan
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

pangerva skrev:Bild

detta är iaf vad vi har på landet som ska säljas
Det här är en centrifugalpump. Varje hjul ger c:a 1,5 bars tryckhöjning och dom är kopplade i serie ungefär som ett bilbatteri. Räkna antalet "ringar" och då får man en fingervisning om pumpens maxtryck.

En gammaldags ringpump för hushåll är egentligen också en centrifugalpump men är från början utvecklad ur en vattenringpump som är självsugande men har dålig effektivitet så under produktionens gång blev det istället en hybrid som är självsugande åtminstone när dom är nya och är hyffsat effektiva.

Självsugande menas att pumpen själv kan evakuera sugledningen från luft och det kan aldrig en centrifugalpump. Den måste starta helt vattenfyllt hela sugsidan.
56:an
Forumsponsor
Inlägg: 11130
Blev medlem: 27 jan 2011, 00:00

Inlägg av 56:an »

Hej!

Jag håller på med pumpen och det blir väl tre timmar med allt. Som läget är nu är den rengjord utvändigt, bearbetade ytor som tätytor vid flänsar och fästfoten mot plattan är metallrena och till sånt använder jag ett plant skavstål av hårdmetall. Hål är rengjorda + gänger i luftventil och tappen i suggaveln. Som läget är nu får pumpen stå över natten med några droppar olja i packboxen så den får suga åt sig. I morrn lägger jag lite fett där också.

Pumpen känns bra när man vrider runt den. Inte för lätt (= slut) och inte för trögt (= rostat ihop). Den går istället lite så där lagom trögt som dom gör när dom är nya. Bakre gaveln (suggaveln) är svetsad. Förmodligen har dom någon gång glömt att tappa på hösten så den sprängts när vattnet frusit. Dock är lagningen välgjord med rostfria pinnar till elsvetsen.

Vill du ha pumpen får du betala 150 kronor och utan garanti. Det går inte när returfrakt kostar ungefär lika. Jag tror på pumpen annars hade jag inte sålt den till dig men är det inte så får du ta den smällen med jämnmod och inget bråk efteråt det är villkoret.

Pumpen är en tre-ringad Foke och som var mycket vanlig förr. Skulle tro den är från 60- eller 70-talet ungefär som våra mopeder.

Firman som gjorde pumparna var ett gjuteri och mekanisk verkstad som hette Odell & Ekberg och låg i Pålsboda i Närke. Nedan har du några länkar med bilder från verksamheten. Bilderna är från 1948 och då var det fortfarande självsugande vattenringspumpar man kan se det på hjulen som ligger i en låda vid svarven på bilden. Dom ligger hopablandade så det kan vara felkörda vargar som ska smältas om. Ingen på bilderna har skyddsglasögon eller hörselskydd men jag tror vissa hade vaddtussar i öronen för att stoppa det värsta bullret.

http://www.arnesbilder.se/gjuteriet,%20interioer-a.htm

http://www.arnesbilder.se/Gjuteriet,%20interioer-b.htm

http://www.arnesbilder.se/gjuteriet,%20personal.htm

  • Bild
Skriv svar