Sida 1 av 2

Autopedmotor med osäker attityd

Postat: 04 apr 2013, 18:17
av WYA
Hej,

40 cc 1954.

http://autopeden.se/wp-content/uploads/2012/11/871.jpg kan man se hur det ser ut. Alla skruvar är nu på plats & avgasröret.

Gnistan är så fin så fin, i förgasaren är det bensin bensin, men trampa tills man lider pin....

Går den igång, vilket den gör efter ca 200 m, så är det gasen i botten som gäller. Öppnar jag luftspjället dör den direkt. Går den ner i varv så dör den.
Finns den någon ork iden? Icke nått. Går kanske i 20 km/h....max...

Vad har jag gjort för fel eller vad är det för fel som jag borde kolla upp?
Ställde in förtändning, kolvläge, brytare enligt konstens alla regler. Rensat avgasröret till och med.... :?

HJÄLP!

Postat: 04 apr 2013, 21:38
av Raketsport
Fel storlek på huvudmunstycket? Vilket läge på trottelnålen?

Postat: 05 apr 2013, 07:53
av WYA
Bra fråga!

Munstycket skall vara rätt. Förgasardelarna är båda från samma märke och sort, så jag antar att det är rätt. Nålen däremot kan vara en pudelkärna av god kvalité. Då kommer följdfrågan; hur ser jag detta praktiskt?

Postat: 05 apr 2013, 08:41
av HSE
Testa med att ge den en dos startgas innan du försöker trampa igång den. Tänder den då direkt så får du ta itu med förgasaren! Mvh HSE.

Postat: 05 apr 2013, 08:56
av WYA
Jag har sprutat in startgas genom luftfiltret, det har mest varit till min glädje....

Grejen är att jag får inte öppna luftspjället alls. Det skall vara stängt. Tjuvluft hade varit en bra term, men var kommer den ifrån....

Postat: 05 apr 2013, 11:24
av tompas11
Tjuvluft genom otäta vevaxeltätningar.

Postat: 05 apr 2013, 12:03
av WYA
Jaaaa, det kanske det kan vara. Tätningen som sitter ytterst mot kedjedrevet håller inte tätt. Kan det vara så enkelt?

Postat: 05 apr 2013, 15:15
av HSE
Vevaxeltätningar som läcker igenom låter bränsleblandningen blåsa ut när kolven går nedåt och när den går uppåt sugs det in luft utifrån, blandat med växelådsolja om de läcker på den sidan. Sammantaget så får motorn både för mager blandning och för lite blandning. Speja med startgas runt tätningarna samtidigt som du trampar runt motorn (lättare sagt än gjort) så brukar det märkas om det läcker där. Mvh HSE.

Postat: 05 apr 2013, 18:13
av WYA
Ja, en tredje eller fjärde arm hade inte varit fel. Men jag har gjort en liten film.... Inga svordomar och jag stängde av innan startgasen tog för allvarligt. Har redigerat den på slutet, men motorn dör i princip 2 sekunder efter filmens slut...igen. Mest om någon känner igen sig....

http://youtu.be/ezRHbox2M2o

Postat: 10 apr 2013, 19:33
av viktor meck
låter precis som att den får för lite bensin. är du säker på att det är rätt munstycke. är förgasaren helt ren? testa att öra rent med en ståltråd ifrån en stålborste i munstycket. kan sitta skit på kanterna.

Postat: 11 apr 2013, 11:13
av Raketsport
Kan inte se filmen, den verkar inte vara offentlig.

Postat: 11 apr 2013, 14:00
av WYA
Om länken ovan används så skall det funka.... :-/

Jag skall ta isär gasaren igen och vara renlabsnoga.
Behöver ju tyvärr ta isär motorn också, men fel bör uteslutas systematiskt.

Postat: 11 apr 2013, 15:17
av Raketsport
WYA skrev:Om länken ovan används så skall det funka.... :-/

Jag skall ta isär gasaren igen och vara renlabsnoga.
Behöver ju tyvärr ta isär motorn också, men fel bör uteslutas systematiskt.
Kan inte se via länken, står att det inte är offentligt.
Kolla numret på munstycket. Jag har fått gå på större munstycke för att få autopeden att gå bra på fullgas.

Postat: 11 apr 2013, 15:37
av WYA
Nu skall den vara offentlig iaf, http://youtu.be/ezRHbox2M2o

Postat: 11 apr 2013, 22:02
av Raketsport
Prova att starta den en gång med bensinlocket av och se om den stannar.
Du kan också kolla bensinflödet, ca 1 dl i minuten är normalt flöde med frisk bensinkran och luftning via tanklocket.