Sida 1 av 3
Nedslipade fasta ramlager, passform ?
Postat: 05 apr 2013, 22:23
av igasen
Har införskaffat ett par SKF 6202 för Sachs E15 vev.
Diametern på innerbanan verkar vara några hundradelar mindre än axeln.
Har gradat av kanterna men känns inte bra. Måste vara ett konstfel med presspassning på både ytter och innerbanan. Har köpt lagren från Ettans M.
Vet ju inte vilka lager jag fått eftersom beteckningarna försvinner vid slipningen.
Någon som har erfarenhet och tips på hu passningen på axeln ska vara ?
Postat: 06 apr 2013, 01:11
av Braxmatte
Det blir så , ett krångel att montera och demontera
Dom nerslipade lagren har väl samma mått som E15 lagren men dom är ju inte "delbara"
Med E15 så pressar man ju dit innerbanan på veven och ytterbanan i kåpan sen dit med kulorna och sätt ihop
Med slipade 6202 får man pressa ihop allt samtidigt
Postat: 06 apr 2013, 01:16
av 56:an
Det är mycket enklare att schimsa axialspel med delbara lager

Postat: 06 apr 2013, 07:23
av blyfot
Jag brukar sätta lagret i kåpan istället och tillverka en passbit till vevpartiet så det inte kröker sig när man drar ihop all med kåpskruvarna.
Postat: 06 apr 2013, 09:12
av igasen
Om det är så det ska vara så kommer jag skicka tillbaka lagren och montera vanliga magnetlager. Shimsningen är inget problem på dem. Att pressa lagren på både block och vevaxel, är som att låsa in något i ett kassaskåp och kasta bort nyckeln...
Postat: 06 apr 2013, 10:11
av JanneL
Kan ingen förklara den STORA fördelen med vanliga spårkullager ???
Jag har då inte förstått det

Postat: 06 apr 2013, 11:03
av igasen
Är det någon som tycker att det är acceptabelt med presspassning i både block och vevaxlar med tanke på hur skört materialet är i blocken och belastningen på vevpartiet i samband med montering samt demontering ?
Postat: 06 apr 2013, 12:04
av 56:an
Det finns olika presspassningar.
Postat: 06 apr 2013, 13:07
av igasen
56:an skrev:Det finns olika presspassningar.
Om vi håller oss till SKF 6202 innerdiameter kräver samma kraft som ett E15 lager kräver för att få det på och av vevaxlarna.
Postat: 06 apr 2013, 13:14
av NiklasHögberg
kejsaren skrev:Kan ingen förklara den STORA fördelen med vanliga spårkullager ???
Jag har då inte förstått det

Då är du inte ensam kejsaren för ja begriper inte heller vitsen med såna lager. e ju ett rent helvete om man snabbt vill klyva motorn.
Postat: 06 apr 2013, 14:25
av Puchen
Jag har monterat slipade 6203:or på KTM:ens Puchmotor, motsvarande L17, Visst det var lite våld med att få ihop allt men väl ihop så har man en vevlagring som tål pepparn, utan att behöva joxa på med shimsning kors o tvärs.
Postat: 06 apr 2013, 14:57
av P-plats.se
Jag har putast av lite på veven när jag monterat dom MEN det vågar man väl inte skrriva här för risken att bli idiotförklarad är ju överhängade...
Kommer dock inte använda mig av magnetlager igen för jag har aldrig fått det bra och dom senaste motorerna har fungerat klockrent och har varit enkla att jobba med.
Postat: 06 apr 2013, 15:42
av erlan
jag har heller inte fattat fördelen med fasta lagren.
jag har gjort tvärt om, jag monterade E15 lager i min flinta.
men låti inte det hindra er som tycker det är bättre med fasta lager.
jag skulle montera lagren på veven föst och sen värma blockhalvan så jag krymper i lagren i blocket.
erland
Postat: 06 apr 2013, 15:44
av erlan
PS
jag tar gärna det lilla extra besväret med schimsningen ocg får en motor som går det där lilla lite lättare.
erlan
Postat: 06 apr 2013, 15:50
av JanneL
erlan skrev:PS
jag tar gärna det lilla extra besväret med schimsningen ocg får en motor som går det där lilla lite lättare.
erlan
fast då får man ju istället lägga tid på att värma djävlas med monteringen istället även om det inte är svårt det heller
kanske är spårkullagren starkare vid hård trimning eller??
jag har fått för mig att man väljer spårkullager för att slippa schimsa
