Sida 1 av 2

Min gamla Golden Champ.

Postat: 11 apr 2013, 18:35
av Dand
Hej!

När jag fyllde 15 år fick jag en splirrans ny moppe av min pappa. En Golden Champ (Crescent / MCB 1255). Det var 1977 och alltså den första årsmodellen (tror den tillverkades även 1978 - och sedan las tillverkningen ner). På den tiden var det bland det lyxigaste man kunde ha i moppeväg - alufälgar, kraftig bredflänsad cylinder, skivbroms (fram) etc. Jag körde bara ett par år med den sen åkte den in i garaget och där har den stått sedan dess...

I höstas hämtade jag den hos mina föräldrar nere i Kalmar och körde upp den till Sthlm och parkerade den på balkongen. Nu har jag fått et garage i huset där jag bor och ska börja fixa till den.

Jag tänker behålla den i originalskick så gott det går. Lite skamfilad är den dock tyvärr (jag smällde med den strax innan jag parkerade den i garaget och framskärmen blev tillknycklad och lossande). Tror också att kolven kan vara utbytt och framdrevet (om jag minns rätt).

Nu är jag ingen hejare på att meka moppe och sitter just och surfar efter reservdelar. Men det verkar vara lite småknepigt.

Förgasaren är en Bing 1/10/129. Och just den hittar jag ingen som säljer delar till. Misstänker dock att många delar är samma som i andra förgasare. Tänkte att det kanske finns folk här som har koll på var man hittar det man behöver.

Till förgasaren söker jag:

1. Trottelbricka (den som sitter mellan fjäder och trotteln - inte låsfjädern för nålen).

2. Packning för flottörhus.

En annan fråga angående förgasaren: Trottelnålen har 4 (tror jag) spår för låsfjädern. När jag plockade isär förgasaren såg jag inte i vilket spår den satt. Det är ju inte värre än att man får testa sig fram men om någon vet i vilket spår som den ska sitta (eller vanligen sitter) så är jag idel öra...

Nästa steg i mitt fixande blir att demontera motorn. Vill kolla hur den ser ut invändigt och byta alla packningar. Har letat efter packningssatser på nätet men fattar inte vilken jag ska ha till denna motor (Sachs 50/3 BKFS).

Tar tacksamt emot råd och tipps - och det skulle vara kul att få lite kontakt med andra Golden Camp-ägare. Finns det kanske rean något litet nätverk man kan haka på?

Postat: 11 apr 2013, 19:31
av NiklasHögberg
angående packningssats så skall du ha den vanliga satsen för alla vanliga sachsar. byter du packningar så ta med packboxssats också. då skall du ha för 3 vxl fot.

Postat: 11 apr 2013, 19:49
av erlan
det är ett litet problem. dom nytillverkade packningssatserna har tjockare packningsmaterial än orginalpackningen. så använder man en sån packning så måste man som regel shimsa om ramlagren till rätt spel.
övriga axlar i växellådan brukar alltid ha för stora spel, så dom brukar man få shimsa i alla fall.

erlan

Postat: 11 apr 2013, 19:59
av NiklasHögberg
erlan skrev:det är ett litet problem. dom nytillverkade packningssatserna har tjockare packningsmaterial än orginalpackningen. så använder man en sån packning så måste man som regel shimsa om ramlagren till rätt spel.
övriga axlar i växellådan brukar alltid ha för stora spel, så dom brukar man få shimsa i alla fall.

erlan
har köpt K-star packningssats. våtlade packningen innan den lades på plats så ja kunde dra ihop lite mer, det funka fint o skapade mindre mängd shims.

Postat: 11 apr 2013, 20:37
av Dand
Tack för tipsen!

Då vet jag vilken packningssats jag ska köpa... Tror jag...

Den här antar jag: http://www.mopeddelar.se/p/flakmoped/pa ... sachs.html ... även om den ligger insorterad under flakmoped...

och packboxsats: http://www.mopeddelar.se/p/sachs-cresce ... -kick.html ... även om det inte står något om "3 vxl fot"... det står 3 vxl "kick"... Har det funnits någon 3-växlad med handväxel som den kanske är till för i stället?

Postat: 11 apr 2013, 20:46
av NiklasHögberg
Dand skrev:Tack för tipsen!

Då vet jag vilken packningssats jag ska köpa... Tror jag...

Den här antar jag: http://www.mopeddelar.se/p/flakmoped/pa ... sachs.html ... även om den ligger insorterad under flakmoped...

och packboxsats: http://www.mopeddelar.se/p/sachs-cresce ... -kick.html ... även om det inte står något om "3 vxl fot"... det står 3 vxl "kick"... Har det funnits någon 3-växlad med handväxel som den kanske är till för i stället?
jajjemen de e rätt grejer de. shimsa utgående axel noga, men shimsa även övriga axlar noga.

Postat: 11 apr 2013, 21:50
av volvomannen
Varför dela?
Om den gick bra när den ställdes undan så testa om den går bra fortfarande kan ju va så.

If it isnt broken dont fix it!

Postat: 11 apr 2013, 21:58
av Dand
NiklasHögberg skrev:
Dand skrev:Tack för tipsen!

Då vet jag vilken packningssats jag ska köpa... Tror jag...

Den här antar jag: http://www.mopeddelar.se/p/flakmoped/pa ... sachs.html ... även om den ligger insorterad under flakmoped...

och packboxsats: http://www.mopeddelar.se/p/sachs-cresce ... -kick.html ... även om det inte står något om "3 vxl fot"... det står 3 vxl "kick"... Har det funnits någon 3-växlad med handväxel som den kanske är till för i stället?
jajjemen de e rätt grejer de. shimsa utgående axel noga, men shimsa även övriga axlar noga.
Jepp jag ska försöka vara noga med shimsen ;-)

Postat: 11 apr 2013, 22:01
av Dand
volvomannen skrev:Varför dela?
Om den gick bra när den ställdes undan så testa om den går bra fortfarande kan ju va så.

If it isnt broken dont fix it!
Men jag vill ju få skruva lite...

Postat: 11 apr 2013, 23:30
av Frolzon
volvomannen skrev: If it isnt broken dont fix it!
Håller med till 100% !!!
Dä ä bare å åk. . . :)

Postat: 12 apr 2013, 01:43
av Dand
Frolzon skrev:
volvomannen skrev: If it isnt broken dont fix it!
Håller med till 100% !!!
Dä ä bare å åk. . . :)
Tråkmåns :roll:

Postat: 12 apr 2013, 15:09
av Kenneth_
Har den inte varit trimmad i med ny olja och åk

Postat: 29 apr 2013, 22:26
av Dand
OK, jag ger mig... Har varit tvungen att göra lite annat och inte haft tid över att plocka ner motorn så nu ska jag bara göra det nödvändigaste för att förhoppningsvis kunna starta den nu i maj.

En fundering bara: såg i handboken att rekommenderad olja för framgaffeln är SAE 30 (motorolja)... Det är ju nästan samma viskositet som SAE 80 (transmissionsolja) har jag hört... inte för att jag ska fixa med gaffeln nu men SAE 80 har jag hemma så OM jag någon gång i sommar ger mig på gaffeln så kanske man kan använda den oljan i stället... Eller?

Postat: 02 maj 2013, 08:31
av jonTe-Zündapp
Dand skrev: En fundering bara: såg i handboken att rekommenderad olja för framgaffeln är SAE 30 (motorolja)... Det är ju nästan samma viskositet som SAE 80 (transmissionsolja) har jag hört...
Nä.....en rak 30 (vanligt som motorolja i gräsklippare) har inte samma viskositet som en 80. Siffrorna är ju just en angivelse för viskositeten där en 80 olja är betydligt tjockare än en 30.

Postat: 02 maj 2013, 08:40
av volvomannen
jonTe-Zündapp skrev:
Dand skrev: En fundering bara: såg i handboken att rekommenderad olja för framgaffeln är SAE 30 (motorolja)... Det är ju nästan samma viskositet som SAE 80 (transmissionsolja) har jag hört...
Nä.....en rak 30 (vanligt som motorolja i gräsklippare) har inte samma viskositet som en 80. Siffrorna är ju just en angivelse för viskositeten där en 80 olja är betydligt tjockare än en 30.
Fel!

en 80 trans olja har ungefär samma viskositet som en rak 30. Att det skiljer så på siffrorna är för att särskilja transoljorna från motoroljorna då transoljor har additiv som inte alltid är önskvärda i en motorolja.