Sida 1 av 3
Tändpunkt på ett Kokusansystem?
Postat: 11 apr 2013, 20:15
av Coolvette
Jag har modifierat och monterat ett Kokusansystem från en Derbi-motor till min Sachs-motor, likt detta:
Jag har en uppfattning om ungefär var tändplattan ska stå men det vore bra att kunna mäta när gnistan triggas.
Enligt ritningen och vad som står på CDI´n är det den röda kabeln som triggar att gnistan avges.
Det borde vara möjligt att mäta någon förändring mellan exempelvis röd och vit just när tändpunkten passerar spolen som triggar gnistan.
Jag har försökt och mäta både motstånd och spänning men jag ser ingen riktig reaktion på något ställe och om jag roterar svänghjulet med olika hastighet så visar instrumentet olika värden.
Någon som är duktig på dessa grejor och som har enuppfattning om vad jag skall titta efter eller hur jag mäter upp det?
Kanske det inte är möjligt, det krävs kanske lite högre varv för att triggern skall fungera?
Postat: 11 apr 2013, 20:47
av G-son
Använd stroboskoplampa för inställning av t.ex. biltändsystem. Visar exakt när gnistan kommer. Olika på olika varvtal...
...och Derbi har Ducatisystem, inte Kokusan. Även om dom nog är likadana.
Postat: 12 apr 2013, 04:59
av Coolvette
G-son skrev:Använd stroboskoplampa för inställning av t.ex. biltändsystem. Visar exakt när gnistan kommer. Olika på olika varvtal...
...och Derbi har Ducatisystem, inte Kokusan. Även om dom nog är likadana.
Jo, när jag har fått maskinen på hjulen tänkte jag strobba den, det innebär att jag måste märka upp svänghjulet med några tändpunkter, detta var bara för att få en grovinställning.
Det står mycket riktigt Ducati på svänghjulet och på CDI´n, statorn är identisk med den på bilden, både till utseende och kablering.
Postat: 12 apr 2013, 08:10
av Jerka_59
Ursäkta om jag kapar din tråd men jag håller också på att montera ett
brytarlöst system (Kokusan) på min Sachs och har några undringar
Någon som vet hur många watt man får ur den röda kabeln från
voltregulatorn, den är till för laddning av batteri och jag utgår ifrån att
det är likström i den kabeln, kan det vara så att den lämnar lika mycket som den gula fast DC ?
Jag hittar bara uppgifter på den gula kabeln som är avsedd för förbrukarna,
där har jag hittat uppgift på 12v och 85w AC
Uploaded with
ImageShack.us
Postat: 12 apr 2013, 08:20
av G-son
Eftersom strömmen ut på den röda kabeln är halvvågslikriktad försvinner halva generatorkapaciteten, och antagligen någon aning mer p.g.a. spänningsfallet över likriktardioden.
Det är inte tänkt att man ska ta ut särskilt mycket ström där egentligen, det ska bara duga till att ladda upp batteriet långsamt så man har ström i det för att driva bromsljus, blinkers och tuta när man behöver använda dom.
Postat: 12 apr 2013, 08:48
av Jerka_59
OK tack för svaret, jag hade inte tänkt att använda batteri i mitt system
men jag vill ju veta vad som kommer ur sladdarna

Postat: 12 apr 2013, 10:02
av Skunkworkz
Coolvette skrev:G-son skrev:Använd stroboskoplampa för inställning av t.ex. biltändsystem. Visar exakt när gnistan kommer. Olika på olika varvtal...
...och Derbi har Ducatisystem, inte Kokusan. Även om dom nog är likadana.
Jo, när jag har fått maskinen på hjulen tänkte jag strobba den, det innebär att jag måste märka upp svänghjulet med några tändpunkter, detta var bara för att få en grovinställning.
Det står mycket riktigt Ducati på svänghjulet och på CDI´n, statorn är identisk med den på bilden, både till utseende och kablering.
Det finns ett 4mm hål i svänghjulet som skall passa ihop
med ett hål på stator plattan, det är grundinställningen.
Postat: 12 apr 2013, 11:13
av Patrik
G-son skrev:och tuta när man behöver
Den kör jag gärna på AC.
/ P
Postat: 12 apr 2013, 11:19
av G-son
Tutor avsedda för likström funkar nog rätt dåligt på växel. Dom avsedda för växelström funkar inte alls med likström. Med tanke på hur gamla 6V växelströmstutor brukar låta tycker jag mest dom är till för att se snygga ut, så planerar man inte att använda tutan kan man ju ha en sån. Men det är klart, likströmstutorna behöver batteri (eller möjligen en väl tilltagen kondensator) för att fungera som dom ska.
Postat: 12 apr 2013, 11:32
av Patrik
[quote="G-son"]Tutor avsedda för likström funkar nog rätt dåligt på växel. quote]
Ja, å tvärtom...
/ P
Postat: 12 apr 2013, 11:33
av Svartsjö
Skunkworkz skrev:Coolvette skrev:G-son skrev:Använd stroboskoplampa för inställning av t.ex. biltändsystem. Visar exakt när gnistan kommer. Olika på olika varvtal...
...och Derbi har Ducatisystem, inte Kokusan. Även om dom nog är likadana.
Jo, när jag har fått maskinen på hjulen tänkte jag strobba den, det innebär att jag måste märka upp svänghjulet med några tändpunkter, detta var bara för att få en grovinställning.
Det står mycket riktigt Ducati på svänghjulet och på CDI´n, statorn är identisk med den på bilden, både till utseende och kablering.
Det finns ett 4mm hål i svänghjulet som skall passa ihop
med ett hål på stator plattan, det är grundinställningen.
Men det stämmer inte riktigt, om man kollar Derbis verkstadsmanual så ska man göra så men det stämmer inte på kokusan enligt vissa som prövat.
Enklast är att märka upp öd. samt tändpunkt på svänghjulet mot en punkt på blocket, skruva dit grejjerna och starta. Startar inte moppen flytta statorn 1/3 varv och pröva å starta igen. Oftast startar motorn även om tändningen står heeelt galet.
När den startar kollar du tändpunkten med stroboskoplampa och ser hur stor differansen är mellan din tändpunkt på svänghjulet och motsvarande på blocket.
Sen är det bara att demontera allt och justera samt återmontera delarna.
Micke
Postat: 12 apr 2013, 11:34
av Jerka_59
Skunkworkz skrev:
Det finns ett 4mm hål i svänghjulet som skall passa ihop
med ett hål på stator plattan, det är grundinställningen.
Det där var något jag hade i bakhuvudet när jag började monteringen och
på mitt svänghjul finns det två stycken fyra mm hål, det ena är märkt S
vilket jag trodde var för grundinställning och det andra är omärkt, inget
av dom stämmer med hållet i statorplattan för grundinställning
Postat: 12 apr 2013, 12:20
av Skunkworkz
Nu gällde det ju Ducati systemet, på Kokusan stämmer det
inte på som påpekats.
Postat: 12 apr 2013, 12:31
av Conrad Engström
Första bilden. Under svarta spolen finns en markerad ring. Fila upp hålet fram till bortre kanten på ringen. Fila eller skär ut hörnet på svarta isoleringen på spolen, gå ej för djupt. Montera plattan med svarta spolen uppåt framåt, Plattan passar bara i ett läge, Vrid plattan så långt medurs som det går. Montera svänghjul och kör!. Tändläget är exakt då på en Sachs.
Postat: 12 apr 2013, 18:46
av Jerka_59
Conrad Engström skrev:Första bilden. Under svarta spolen finns en markerad ring. Fila upp hålet fram till bortre kanten på ringen. Fila eller skär ut hörnet på svarta isoleringen på spolen, gå ej för djupt. Montera plattan med svarta spolen uppåt framåt, Plattan passar bara i ett läge, Vrid plattan så långt medurs som det går. Montera svänghjul och kör!. Tändläget är exakt då på en Sachs.
Där hamnade jag också

har inte kollat med strob ännu men det kanske inte behövs då