Sida 1 av 1
2-växlad Sachs
Postat: 05 dec 2007, 23:41
av global8
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ibland när jag plockar ihop en 2-växlad Sachsmotor m. kick hugger det på tvåans växel.
Är noga m. shimsningen men trots detta hugger det.
Tacksam för svar. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 dec 2007, 12:54
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har detta hänt på flera motorer?
Det första jag tänker på är just shimsningen och växeljustering.
Om detta hänt på en med växelhandtag kan det vara handtaget som har utsliten växelhållare.
Eftersom du säger att shimsningen är ok så måste jag fråga: När du justerar med vajer börjar du då att justera in tvåan? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 dec 2007, 17:38
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->brukar ofta vara taggarne på växeldreven som är slitna <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 dec 2007, 21:02
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja det kan det vara. Jag har faktiskt aldrig stött på en Sachs med så slitna växeldrev.
Någon som har en bild på ett att lägga in? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 dec 2007, 21:59
av global8
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:brukar ofta vara taggarne på växeldreven som är slitna
Är det dom fyra "piggarna" på kugghjulet som går in i växelföraren du menar ? <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 dec 2007, 22:03
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->ja <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 dec 2007, 22:03
av global8
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Raketsport skrev:Har detta hänt på flera motorer?
Det första jag tänker på är just shimsningen och växeljustering.
Om detta hänt på en med växelhandtag kan det vara handtaget som har utsliten växelhållare.
Eftersom du säger att shimsningen är ok så måste jag fråga: När du justerar med vajer börjar du då att justera in tvåan?
Jag tror inte det har m. växeljustering att göra.
Om jag kör utan växelvajer ligger ju tvåans växel i konstant(i bottenläge)
och även då hugger det.
Tack för ditt svar i alla fall ! <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 dec 2007, 22:09
av global8
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
tompa skrev:ja
Jaha, då är det väl bara att klyva motorskrället en gång till.
Tror att jag även byter växelföraren med.
Tack för ditt svar !
Ps. Hur ser man om växeldrevet är kasst (hur mycket slitage får finnas, själv har jag inte alls tänkt på detta när jag plockar m. växeldrev). <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 06 dec 2007, 22:10
av tompa
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->lyckas inte lägga upp nån bild, men här är länken
http://www.raketsport.com/sachs2vxl002.jpg
nr 23 ska greppa i nr 22 och 5.
har inget mått på hur slitet det får vara, men piggarna måste vara raka <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 dec 2007, 12:30
av Raketsport
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Tack för bra info! Har aldrig haft detta problem. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 07 dec 2007, 20:10
av HUSQVARNA SPORT
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Har samma problem på en 2000 -58 som gått myckett, hugger till när det blir motlut . Felet där är att tapparna blivit koniska så det halkar ur hålen vid belastning går säkert att slipa dom raka men svårigheten är att slipa lika på alla,sätt en grov fjäder utv växelarmen som hjälp att hålla i läge. <!-- </EdIndex> --></div>
Postat: 09 dec 2007, 19:24
av Snickarn
<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ibland kan man vända på medbringaren, där kanterna på hålen är skarpare. Man kan även renovera dom två små nipplarn som för medbringaren, för att minimera glapp. Eller fuska och slipa på växelföraren så den går lite längre, men inte in i drevet.
Löp ur drevet och borra bort dom fyra piggarna, pressa i nya pinnar av stål som går att härda. Härda alltihopa igen. Eller slipa axeln så att det blir som en gänga på splinsen, (stavning?) när motorn driver trycker den in medbringaren i drevet.
Ja visst utanpåliggande fjädrar, men dom sliter på nipplarna som för medbringaren. <!-- </EdIndex> --></div>