Ta bort vevlager/vevarm crescent?

Tips, frågor och allmänt snack.
BILL
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 jun 2009, 23:00

Ta bort vevlager/vevarm crescent?

Inlägg av BILL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej igen,

Har lyckats få loss vevarmen (som är helsmidd) men inte lyckats lirka ut den ur vevhuset eftersom vänster sidas lagerbana sitter fast...

Är den vänster eller höger-gängad? Eller om jag omformulerar mig: Är den motsatt gängad mot motstående sidas lagerbana (som jag lyckats demontera)?

Se bild, "problemet" är markerat med röd pil.

Tacksam för svar!

/ Johan
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Den skall vara åt det vanliga hållet om jag inte minns fel alltså du gängar ur den åt vänster och gängar in den åt höger :? <!-- </EdIndex> --></div>
BILL
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 jun 2009, 23:00

Inlägg av BILL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->All right!
Jag får testa med det när jag kommer hem.
Tack skall du ha! <!-- </EdIndex> --></div>
christian
Inlägg: 76
Blev medlem: 16 mar 2009, 00:00

Inlägg av christian »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->vänstersidan (den sidan man plockar veven isär från) är "motsatt-gängad" (lik pedalen i vänstersidan). <!-- </EdIndex> --></div>
BILL
Inlägg: 11
Blev medlem: 14 jun 2009, 23:00

Inlägg av BILL »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det ordnade sig: Man gängade ur tingesten på motsatt håll gentemot vevarmens rörelse under cykling, dvs medurs på vänster sida. <!-- </EdIndex> --></div>
hartzan
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 jul 2009, 23:00

Inlägg av hartzan »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->
Rolle skrev:Den skall vara åt det vanliga hållet om jag inte minns fel alltså du gängar ur den åt vänster och gängar in den åt höger :?
Hej! För mitt öga ser det ut som en lagerbana som gängas ur åt höger och dras åt till vänster! Men för all del man skall aldrig vara för säker så jag kan ha fel. Jag har dock helt nyligen demonterat ett vevlager på en gammal Monark damcykel och där stämde mitt resonemang!
Hälsningar
Göran <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Ja, du har säkert rätt. Jag har själv bara demoterat ett sådant nav en gång, och jag kommer inte ihåg så bra vilket håll man gängade ur. Det var därför jag förutsatte att det var det vanliga hållet <!-- </EdIndex> --></div>
Kjell
Inlägg: 3
Blev medlem: 04 jul 2009, 23:00
Kontakt:

Fauber vevparti

Inlägg av Kjell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Eftersom jag nyligen blivit medlem i detta forum så kommer mitt inlägg lite sent. Det finns en beskrivning på Cykelhistoriska Föreningens hemsida som troligen gäller de flesta äldre svenska cyklar med helsmitt vevparti.
http://www.cykelhistoriska.se/vevparti2.html <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar