Sida 1 av 2
MOTORSNACK
Postat: 15 apr 2013, 01:30
av 56:an
Jag fick en idé ikväll att starta upp en tråd där vi kan dryfta diverse som rör motorer, främst mopedmotorer då förstås men mej gör det inget om det nån gång spårar över på någon annan sorts motor.
Det finns mycket att snacka om motorer och jag tror tråden kommer att användas.
Och nu börjar jag snacket med att påstå att Zweirad Union har en liten kort (vev)stake

Postat: 15 apr 2013, 06:43
av mopedus
Ja jag tittade på min i lördags och jag kan bara hålla med. Men det är en fin stake.

Postat: 15 apr 2013, 08:47
av Säcken
Ja gillar lång stake!
Postat: 15 apr 2013, 12:19
av Conrad Engström
Det är inte längden utan hastigheten, det beror på.

Postat: 15 apr 2013, 13:41
av 56:an
Säcken skrev:Ja gillar lång stake!
Det har sina fördelar...
Det blir mindre slitage på kolv och cylinder

Postat: 15 apr 2013, 13:48
av Raketsport
Det här kan bli en riktig

tävling
Postat: 15 apr 2013, 13:55
av Lasse väss
Postat: 15 apr 2013, 13:58
av Raketsport
Hade exakt samma tanke, Lasse!
Inget fel med det Säcken. Det är bra man vet vad man gillar

Postat: 15 apr 2013, 14:14
av Lasse väss
Tog inte lång stund innan denna tråd spårade ur
Å så nu skriver jag
inte vad jag gillar
(Men bland annat gillar jag måtååårer

)
Postat: 15 apr 2013, 16:00
av Conrad Engström
Sachs Vankel kan vi snacka. Dom som satt i skotrar och även dom som satt i gräsklipparna.
Postat: 15 apr 2013, 16:12
av Säcken
Raketsport skrev:
Hade exakt samma tanke, Lasse!
Inget fel med det Säcken. Det är bra man vet vad man gillar

Ja skäms inte över vad ja gillar, ja är en öppen och frispråkig man
![[get_real] staff_36-1](./images/smilies/staff_36-1.gif)
Postat: 15 apr 2013, 22:43
av Choppahead
Sidventil,8 cylindrar,i vinkel,100 hästar-Min !
Uploaded with
ImageShack.us
Postat: 15 apr 2013, 23:11
av 56:an
En jag känner hade en sån i början av sjuttiotalet. Bilen hette Simca Vedette och var handmålad tvåfärgad som en raggarbil på den tiden ibland kunde vara. Killen hade bilen ståendes vid en bensinmack och jag som då fortfarande körde moped var där ibland och lyfte på huven och se om jag kunde få igång motorn som aldrig riktigt ville starta. Motorn kunde rycka till och det kunde också poffa ur förgasarn men starta ack nej... Den ville bara inte
Det var en jädra massa tändkablar och jag försökte sätta mig in tändföljder och var det skulle börja, men inget fungerade den ville bara inte starta. Sent omsider var bilen borta och jag tror killen sålde den och vad jag kommer ihåg var det hans första bil. Killen är ett år yngre än jag så han kan högst ha varit sexton vid den tiden.
Jag gillade bilen och tyckte den var supersnygg men killen som ägde bilen gillade den inte för den var ju fransk och det kunde en bil bara inte vara. Nä, riktiga bilar kom från Amerika och det skulle helst inte vara några dörrstolpar men i praktiken blev det så ändå när pengar skulle fram och bil handlas. Bil nr 2 för killen har jag för mig blev en Dodge Lancer med en snett liggande sexa under huven. Mitt intresse föll på startmotorn som hade en planetväxel precis som dagens modernare bilar. Sen minns jag också den stora växelströmsgeneratorn som inte liknade någon annan bilgenerator och med en remskiva som inte satt fast med mutter.
Ja, jäklar vilka mysko grejer det fanns när vi var i bensinmackens tvätthall och mekade om vinterkvällarna. Tvätthallen fick man hyra för några kronor och sen var det bara att sätta igång...
Postat: 15 apr 2013, 23:22
av Choppahead
Snygg vagn !

Nja,min gjutjärnsklump sitter i en Ford -51 made in USA,ihopskruvad i Göteborg !
Postat: 15 apr 2013, 23:33
av 56:an
Aha, gjutjärnsklump, då förstår jag bättre.... Då är det en äkta Ford
Så här i efterhand vet jag att Simcan var "franska Ford" alltså en fordprodukt som tillverkades i Frankrike men inte exakt som ursprunget. Jag vill minnas att motorn i Simcan hade aluminiumtoppar och dito insug. Sen var det förmodligen också millimetergängat. Något annan accepterar inte fransmän. Och det är en rest från franska revolutionen 1789 när Frankrike blev republik.