sachs 2 vxl
Postat: 15 apr 2013, 21:04
Hej på er
Jag har köpt en crescent 1209 original av en kille som köpt den från ett dödsbo.
Den funkade men ej så länge då det visade sig vara rost i tanken med igensatt bränslefilter och skit i förgasren med flödning som följd.
Nu har jag rengjort tanken med citronsyra och modifierat med 5 hk trimsats "Kvalitet" stod det i beskrivningen men det håller jag ej med om. Förgasaren/luftfiltret tog i bak på motorn och var stört omöjligt att montera utan att montera det på cylindern innan den monterades på motorn Hade gott bra utan den tjocka packningen/distansen mellan cylinder o förgasare men då jag anser att den behövs för att isolera förgasaren från cylinderns värme blev det till att sätta cylindern i fräsen och ta av 4 mm på cylindern.
Frid o fröjd tills avgasröret monterades och ljuddämparen pekade snett ner bara att bocka om det.
När jag var 15 var det bättre kvalitet, vad jag kommer ihåg i alla fall.
Nu ser det bra ut men under mitt mekande upptäckte jag att svänghjulet är skevt och vobblar.Ägaren mellan mig och dödsboet hade bytt conding o brytare och hade använt en vanlig avdragare med förstört svänghjul som följd.
Såg på nätet att det går att köpa nya som passar på både puch o sachs, bra jag har en gammal maxi motor med svänghjul. Men när jag tittar på den så går svänghjulet åt andra hållet.
Någon som vet om jag måste ha ett som suttit original på en likadan motor eller vilka jag kan ta från.
Någon som har ett till salu kanske.
Vidare undrar jag om bussningarna i motorfästet. skall dom vara så mjuka att man ser att motorn rör sig om man tex har växel i och drar på bakhjulet. även svingbussningarna verkar mjuka
??????????
Jag har köpt en crescent 1209 original av en kille som köpt den från ett dödsbo.
Den funkade men ej så länge då det visade sig vara rost i tanken med igensatt bränslefilter och skit i förgasren med flödning som följd.
Nu har jag rengjort tanken med citronsyra och modifierat med 5 hk trimsats "Kvalitet" stod det i beskrivningen men det håller jag ej med om. Förgasaren/luftfiltret tog i bak på motorn och var stört omöjligt att montera utan att montera det på cylindern innan den monterades på motorn Hade gott bra utan den tjocka packningen/distansen mellan cylinder o förgasare men då jag anser att den behövs för att isolera förgasaren från cylinderns värme blev det till att sätta cylindern i fräsen och ta av 4 mm på cylindern.
Frid o fröjd tills avgasröret monterades och ljuddämparen pekade snett ner bara att bocka om det.
När jag var 15 var det bättre kvalitet, vad jag kommer ihåg i alla fall.
Nu ser det bra ut men under mitt mekande upptäckte jag att svänghjulet är skevt och vobblar.Ägaren mellan mig och dödsboet hade bytt conding o brytare och hade använt en vanlig avdragare med förstört svänghjul som följd.
Såg på nätet att det går att köpa nya som passar på både puch o sachs, bra jag har en gammal maxi motor med svänghjul. Men när jag tittar på den så går svänghjulet åt andra hållet.
Någon som vet om jag måste ha ett som suttit original på en likadan motor eller vilka jag kan ta från.
Någon som har ett till salu kanske.
Vidare undrar jag om bussningarna i motorfästet. skall dom vara så mjuka att man ser att motorn rör sig om man tex har växel i och drar på bakhjulet. även svingbussningarna verkar mjuka
??????????