Sida 1 av 1

sachs 2 vxl

Postat: 15 apr 2013, 21:04
av evelinas pappa
Hej på er

Jag har köpt en crescent 1209 original av en kille som köpt den från ett dödsbo.
Den funkade men ej så länge då det visade sig vara rost i tanken med igensatt bränslefilter och skit i förgasren med flödning som följd.

Nu har jag rengjort tanken med citronsyra och modifierat med 5 hk trimsats "Kvalitet" stod det i beskrivningen men det håller jag ej med om. Förgasaren/luftfiltret tog i bak på motorn och var stört omöjligt att montera utan att montera det på cylindern innan den monterades på motorn Hade gott bra utan den tjocka packningen/distansen mellan cylinder o förgasare men då jag anser att den behövs för att isolera förgasaren från cylinderns värme blev det till att sätta cylindern i fräsen och ta av 4 mm på cylindern.
Frid o fröjd tills avgasröret monterades och ljuddämparen pekade snett ner bara att bocka om det.
När jag var 15 var det bättre kvalitet, vad jag kommer ihåg i alla fall.

Nu ser det bra ut men under mitt mekande upptäckte jag att svänghjulet är skevt och vobblar.Ägaren mellan mig och dödsboet hade bytt conding o brytare och hade använt en vanlig avdragare med förstört svänghjul som följd.
Såg på nätet att det går att köpa nya som passar på både puch o sachs, bra jag har en gammal maxi motor med svänghjul. Men när jag tittar på den så går svänghjulet åt andra hållet.
Någon som vet om jag måste ha ett som suttit original på en likadan motor eller vilka jag kan ta från.
Någon som har ett till salu kanske.

Vidare undrar jag om bussningarna i motorfästet. skall dom vara så mjuka att man ser att motorn rör sig om man tex har växel i och drar på bakhjulet. även svingbussningarna verkar mjuka
??????????

Postat: 16 apr 2013, 00:30
av erlan
vad gäller uyrymmesproblem så är det så orginal. på den gamla goda tiden cirkulerade MCBs måttskiss på hur mycket man behövde slipa ur baljan på blocket för att få plats med flotörhuset. om det var urfräst från fabrik på dom motorer som hade den cylindern och förgasaren orginal vet jag inte. det har jag inte tänkt på när jag sett dom på bild.

om motorn ska vrida sig i gummibussningarna vet jag inte men minns att det var vanligt när jag var ung. det finns nytillverkade gummibussningar.

kröken borde du reklamerat.

erlan

Postat: 16 apr 2013, 10:40
av ughla
Är det något som har det dokumentet där det står hur mycket som ska slipas bort, vore kul att läsa.

Postat: 16 apr 2013, 19:26
av testo
Jag gjorde en djupdykning i filerna på min dator. Där hittade jag måttskissen
som jag hittat på nätet för något år sedan, kommer tyvärr inte ihåg var.
Den är sparad som pdf. Hur lägger jag upp en sådan här på forumet?

Postat: 16 apr 2013, 20:24
av 56:an
Konstigt... och ändå säjer dom att pdf ska va så bra och passa överallt :roll:

Postat: 16 apr 2013, 20:26
av Raketsport
Jag har den någonstans, men maila pdf-filen till mig så går det ännu fortare att lägga upp den jämfört med att jag genomsöker alla papper

Postat: 16 apr 2013, 20:33
av Amarace
56:an skrev:Konstigt... och ändå säjer dom att pdf ska va så bra och passa överallt :roll:
En PDF lägger man upp på valfritt ställe som har fillagring, precis som med bilder länkar man sedan till den här på forumet.

Postat: 16 apr 2013, 21:05
av 56:an
Det normala här är att vi lägger upp bilder :wink:

men jag säjer inte mer nu det blir ot i tråden...

Smal.

Postat: 16 apr 2013, 22:52
av ollaolle
Den här hittade jag i gömmorna.Visst var packningarna smalare på den gamla goda tiden?
Bild

Uploaded with ImageShack.us

Postat: 17 apr 2013, 00:35
av 56:an
Jaa ollaolle, packningarna var smalare på den gamla goda tiden, och inte bara det, dom var gjorda av riktigt packningspapper också som dom alltid hade varit gjorda av tidigare.

Idag vet jag inte riktigt vad jag ska säga om packningarna men bara den blå färgen avskräcker mig. Och så är dom alldeles för breda som du säger. Materialet vet jag heller inte vad det är men det är inte packningspapper. Snarare någon sladdrig plast...

Nä, packningarna var bättre förr och hade man riktig tur kunde man få med den där tjocka bruna isolitbrickan med pålimmade papperspackningar på båda sidor. Fast det gällde oftast endast JLO, Husqvarna Flinta eller Sachs.

När mopederan för "gammelmopparna" var slut i början av åttiotalet köpte jag en köpte jag en sån packningssats till JLO Piano från Duells. Jag hade ingen användning för packningssatsen jag köpte den som minne och för den bruna isolitbrickans skull. Packningssatsen finns kvar fortfarande men jag nänns i använda den för allt ser så redigt ut i påsen så man kan göra en ram runt om och hänga den på väggen.

Till gubbens äggmotor som jag håller på med nu har vi köpt en NOS packningssats och det var JAG som bestämde det. Den kostade några kronor extra, men det är väl använda pengar om man får något redigt för dem och nu blir det bl.a. en topplockspackning i grafiterat temphärdigt material + inlägg av ståltrådsarmering. Topplocket ska också plansvarvas och bultarna efterdras så det ska banne mig hålla :thumb:

Postat: 17 apr 2013, 06:28
av testo
Pdf filen är mejlad så den dyker säkert upp i tråden snart!

Postat: 17 apr 2013, 10:31
av Raketsport
Här kommer den. Stor nog?
Bild