Nordstjernan

Tips, frågor och allmänt snack.
Användarens profilbild
JanneHagnell
Inlägg: 1573
Blev medlem: 20 jan 2008, 00:00
Ort: Alingsås

Nordstjernan

Inlägg av JanneHagnell »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jaha, så har man blivit med ytterligare en cykel... en Nordstjernan! :D
Historien bakom är dock lite ruskig: Den tillhörde min frus kollega som en sen helgkväll mötte två män på en gångstig, bägge cyklandes och bägge lindrigt nyktra... Hon lyckades väja för den ene men inte för den andre. När bägge parter borstat av sig dammet cyklade den påstrukna duon vidare men när kollegan skulle göra det samma gick cykeln bara att svänga vänster med.... Dagen efter köpte hon en annan cykel men mindes att jag talat lyriskt om hennes gamla fina, svenska hoj och frågade om jag ville ha den - vilken fråga! :D :D
När jag hämtade den blev jag dock lite förskräckt - smällen hade varit så kraftig så hela RAMEN hade BÖJT sig och framskärmen numera inte kunde passera fritt! :shock:
Så nu väntar rejält med riktning och lite svetsjobb men tanken är att den på lite sikt ska få ersätta min nyligen stulna Monark som brukshoj i härligt patinerat skick.
Nordstjernan, förresten, är det någon som har koll på märket? Visst är det en satellit till någon av de stora (Monark?)?
Bild

Bild
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Rolle
Inlägg: 712
Blev medlem: 28 nov 2007, 00:00

Inlägg av Rolle »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag har också en Nordstjernan från 1969 med rostfria skämar och fälgar. Nordstjernan är ett av de märkena som blev uppköpta av MCB på 60-talet. Wiklunds fabrik låg i Stockholm och fick troligen ramar från Nymans. MCB köpte upp flera märken eftersom de skulle ha gått i konkurs annars. <!-- </EdIndex> --></div>
Skriv svar