Sida 1 av 1

Oljan ser ut som chokeladmjölk?

Postat: 21 apr 2013, 14:41
av Lynxlynx
Hej, öppnade inspektionsluckan på min Sachs 2 vxl motor och oljan ser ut som chokeladmjölk. Vad kan ha hänt eller ser den ut så på 2 takts motorer? Eller har det läcker in vatten i motorn och frågan är då var kan det läcka in?

MVH Martin

Postat: 21 apr 2013, 15:46
av alf-johan
Ja du måste ha fått kondens eller så läker det in vatten :D

Postat: 21 apr 2013, 15:47
av erlan
ja det har läckt in vatten.
var?
ja det funderar jag också över.
får samma problem.

erlan

Postat: 21 apr 2013, 16:08
av Lynxlynx
Okej, är det någon fara att köra med den efter jag bytt olja eller måste jag skruva isär hela motorn och sanera bort oljevattnet?

Postat: 21 apr 2013, 16:42
av ilo55cc
Jag skulle nog försöka skölja ur lådan med diesel eller något liknande för att bli av med allt klegg.

Postat: 21 apr 2013, 16:56
av 56:an
Det är mysko om det ser ut som chokladmjölk, det normala är väl att motorn ser ut att vara fylld med vispad grädde :roll:

Har det varit röd automatlådeolja i motorn som vatten och kondens gjort brunfärgad?

Har för mig Victoria MS50 och 51 led av samma problem och dom hade väl också den här magnsesiumlegeringen i halvor och kåpor?

Postat: 21 apr 2013, 18:38
av Lynxlynx
Jag byter oljan och kör ett tag och sen byter jag igen så får vi se hur oljan blir. Har precis köpt moppen och tror att den stått oanvänd en längre tid så har det regnat och blivit kondens i motorn så är det nog inte så konstigt att oljan ser lustig ut. Har ju heller ingen aning vilken olja som använts tidigare.

Vad är det för olja man skall ha i? Går det bra med en mineralolja typ 70-80?

Postat: 21 apr 2013, 19:06
av Lasse väss
Det stämmer exakt: chokladmjölk blir det i dom gamla Sachs måtårerna ! Byt bara, och kör så det ryker :)

Postat: 22 apr 2013, 07:01
av alf-johan
Lika dant var det i våran Yammaha Cross man fick byta olja ofta, vi hittade aldrig anledningen. :D

Postat: 22 apr 2013, 08:12
av HSE
Min gissning är att vevaxelns tätning inte håller riktigt tätt på växelådssidan,så att det trycks ut lite gran färskgas i växelådsoljan. Behövs inte mycket...

Postat: 22 apr 2013, 20:16
av Svartsjö
Annars kan det vara så att dräneringshålet i "badkaret" är blockerad och när det regnar fylls badkaret upp och så rinner det in vatten via vevhusventilationen som också sitter i badkaret. Eller är jag helt ute å cyklar nu?

Postat: 22 apr 2013, 21:03
av volvomannen
är väl inte särskilt lyckat att ha vevhusventilation på en tvåtaktare?

Postat: 23 apr 2013, 04:44
av Coolvette
volvomannen skrev:är väl inte särskilt lyckat att ha vevhusventilation på en tvåtaktare?
Vevhusventilation är nog inte rätt ord i sammanhanget... 8)

Postat: 23 apr 2013, 20:06
av Svartsjö
Oops! :oops:
Växellådsventilation menade jag :lol: