Sida 1 av 1
Pilen på kolven?
Postat: 23 apr 2013, 20:37
av JK
Visst fasen ska den peka mot avgasporten?
Var nyss ute och inspekterade min havererade nyborrade originalcylinder med tillhörande kineskolv.
Med pilen mot avgasporten hamnar båda kolvringsgapen i kanten på spolportarna, och det var även där min kolvring högg tag och knäcktes.
Vänder jag kolven så pilen pekar mot knasaren så hamnar gapen precis mellan avgasport och spolportar, där är också betydligt mer plats mellan avgasport och spolport än mellan insug och spolport.
Kan jag ha gjort så fel eller är pilen felstansad?
Postat: 23 apr 2013, 20:48
av Puchen
Kolvringsknastren ska vara vända åt avgasporten med c:a 120 graders mellanrum, Pilen ska även peka åt samma håll, dvs mot avgasporten. Låter i mina öron som att kinapuffarna gjort "a big time fuck up" ;)
Postat: 23 apr 2013, 21:40
av JK
Pilen mot insuget:
http://www.ladda-upp.com/bilder/80794/puch
Pilen mot avgasporten:
http://www.ladda-upp.com/bilder/80795/puch
Tack än en gång kära kineser för att ni gjort livet surt för mig!

Postat: 23 apr 2013, 21:46
av Rexxy
Om kolven är identiskt runt om. d.v.s inga hål på kjolen, lika lång runtom o.s.v
Så kan du köra med kolven åt "fel håll" om du vill.
Postat: 23 apr 2013, 22:40
av PUCH-60
Rexxy skrev:Om kolven är identiskt runt om. d.v.s inga hål på kjolen, lika lång runtom o.s.v
Så kan du köra med kolven åt "fel håll" om du vill.
NEJ!
Postat: 24 apr 2013, 08:15
av Rexxy
PUCH-60 skrev:Rexxy skrev:Om kolven är identiskt runt om. d.v.s inga hål på kjolen, lika lång runtom o.s.v
Så kan du köra med kolven åt "fel håll" om du vill.
NEJ!
Och varför inte?
Så länge kolvringsöppningarna inte går ut i en port är det lugnt. Och att kolven är idendiskt runtom. Dvs lika långa kjolar.
Eller har jag missat något?
Postat: 24 apr 2013, 10:39
av PUCH-60
Sätter man den fel hamnar öppningen på ringarna
i portarna,bevisligen inte bra, jag vet

Postat: 24 apr 2013, 10:45
av Rexxy
PUCH-60 skrev:Sätter man den fel hamnar öppningen på ringarna
i portarna,bevisligen inte bra, jag vet

Du ser på bilderna han visar. Öppningarna kommer mellan avgas och spol, med goda marginaler. Så det fungerar.
Postat: 24 apr 2013, 10:49
av PUCH-60
Inte på mina kolvar i alla fall
Postat: 24 apr 2013, 12:34
av Skunkworkz
Rexxy skrev:Om kolven är identiskt runt om. d.v.s inga hål på kjolen, lika lång runtom o.s.v
Så kan du köra med kolven åt "fel håll" om du vill.
Funkar bara på kolvar där kolvbulten sitter i centrum
på kolven.
Postat: 24 apr 2013, 12:58
av JK
Men på en tvåtaktsmotor konstruerad på 50-talet har man säkerligen inte kolvbultsoffset?
Postat: 24 apr 2013, 16:54
av Puchen
Puchen skrev:Kolvringsknastren ska vara vända åt avgasporten med c:a 120 graders mellanrum, Pilen ska även peka åt samma håll, dvs mot avgasporten. Låter i mina öron som att kinapuffarna gjort "a big time fuck up" ;)
Pilen på kolven
Postat: 24 apr 2013, 18:25
av puch m flera
Köpte en puchkolv på puchverkstan för ett drygt år sen. Den var felmärkt,
jag kör med pilen mot insuget och det funkar OK.
Postat: 24 apr 2013, 21:15
av blyfot
Det är ju inte direkt omöjligt om än lite pill att slipa bort pinnarna och flytta på dom så dom inte hamnar i någon port.
Postat: 24 apr 2013, 21:33
av bodda
på en av mina ockelbo (snöskoter) så skulle jag byta kolvar på den i höstas,så upptäkte jag det att öppningarna hamnade i spolportarna. vad nu då tänkte man o provade o sätta den med pilen mot insuget,likadant där va fan då slet loss cylindrarna på en anna likadan motor var likadant där. kollade de nypta kolvarna också likadant där

men jag vet att bägge motorerna har gått i flera år utan problem så nu sitter ringarna med öppningarna i portarna o har gått utan problem hela vintern
förklara det