Sida 1 av 1

ILO G 50 rycker

Postat: 25 apr 2013, 11:53
av hansleopold
Har i vinter fixat iordning en G50 motor som jag kom över i höstas. Det är en lågmilare som är väldigt fin.
Nu idag under första provkörningen fick jag problem med kopplingen eller kan det vara den berömda remmen som spökar? Hur eller hur så rusar motorn under bråkdelen av en sekund upp i varv när man kör. Detta sker helt oregelbundet. Det blir alltså ett ordentligt ryck.

Dumt nog så bytte jag inte remmen när jag höll på med renoveringen eftersom den såg fin ut tyckte jag. Men det kanske är något helt annat som är galet. Frågan är vad.... :(

Postat: 25 apr 2013, 19:16
av disktant
Kolla kopplingen det är nog den som spökar
skulle ju kunna vara lilla remhjulet som slirar, men då borde den ju inte greppa till & från

Postat: 25 apr 2013, 19:51
av Svartsjö
Hur slapp är remmen och i vilket skick är det lilla remhjulet?
De svarta remmarna har jag förstått att de kan sträcka sig och då skulle det teoretiskt kunna hoppa över men jag tror att tänderna skulle slitas loss på remmen om den hoppar över.
däremot kan det lilla rem hjulet slira på vevaxeln för den har ingen kil och ska därför dras åt så hårt man bara kan?!?

Ettans växel har en egenhet att hoppa ur kortvarigt på ilon om inte växel laget är rätt justerat.

Postat: 25 apr 2013, 19:52
av arneby
jag tycker det låter som växelföraren släpper. skruva lite på vxl-vajern. inte för mycket för då börjar 2an hoppa i stället.

Postat: 25 apr 2013, 21:28
av disktant
arneby skrev:jag tycker det låter som växelföraren släpper. skruva lite på vxl-vajern. inte för mycket för då börjar 2an hoppa i stället.

Där har vi svaret
När jag tänker efter så har jag haft liknande problem med att 2:an ibland hoppar ur om jag inte drar växelhandtaget i botten, det är lite glappt och slitet

Postat: 26 apr 2013, 16:39
av hansleopold
Tackar Arneby! Visst var det bara lite justering av vajern som behövdes!
Tog en provtur nyligen, och efter lite finlir med vajerspännaren försvann rycken! Lite pinsamt att man inte ens tänkte i dom banorna! :oops: :oops:

Var inne på att ta bort transkåpa och kolla kopplingen/remmen. Nu slapp man det tack vare detta eminenta forum! :D :D

Postat: 20 maj 2013, 13:45
av hansleopold
Nu är det löst! Har hållit på och justerat vxl-vajern i det oändliga, sträckt och slackat, och inte fått någon ordning på det hele. Sist var det 1:an som bråkade. Inte kul vare sig för motorn eller chauffören när växlarna hoppar ur för en bråkdel av en sekund.
Frestar ju på transmissionen och inte minst på mopedistens humör!

Satte i en reservmotor som jag hade fixat iordning i vintras. Den motorn fick nöja sig med andra sorteringen av delar, emedan den krånglande bara fick de bästa, de minst slitna, med en del NOS-delar.

Fast nån del är inte hundra verkar det som, eller så har jag lyckats fulmeka. Får se i vinter vad som felats.

Nu går den finfint iaf... :D