Sida 1 av 2

Monark Monarped med 17mm bing

Postat: 26 apr 2013, 17:36
av Veteranaren
Nu är monarpeden klar med 17mm bing förknasare + tysk cylinder så kallad "5.5hk" 8)

Här ligger motorn i delar innan montering av nya lager,packboxar,kolvbultsbussning mm :
Bild

Köpte en 17mm bing förgasare + insug som passa bra :)
Bild

Bild

Här sitter motorn på med insug+förgasare, passar fint slider_cheers.gif :
Bild

Film på när jag testar den : http://www.youtube.com/watch?v=u6lUdwOYSfw

Postat: 26 apr 2013, 19:59
av disktant
Inga problem med att ha förgasaren så där i vinkel ?

Postat: 26 apr 2013, 20:01
av Veteranaren
har ej haft några problem med att den är vinklad

Postat: 27 apr 2013, 00:37
av Amarace
Tror inte det hade blitt någe sämre med en 15mm, och då hade det sett bättre ut (läs mer osynligt).

Det låter som att den får lite för mycket bränsle?

Såhär låter min Transportmonarped, ingen direkt trim, bara en Finsk 1,5hk (ger styrka, inte så mycket mer varv och toppfart) samt här i klippet en Bingkopia 15mm, kör normalt med original Encarwi, och det är liten skillnad, toppfart/varv är samma, men styrkan är bättre med 15mm.

http://www.youtube.com/watch?v=PXEUA7RaSQY

(märkligt hur det låter som att den skramlar i klippet, i verkligheten finns inget skrammel förutom vibrationerna i ramen och pakethållarna)

Postat: 27 apr 2013, 00:43
av erlan
jag blev nyfiken: varför väljer man den varianten av 17mm bing?
jag hade valt den så kallade u-båtsförgasaren avsedd för zyndapp istället.
rätt vinklad och valfrihet mellan ställbart och fast munstycke.

erlan

Postat: 27 apr 2013, 08:42
av blyfot
Jag vill inte låta som en messersvicher nu men om du kikar på hur en förgasare är konstruerad inuti så inser du nog att den inte fungerar så där överdrivet bra om den inte sitter horisontellt monterad. Flottörnivån blir väldigt fel och det påverkar förgasarens prestanda. Skulle du ha haft kraftigt trimmad motor som behöver mycke soppa så hade den inte fungerat nå bra alls.
Det insug som du har brukar vara väldigt trångt i mitten, jag har haft ett likadant en gång och det var bara 12mm i kröken.
Till den cylindesom du har så tror jag mer på 15mm bingen som får plats i orginalläget. Stora förgasare till höga varv, små förgasare till låga varv, så bör man tänka för att få en trevlig karaktär :wink:

Postat: 27 apr 2013, 09:06
av Patrik
blyfot skrev: Det insug som du har brukar vara väldigt trångt i mitten,

Ser väl ut att vara monterat upp å ner mot hur det brukar sitta på en Puch..

Ett kort M50R insug vore nog bättre eller om ett Montanainsug får plats?

Mvh Patrik

Postat: 27 apr 2013, 09:17
av Micke S
Förgasarinstallationen är optimal för skarp vänsterkurva i uppförsbacke :lol:
I högerkurvor står den rakt upp så då kommer tramporna till god nytta :wink:

Postat: 27 apr 2013, 13:53
av Veteranaren
men om jag byter till en 15mm vad förlorar jag?? gasrespons?? :?

Postat: 27 apr 2013, 14:03
av Amarace
Jag tror inte du förlorar nåt alls, snarare att du vinner på det då du får ställbart munstycke o.s.v. Med det trim du har kan du aldrig dra nytta av förgasaren fullt ut, den är onödigt stor.

Får se om jag hinner ska jag sätta dit en sån cylinder på min Transportmonarped i morrn och ha en 15mm förgasare, och filma om jag kan o lägga upp så du får se.

Postat: 27 apr 2013, 14:28
av erlan
Veteranaren skrev:men om jag byter till en 15mm vad förlorar jag?? gasrespons?? :?
är det nåt du vinner så är det gasrespons, startsnabbhet och backtagningsförmåga.

det du förlorar är några kmh i toppfart.

vad min ilo gör i toppfart kan jag inte säga exakt. den är bara kollad efter felvisand orginalmätare.

efter den mätaren gör en eu-moppe med regskylt 38 kmh och min ilo 45 - 47 kmh beroende på dagsform och väder.
sedan får du tolka det som du vill.

den har en fladdermuscylinder av okänt ursprung och en bing 1-15-43.
40mm borr med flintakolv. planad svensk std topp.
drevad 16-34.

där har du att jämföra din med.

erlan

Postat: 27 apr 2013, 15:32
av ilo55cc
Har testat kombon tyskcylle och 15mm kinesbing med ställbart på min monarscoot och det var inte kul. Samma cylle men på alpinon och med en 14mm dellorto gick betydligt bättre, men den har ju numera som ni alla vet begåvats med en puchcylle med lyckat resultat. Tyskcyllen har stoppats ner i en låda i väntan på något. :lol:

Postat: 27 apr 2013, 17:08
av erlan
vad var problemet med kinesbingen? :ar!

jag är lycklig ägare av äkta vara :-bd

erlan

Postat: 27 apr 2013, 17:35
av ilo55cc
erlan skrev:vad var problemet med kinesbingen? :ar!

jag är lycklig ägare av äkta vara :-bd

erlan
Vet inte riktigt, den bölade mest och vart inget drag. Gick fan i mej bättre med originalencarwin.

Postat: 28 apr 2013, 07:55
av ZVEZDA M50
Hej!

Det skulle vara intressant om du provade med "en riktig" Bing 15 mm förgasare istället för den kombination du nu har.
Jag ha kört med 15 mm Bing (inga kopior) på mina ILO som är i original 2 PS utförande, vilket torde kunna översättas till 5.5 hästar... :wink: