Sida 1 av 2

I L O tändning

Postat: 26 apr 2013, 18:53
av puch m flera
Hej ILO mekare! Är ej själv ilo specialist. Ska plocka ihop en ilo tramp från
-59. Tändning saknas och jag letar en sån. Ska tydligen vara en Stefa med
85mm diameter med två fästhål. Har hittat olika annonsförslag, men
problemet är att en del är vänster - moturs och en del är höger medurs. Finns det
ilomotorer som går åt olika håll? Finns det också tändningar till ILO med olika diameter? Tacksam för lite upplysning.

Postat: 26 apr 2013, 19:37
av HUSQVARNA SPORT
Den fins med rem,kjedja och kugg trans därför rotation åt båda håll.

Postat: 26 apr 2013, 19:43
av JRA
Lånar tråden lite: Byter ILO-motor på min monarscoot nu och på den gamla 2-vxl så är det 4 kablar och på den nya 3-vxl är det bara två kablar (svart o gul)! Vad är skillnaden? Någon som kan hjälpa mig med hur jag ska koppla?

Postat: 26 apr 2013, 19:47
av pnilz
Gul till lyse och svart till dödare.

Är det fyra brukar det vara 2spolar extra till broms och bakljus grön och grå om jag inte mins galet....

Danne

Postat: 26 apr 2013, 19:50
av JRA
pnilz skrev:Gul till lyse och svart till dödare.

Är det fyra brukar det vara 2spolar extra till broms och bakljus grön och grå om jag inte mins galet....

Danne
Tack! Då kanske man ska dra av svänghjulet och kolla om det sitter ljusspolar där... Annars går det väl att sätta dit dom som saknas eller?

Postat: 26 apr 2013, 19:53
av pnilz
Eller så anväder du gula till allt lyse...

Postat: 26 apr 2013, 19:54
av JRA
[quote="pnilz"]Eller så anväder du gula till allt lyse...[/quote
Orkar en med"allt"lyse då?

Postat: 26 apr 2013, 19:57
av pnilz
Jo men ett problem är att om framlyset går sönder finns risk att baklampan går sönder . Eftersom med lägre belastning ökar spänningen.

Danne

Postat: 26 apr 2013, 20:02
av JRA
Å inte kan jag flytta över fr.gamla motorn heller då det är stefa och den"nya"är bosch... Om jag anv bara 2 trådar: var kopplar man ihop dom? i ljusknappen?

Postat: 26 apr 2013, 20:09
av ilo55cc
HUSQVARNA SPORT skrev:Den fins med rem,kjedja och kugg trans därför rotation åt båda håll.
Har då aldrig sett en Ilo med kuggtrans!!??

Postat: 26 apr 2013, 20:15
av ilo55cc
JRA skrev:Å inte kan jag flytta över fr.gamla motorn heller då det är stefa och den"nya"är bosch... Om jag anv bara 2 trådar: var kopplar man ihop dom? i ljusknappen?
Flyttar du med svänghjulet är det inga problem, konan är lika. Har för mig att jag haft en motor med boschhjul och stefaplatta och den gick.

Postat: 26 apr 2013, 20:18
av JRA
ilo55cc skrev:
JRA skrev:Å inte kan jag flytta över fr.gamla motorn heller då det är stefa och den"nya"är bosch... Om jag anv bara 2 trådar: var kopplar man ihop dom? i ljusknappen?
Flyttar du med svänghjulet är det inga problem, konan är lika. Har för mig att jag haft en motor med boschhjul och stefaplatta och den gick.
Aha! Då kan jag ju flytta över både platta o svänghjul? Tänkte inte på det...

Postat: 27 apr 2013, 00:32
av 56:an
Tänk på att det är en liten skillnad mellan Bosch- och Stefamagneterna vad gäller JLO m.fl.

Boschsvänghjulet är invändigt 85,5 mm medan Stefasvänghjulet är 86 mm :!:

Därför är det inte säkert att det är skiftningsbart hur som helst :idea:

Postat: 27 apr 2013, 09:24
av JRA
56:an skrev:Tänk på att det är en liten skillnad mellan Bosch- och Stefamagneterna vad gäller JLO m.fl.

Boschsvänghjulet är invändigt 85,5 mm medan Stefasvänghjulet är 86 mm :!:

Därför är det inte säkert att det är skiftningsbart hur som helst :idea:
Tror du man kan flytta över både plattan och svänghjulet då? Stefa på den"gamla"2 vxl och Bosch på den"nya"3vxl.. Alltså Ersätta Bosch med Stefa?
Eller ska man investera?
http://www.blocket.se/stockholm/Brytarl ... m?ca=6&w=3

Postat: 27 apr 2013, 10:42
av 56:an
Hela svänghjulsmagneten kan du skifta mellan Bosch och Stefa för infästningen bygger på någon form av industristandard.

Däremot är det inte säkert du kan skifta komponenter inom magnetfabrikaten men eftersom det ser likadant ut kan det vara det ändå eller åtminstone nästan så man får fila eller borra och passa dit prylen med lite *våld*. :D

Elektronisk tändning vet jag inte... Det är nåt jag känner till endast från motorsågar på småmotorerna, men dom har oftast tändspolen utvändigt så det är knepigt att få dit en sådan på en mopedmotor. :)