erlan skrev:om jag minns rätt var det i en av sachs verkstadshanböcker jag läste att den kanalen släpper in extrabränslet när man flödar förgasaren. satt bara på tidiga förgasare om jag minns rätt. vill minnas att det var viktigt att man hade trotteln med det sneda spåret i för att det skulle fungera.
den kanalen ligger väl långt över flotörnivån?
borde räcka med att byta trottel för att inte den kanalen ska släppa in bränsle.
har du rätt flotörlock på förgasaren? finns ju flotörlock med högre liggande säte
för nålen. sitter bl.a. på HVA/ilo bing. är flottörnålen/locket tätt?
har du koll på att du har rätt trottelnål?
kokusan är väl tillverkat i kina. är du säker på att det funkar korrekt?
jag har även råkat ut för att nya tändstift varit defekta.
du skriver att du har 3,4 hk cylinder. är det den med stora kanalerna eller finns det nån mer cylinder som jag inte har sett än? 3.2 hk har väl runt insug? ca 13mm som blir större fyrkant i loppet. sen har jag en med 13x13 mm insug och kanaler snarlika 4,3 hk cylindern, den har jag alltid trott att är på 3,8 hk.
erln
Tillskottsbränsle när man flödar kan ju låta mer troligt som funktion för
den kanalen, trotteln är med det spår som du beskriver men att byta ut
den mot en vanlig trottel i ett förgasarhus som är ca 50 år gammalt tror
jag bara ger en halv vinst med tanke på slitage i huset.
När jag köpte förgasaren satt det en bucklig mässingsflottör i den vilken
bytes ut mot en ny och flottörlocket också, innan bytet jämförde jag att
delarna hade samma mått dels flottören men även att flottören instucken
i locket hade samma höjd som dom gamla delarna, jag kan bara anta att
det är originaldelarna som sitter i förgasaren eftersom jag inte har någon
historik på förgasaren.
Företaget Kokusan är vad jag googlat fram ett japanskt företag men var
tillverkningen sker har jag ingen aning om, den stator som följde med vid
köpet var dåligt lindad och och tråden mellan ett par spolar var skarvad
genom att man tvinnat ihop dom pga detta byte jag ut den, jag mätte upp
nya statorn och alla mätvärden stämmer med tillverkarens uppgifter så
jag utgår ifrån att allt är korrekt.
Cylindern är den som har 13x13 mm insug och dom jag sett till försäljning
på ebay har angivits av försäljarna som 3,4 hk, antar att det är samma
cylinder som du har, tror att den kallas för garageport i dagligt tal.