Sida 1 av 1
Otillräckligt soppaflöde? Trimmad Zündapp
Postat: 30 apr 2013, 14:02
av jonTe-Zündapp
Hej,
Har efter vinterns skruvande äntligen fått prova den nyrenoverade 5 växlade motorn.
Efter en fullgasrepa genom växlarna och en stund full rulle på 5:an upplevde jag att den ville dö?
Ungerfär som soppabrist.
Kan det vara så att den suger slut i flottörhuset och att soppa sytemet inte hinner fylla på tillräckligt snabbt ? (original bensinkran, "fullflödes" soppafilter)
Hur tar man reda på att så är fallet, några tips?
mvh Jonas
Postat: 30 apr 2013, 14:52
av Johan Lat
Släpper tanklocket genom tillräckligt med luft? så det inte blir vacuum i tanken.
Postat: 30 apr 2013, 17:16
av blyfot
Jag brukar köra med genomskinlig slang, då upptäcker man lätt om det är problem med flödet, det blir luftfickor i slangen som man lätt kan se.
Postat: 01 maj 2013, 07:43
av HSE
Igensatt filter vid bränslekranen eller skit ovanför flotörnålen kan strypa bränsleflödet så plocka isär och blås rent bakvägen med tryckluft.
Postat: 01 maj 2013, 11:26
av G-son
blyfot skrev:Jag brukar köra med genomskinlig slang, då upptäcker man lätt om det är problem med flödet, det blir luftfickor i slangen som man lätt kan se.
Nja... Det kommer ju inte in luft i slangen bara för att bensinflödet genom kranen inte riktigt räcker till.
Postat: 01 maj 2013, 15:45
av blyfot
G-son skrev:blyfot skrev:Jag brukar köra med genomskinlig slang, då upptäcker man lätt om det är problem med flödet, det blir luftfickor i slangen som man lätt kan se.
Nja... Det kommer ju inte in luft i slangen bara för att bensinflödet genom kranen inte riktigt räcker till.
Jo, det finns luft att hämta i flottörhuset och tömmer du slangen fortare än det rinner till så blir det luftfickor, du kan t.o.m se dom röra på sig när du rappar med gasen.

Postat: 01 maj 2013, 18:03
av G-son
Visst finns det luft i flottörhuset, men jag ser det som rätt osannolikt att den tar sig upp förbi flottörnålens öppning medan det sakta men säkert rinner ner soppa från tanken - luftbubblor brukar inte röra sig särskilt lätt genom dessa slangar ens utan att behöva gå mot bränslets flöde. Är nog mer troligt att det kommit ner luft via bensinkranen då, när soppan skvalpat runt och kranens öppning hamnat över ytan.
Postat: 01 maj 2013, 19:20
av blyfot
G-son skrev:Visst finns det luft i flottörhuset, men jag ser det som rätt osannolikt att den tar sig upp förbi flottörnålens öppning medan det sakta men säkert rinner ner soppa från tanken - luftbubblor brukar inte röra sig särskilt lätt genom dessa slangar ens utan att behöva gå mot bränslets flöde. Är nog mer troligt att det kommit ner luft via bensinkranen då, när soppan skvalpat runt och kranens öppning hamnat över ytan.
Förstår hur du tänker och det kanske är jag som har fel men jag var ute för exakt detta fenomen alldeles nyligen, jag kunde t.o.m se luftbubblorna röra sig upp och ner i slangen när jag gasade och problemet försvann när jag "trimmade" bensinkranen med borrmaskinen

Jag hade full tank vid tillfället så jag tror inte att luften kom uppifrån.
Postat: 01 maj 2013, 19:37
av HSE
Stänger man bränslekranen med motorn igång så ser man hur det dyker upp luftbubblor som ersätter bränslet som sjunker ned. Annars hade motorn ju stoppat direkt. Så nog tar sig luft förbi flotörventilen när den öppnar. Flotörhuset måste ju vara ventilerat annars blir det fel när motorn suger luft.
Postat: 02 maj 2013, 05:56
av jonTe-Zündapp
Bra tips! Rengöring av kran och eventuell borrning och uppgradering med genomskinlig slang it is!
Någon som vet någon bra genomskinlig slang?
Mina tidigare erfarenheter är att de brukar bli stenhårda på en vecka.
mvh Jonas
Postat: 02 maj 2013, 11:26
av JRA
[quote="blyfot
Förstår hur du tänker och det kanske är jag som har fel men jag var ute för exakt detta fenomen alldeles nyligen, jag kunde t.o.m se luftbubblorna röra sig upp och ner i slangen när jag gasade och problemet försvann när jag "trimmade" bensinkranen med borrmaskinen

Jag hade full tank vid tillfället så jag tror inte att luften kom uppifrån.[/quote]
Och för en novis: Hur trimmar man bensinkranen då?
Postat: 02 maj 2013, 11:44
av G-son
Plocka isär den. Kolla på de kanaler och delar bensinen passerar, om det är möjligt vill du förstora dom. Finns det någon extra trång passage är det naturligtvis den som är i störst behov av modifikation.
Postat: 02 maj 2013, 13:04
av JRA
G-son skrev:Plocka isär den. Kolla på de kanaler och delar bensinen passerar, om det är möjligt vill du förstora dom. Finns det någon extra trång passage är det naturligtvis den som är i störst behov av modifikation.
Ok! Tack! Men då återstår frågan: Behöver man "trimma"kranen vid måttligt trimmad motor? (ILO+Flinta)
Postat: 02 maj 2013, 14:53
av Johan Lat
Jag har aldrig behövt "trimma" upp nån bensinkran och på en Zündapp så sitter det samma kran på en 125:a så att det inte skulle räcka till en trimmad moppe ser jag som omöjligt.
Postat: 02 maj 2013, 14:55
av Skunkworkz
Kolla hur mycket kranen flödar. 100 cc/min räcker till nästan 10hk
Om du har förgasare med botten plugg, tag bort den och kolla flödet
genom nålventilen också.