Sida 1 av 2

Alkylatbensin, värt att köra på?

Postat: 01 maj 2013, 20:58
av Coolvette
Det finns ju några sorters färdigblandad alkylatbensin, bland annat Aspen som finns i + eller R.

Det är bekvämt att slippa blanda tvåtaktsolja men finns det fler fördelar?
Kan man hoppas på någon effektskillnad med en sådan soppa eller det är bara i teorin?

Re: Alkylatbensin, värt att köra på?

Postat: 01 maj 2013, 21:16
av NiklasHögberg
Coolvette skrev:Det finns ju några sorters färdigblandad alkylatbensin, bland annat Aspen som finns i + eller R.

Det är bekvämt att slippa blanda tvåtaktsolja men finns det fler fördelar?
Kan man hoppas på någon effektskillnad med en sådan soppa eller det är bara i teorin?
upplever motorn slöare på sån där himla miljösoppa. handelsbensin från macken är ettrigare.

Postat: 01 maj 2013, 21:33
av pangerva
Har gått över till Aspen nu och jag är helnöjd! Kör dock på 4%.
Monarken med JLO 2vx toppade idag, på en raka idag på Cylinderloppet då den fick varva ut ordentligt, med 62 km/h :D :D :D
Känns inte alls slö!

Re: Alkylatbensin, värt att köra på?

Postat: 01 maj 2013, 22:10
av erlan
NiklasHögberg skrev:
Coolvette skrev:Det finns ju några sorters färdigblandad alkylatbensin, bland annat Aspen som finns i + eller R. Det är bekvämt att slippa blanda tvåtaktsolja men finns det fler fördelar? Kan man hoppas på någon effektskillnad med en sådan soppa eller det är bara i teorin?
upplever motorn slöare på sån där himla miljösoppa. handelsbensin från macken är ettrigare.
var köper du bensin på för mack? här i stan är det tvärt om. sämre ork i mackbensinen.
när aspenbensinen kom var det bättre ork i mackbensinen, men nu har mackbensinen blivit så mycket sämre.

erlan

Postat: 01 maj 2013, 22:15
av erlan
pangerva skrev:Har gått över till Aspen nu och jag är helnöjd! Kör dock på 4%.
Monarken med JLO 2vx toppade idag, på en raka idag på Cylinderloppet då den fick varva ut ordentligt, med 62 km/h :D :D :D
Känns inte alls slö!
blandar du i mer aspenolja, eller köper du aspen 4takt och blandar med annan olja.
blandar du i extra aspenolja så slutar du nog med det när du tittar ner i vevhuset nästa gång. det brukar bli välsmort nog med 2%.

erlan

Postat: 01 maj 2013, 22:34
av pangerva
mer Aspenolja!
Får väl låta bli att titta i vevhuset :lol: :lol:

Postat: 03 maj 2013, 15:49
av Kenneth_
Jag upplever nog att Apen R är att föredra , bekvämt fast jag blandar i egen olja

Postat: 03 maj 2013, 15:51
av f50glx
sen är det så att aspen tål 2års förvaring bra att veta

Postat: 05 maj 2013, 14:47
av Thomas L
Kör en Zündapp KS 100 på Shell V-power 99 oktan, går som en raket.

Postat: 05 maj 2013, 15:15
av Skunkworkz
Vart hittar du den soppan idag, den försvann väl
för något år sedan?

Postat: 05 maj 2013, 15:45
av Kenneth_
Inte ens en bil känner av Shell soppan

Postat: 05 maj 2013, 16:22
av zappafan
Har alltid kört på färdigblandat sen man började köra moppe igen 2001... :sorry:

Postat: 05 maj 2013, 19:00
av volvomannen
Om man ska laborera med bränslen är det enda rätta e85 med castrol r olja. den kan du få ut mer power ur, ja jag vet den har 30 % mindre kläm per liter MEN den färdiga bränsleblandningen har mer kläm än med bensin då det stochiometriske förhållandet kraver så pass mycket mer bränsle kotra luft samt att etanolen har en syreatom mer än bensin, Häpp :twisted:

Dessutom det sotar mindre förbräns vid en svalare temp luktar bättre ....
Hade en ciao som jag körde med detta en sommar och den gick som fan slutade aldrig varva

Postat: 05 maj 2013, 19:09
av 56:an
volvomannen skrev:Dessutom det sotar mindre förbräns vid en svalare temp luktar bättre ....
Hmm.... Intressant... :hmm:

Jag köper argumenten, särskilt om lukten :thumb:

Det här måste jag prova :wink:

Postat: 05 maj 2013, 19:11
av volvomannen
Det viktiga är att du kör med en 2 t olja som blandar sig med e85 tex castrol r, ricinolja går med o då luktar det som om en dragster varit igång :D