Sida 1 av 2
Husqvarna Flinta trix ?
Postat: 05 maj 2013, 10:08
av Choppahead
Hejåhallå ! Står i begrepp att plocka ihop flintan,söker efter lite tips inför dylik montering..
1: Finns det nån handlare som erbjuder lagersats till motorn ? Av bra kvalite' ? Packningar å packboxar redan inhandlat på Nossebro.
2:Någon särskild ordning som bör följas ?
3:Fart å kraftökande tips emottages tacksamt,när ändå "knotan" ligger på bänken..
4:Övriga "måsten"(När man ändå har den nere i molekyler..) som bör göras när man är i detta läge ?
Tacksamma hälsningar,Adam...
Postat: 05 maj 2013, 10:14
av erlan
närmaste momentumbutik borde kunna tillhandahålla skf lager.
trimtips finns i flera trådar på forumet.
är det en trepet så bör du byta den s.k. hjärtformade fjädern i förebyggande syfte. den går ofta av.
erlan
Postat: 05 maj 2013, 13:24
av Choppahead
Tack Erlan, det är en 2 pet handväxel med kick.
Behöver inte ett fartmonster,men lite mer knuff och ork hade vart trevligt,plugg & större förgasare ?
Postat: 05 maj 2013, 15:05
av erlan
har du kvar orginalveven så ska du akta dig för nåt mer.
men plugga inte ur din orginalcylinder. köp en som redan är urpluggad.
erlan
Postat: 05 maj 2013, 16:44
av Choppahead
Jasså,är veven lite klen ? Finns det nåt att förbättra på den ?
Hehehe..jo,du har säkert rätt,spara originalcyllen å fixa en annan !
Förgasarförslag ?
Postat: 06 maj 2013, 10:32
av Moondrip
Den största förändringen som bar frukt på min flinta e-motor var större insug och en 15 Bingare.
Det finns ett färdigt kit på Rn motor
http://www.rnmotor.eu/husqvarna-trim-delar/
Och tändningen är superviktig på den där rackaren vi båda har
Postat: 06 maj 2013, 17:20
av AndreasL
erlan skrev:har du kvar orginalveven så ska du akta dig för nåt mer.
men plugga inte ur din orginalcylinder. köp en som redan är urpluggad.
erlan
Anses de nytillverkade vevarna man ser på nätet vara av bättre kvalité/hållbarare än originalvevarna med ett tufft liv bakom sig?
Kan se den uppenbara fördelen i nytt kontra "utmattat" men frågar då det finns mkt "ny skit" därute.
Likadant med 15 förgasarna. Är den RN säljer annorlunda mot de kinaförgasare andra säljer till 1/3 av priset? Kinavarianten har jag hört en del negativt om därav frågan.
Postat: 06 maj 2013, 17:31
av volvomannen
AndreasL skrev:erlan skrev:har du kvar orginalveven så ska du akta dig för nåt mer.
men plugga inte ur din orginalcylinder. köp en som redan är urpluggad.
erlan
Anses de nytillverkade vevarna man ser på nätet vara av bättre kvalité/hållbarare än originalvevarna med ett tufft liv bakom sig?
Kan se den uppenbara fördelen i nytt kontra "utmattat" men frågar då det finns mkt "ny skit" därute.
Likadant med 15 förgasarna. Är den RN säljer annorlunda mot de kinaförgasare andra säljer till 1/3 av priset? Kinavarianten har jag hört en del negativt om därav frågan.
Det där med priser är lite speciellt. Ofta för att inte säga alltid i moppedelsbranschen så är det så att handlarna får köpa in stora partier av varje del ammars är inte kineserna eller andra villiga att tillverka därför kan det vara så att en del har partier som är inköpta till andra priser än vad andra har. Kan skilja på kronkurser och annat som gör skillnaderna.
Marginalerna på diverse moppedelar är vad jag kan förstå riktigt stora upp till 50 % i vissa fall, mycket javisst men som en lokal moppehandlare sade med tanke på de stora lager vi måste ligga på samt att ingen vet hur länge moppevurmen varar så måste man passa på att tjäna pengar medans det finns tid.
Postat: 06 maj 2013, 18:35
av erlan
"Anses de nytillverkade vevarna man ser på nätet vara av bättre kvalité/hållbarare än originalvevarna med ett tufft liv bakom sig?"
ja dom har väl visat sig vara bättre än en orginalvev. men därmed inte sagt att dom är anmärkningsvärt bra. dessutom har dom något längre slaglängd än orginalveven.
erlan
Postat: 06 maj 2013, 20:20
av AndreasL
volvomannen: Är helt med på vad du pratar om då jag bla rör mig i en "närliggande bransch". Det du beskriver är sällan ngt slutkunden vet, vill veta eller bryr sig om utan det kan bli väldigt ensidiga resonemang ibland.
erlan: Lite längre slag som i hur mkt?
Postat: 06 maj 2013, 22:40
av erlan
jag kommer inte ihåg siffrorna i huvudet. men vill minnas det var 43 mm i slag på den nytillverkade.
finns skrivet om det förut på forumet. och det finns dom på forumet som kan flintan bättre än jag kan.
erlan
Postat: 07 maj 2013, 11:08
av Vegge
Det är 42mm slag i nya axlarna.
43mm slag är en axel som braxmatte fixat.
Postat: 07 maj 2013, 14:46
av Choppahead
Moondrip skrev:Den största förändringen som bar frukt på min flinta e-motor var större insug och en 15 Bingare.
Det finns ett färdigt kit på Rn motor
http://www.rnmotor.eu/husqvarna-trim-delar/
Och tändningen är superviktig på den där rackaren vi båda har
Aha !En 15 bing då alltså får det bli,ska jaga fatt en cylle då...Tack för tips !
Postat: 07 maj 2013, 14:49
av Choppahead
Vegge skrev:Det är 42mm slag i nya axlarna.
43mm slag är en axel som braxmatte fixat.
Jasså det går att stroka med !

Hur stort slag är det i originalaxeln då,och var får man tag i en 43 vev ?
Någon här som bytt nål lagret i storänden,tycker mig känna ett "stort" glapp....
Postat: 07 maj 2013, 15:14
av erlan
Vegge skrev:Det är 42mm slag i nya axlarna.
43mm slag är en axel som braxmatte fixat.
och orginal är 40mm kom jag fram till efter att jag letat en stund.
43-veven är väl en ombearbetad puchvev. jag är lite nyfiken på vilken puchvev som är bäst att utgå ifrån.
erlan