Sida 1 av 1
vad är detta för flakmoped?? År märke osv??
Postat: 14 maj 2013, 10:57
av freddda
Hej.
har i många år tillbringat mycket tid med mina ockelbo skotrar. Men nu var det en kompis som ville bli av med sin flak moped som bara stått dem 5 senaste åren. Så då kändes det som att det var dags att skaffa sig en sommar hobby också
vi var och tog fram den, men den var inte alls så start villig snarare sten död på allt utom startgas och soppa i cylindern, vi anade då förgasar problem och öppnade den och jag har sett mkt men så skitig förgasare har jag aldrig beskådat, så efter lite rengöring så hinner vi knappt trampa så är den igång
Men ingen av oss vet riktigt vad det är för märke årgång mm på denna ngn som kan hjälpa till att identifiera den??
lite led trådar till identifiering, den kåpa som synes på bilderna ska sitta över motor, på tanken finns vist färg släpp och det skymtar rött under, kan det vara grundfärg eller orginal färg??
Postat: 14 maj 2013, 11:01
av bjo
Norsjö Packy, 60-tal (62-68 ).
http://rudmoppers.com/norsjo.htm
De tidigaste var röd/vita och kan ha varit Fram-King
Postat: 15 maj 2013, 11:00
av freddda
tack för snabbt svar =) är detta någon ovanlig modell ?? extra värde full som samlar objekt ? annat intressant att veta?
har set att motorn är bultad rakt i ramen utan nå bussningar, motor kuddar. ska det vara så eller är det någon hemmafixare som tagit bort motor kuddar?
det borde ju med tanke på färgen på tanken vara röd som är original på denna, någon som vet färgkoden för kommande renovering till original skick?
är det något som har en extra racklig konstruktion på dessa som man ska hålla extra koll på?
Postat: 15 maj 2013, 11:29
av flora
Postat: 15 maj 2013, 11:42
av P-plats.se
freddda skrev:tack för snabbt svar =) är detta någon ovanlig modell ?? extra värde full som samlar objekt ? annat intressant att veta?
Av någon anledning så verkar det vara mer sug efter Crescent trotts att dessa är mindre vanliga och anses som rejälare.
Har själv en och lite bilder från min renovering finner du här:
http://www.p-plats.se/packy
Finns även en projekttråd här på forumet...
freddda skrev:har set att motorn är bultad rakt i ramen utan nå bussningar, motor kuddar. ska det vara så eller är det någon hemmafixare som tagit bort motor kuddar?
Så ska det vara och är motorn ok så är det inga problem med vibrationer m.m.
freddda skrev:det borde ju med tanke på färgen på tanken vara röd som är original på denna, någon som vet färgkoden för kommande renovering till original skick?
Jag letade efter färgkod till den röda då alla andra är blåa men fick till slut gissa mig till en lämplig kulör.
freddda skrev:är det något som har en extra racklig konstruktion på dessa som man ska hålla extra koll på?
Det enda som är unikt för Packyn är nog att ramen upp mot sadeln brukar rosta endel och ger med sig när det sitter en bastant förare på sadeln.
Min fick jag laga då det såg ut så här:
Lagade upp och fyllde i alla sprickor med gassvetsen:
Passade även på att förstärka lite:
Sen har flakmopederna ofta gått hår så det brukar behöva riktas och fixas lite med framvagnen men det gäller ju alla modeller.
Postat: 15 maj 2013, 13:57
av 56:an
Så ska en reparation se ut!
Postat: 16 maj 2013, 21:24
av freddda
vilken läcker renovering, Är nog ett av dem seriösare jag sett
Min första tanke var att hoppas det är en cresent, sen en vis besvikelse att det inte var så men inte har det någon betydelse så länge den fungerar. och är en gammal fin raritet, och den var några år äldre än jag trode också =)
Skönt att det inte är så mkt inbyggda fel på dem, granskade ramen noga i går och inte ens tecken på att den börjat spricka eller något =)
konstig motor upphängning men kanske är det att man är van vid min 10 hk...
Märkte i går att koplingen tar dåligt trots att vaiern är spänd som den ska vad kan felet vara? svårt att repa?
Har själv också tänkt göra samma som du har gjort sen om det blir exakt lika tok seriös får vi se... Vilken färg kod använde du till det röda?? jag ser för lite på min för att kunna gissa ??
Postat: 18 maj 2013, 08:39
av Lasse väss
freddda skrev:vilken läcker renovering, Är nog ett av dem seriösare jag sett
Min första tanke var att
hoppas det är en cresent, sen en vis besvikelse att det inte var så men inte har det någon betydelse så länge den fungerar. och är en gammal fin raritet, och den var några år äldre än jag trode också =)

Det ska du inte vara, i detta fall är det mycket roligare med en Puch

Crescent finns det så många av ! Så Grattis istället

Postat: 19 maj 2013, 22:14
av freddda
Lasse väss skrev:freddda skrev:vilken läcker renovering, Är nog ett av dem seriösare jag sett
Min första tanke var att
hoppas det är en cresent, sen en vis besvikelse att det inte var så men inte har det någon betydelse så länge den fungerar. och är en gammal fin raritet, och den var några år äldre än jag trode också =)

Det ska du inte vara, i detta fall är det mycket roligare med en Puch

Crescent finns det så många av ! Så Grattis istället

Anledningen till att jag tyckte en cresent hade vart roligare är att jag lekte en del med cresent kompakter i min ungdom... Så på så vis hade ju en cresent väckt dem minnena ännu starkare, men å andra sidan så är detta långt i från en kompakt så.. Men i framtiden kanske det blir en kompakt också
Fick ordning på koplingen var bara lite små justeringar =)
I dag var vi ute på premiär turen riktigt kul att åka moped igen

Postat: 20 maj 2013, 16:01
av P-plats.se
Kul att ni gillade min renovering och riktigt kul att du fått fart på din nu också!
Postat: 24 maj 2013, 08:52
av freddda
Efter lite sökande här på sidan så gjorde jag som andra gjort här på sidan och mailade Norsjö ram och motor nr.
Och hem fick jag ett typ intyg och en orginal färg kod. Namnet på maskinen är NMV - Packi.. NMV = Norsjö mekaniska verkstad
Färgen ska vara Grön

tillverkad den 28 Maj 1970 =)
Så då var det mysteriet helt löst
Detta verkar vara ett himla trevligt forum som säkert kan hjälpa mig med bra tips och ideer om jag får nå strul framöver. Även mkt inspirerande att se alla nadra trevliga moped projekt mm... Snart har man säkert en hög mopeder...

Postat: 24 maj 2013, 18:01
av erlan
freddda skrev:Efter lite sökande här på sidan så gjorde jag som andra gjort här på sidan och mailade Norsjö ram och motor nr.
Och hem fick jag ett typ intyg och en orginal färg kod. Namnet på maskinen är NMV - Packi.. NMV = Norsjö mekaniska verkstad
Färgen ska vara Grön

tillverkad den 28 Maj 1970 =)
Så då var det mysteriet helt löst
Detta verkar vara ett himla trevligt forum som säkert kan hjälpa mig med bra tips och ideer om jag får nå strul framöver. Även mkt inspirerande att se alla nadra trevliga moped projekt mm... Snart har man säkert en hög mopeder...

här har vi en firma som står bakom sina produkter!!!!!
erlan
Postat: 24 maj 2013, 19:24
av 56:an
Otrolig kundservice måste jag säga...
