Sida 1 av 1

Puch Maxi '77 - långtidsprojekt

Postat: 14 maj 2013, 13:33
av LilleK
Har som några säkert noterat kommit över två 70-talare av den klassiska Puch Maxin.
Utifrån mina uträkningar bör det röra sig om en från 1975 och en från 1977 med matching numbers. Den äldsta är gul och tyvärr rejält krockskadad, men tanken är att den ska restaureras mer än renoveras trots allt. Dock är det ett projekt som jag inte ens känner är värt en tråd med tanke på hur långt fram i tiden det kommer ligga. Den yngre är rödbrun och har styröverfall, till skillnad från den gula cykelstyrevariant.

Plockade i alla fall i dagarna av motorerna och har börjat med att riva 77:ans motor.
Den är fyrlagrad till min glädje, men var riktigt full med smuts och sågspån. Ska rengöra den rejält och sen byta lager och packboxar i den, så hoppas jag att den ska må bra igen. Den hade komp i cylindern och gnista innan jag började så förhoppningsvis är den på samma humör när jag plockar ihop den igen.

Det sitter en cylinder märkt Eurocilindro på den, så jag antar att det har funnits någon glad 15-åring som kört lite fortare med åket en gång i tiden.

Bild

Postat: 14 maj 2013, 15:04
av BjörnK
Lycka till, du får väl höra av dig om du behöver hjälp!

Postat: 20 maj 2013, 08:05
av Neifelheim
Kul och se att du gör dem till mopeder igen. Lycka till med renoveringen :D

Postat: 25 maj 2013, 13:59
av omena
Jag har alltid undrat varför man "tillsätter" sågspån i en motor? Är det för att tysta missljud i växellådan?

Postat: 25 maj 2013, 19:30
av PUCH-60
Det gjorde man förr i växellådor som lät illa.
Bananer går också bra, men funkar inte så länge.

Postat: 26 maj 2013, 08:23
av HSE
Mördarsniglar borde fungera bättre...

Postat: 18 jul 2013, 08:33
av LilleK
Har en fundering. Motorblocket är en aning krackelerat på insidan. Det ser inte ut att vara genomgående sprickor.
Vad gör jag åt dem? Ska jag prova att löda ner zink i sprickorna och sen köra med dremeln för att få det slätt och fint? Eller har någon något annat tips?

Postat: 18 jul 2013, 16:49
av Johan Lat
Gör rent ordentligt och använd kemisk metall, det har jag gjort på en del Sachs block då dom ju har en tendens att ärga sönder

Postat: 18 jul 2013, 18:02
av G-son
Krackelerat låter som att det kommer från gjutningen (och kan lika gärna bara vara utseende orsakat av sprickor/ojämnheter i gjutverktyget, så blocket är helt felfritt). Har det hållit tätt i nära 40 år sedan dess hade jag inte brytt mig så mycket om det idag. 8)

Postat: 25 sep 2013, 19:11
av LilleK
Har efter inte mindre än fyra införskaffad låsringstänger lärt mig väldigt mycket mer om låsringars variationer.
Har börjat skruva av lagerna, men min avdragare tyckte bara att den skulle passa till ett av lagerna, den andra tre rådde den ingen bot på. Får bli att låna hem en större avdragare eller något annat finurligt verktyg.
Tanken är att få ihop motorn inom en snar framtid så jag kan börja jobba på chassit som lär behöva sig en rejäl omgång.

Postat: 14 okt 2013, 18:28
av LilleK
Bild
Bild


Har fått ihop motorn. Dags att montera tändning och cylinderpaket.

Postat: 14 okt 2013, 18:33
av BjörnK
Kul att du fått ihop motorn, resten ska inte vara några problem

Postat: 26 okt 2013, 18:22
av LilleK
Rev ramen och tvättade ramen idag tillsammans med ungarna. Inga bilder, men det var en trevlig timme i regnet iaf.

Postat: 27 okt 2013, 13:29
av BjörnK
Det låter bra, trädgården är ett bra ställe att göra ren moppar på.
Och alltid bra att få lite "hjälp"