Sida 1 av 1
Ilo med nållager?
Postat: 16 maj 2013, 15:26
av Raketsport
Har en reservdelskatalog från -61 som berättar om nållager på Ilo. Stämmer detta?
Se text under rubriken Vevparti:

Postat: 16 maj 2013, 15:43
av pangerva
De äldre motorerna med kedjetransmission har vevaxel med nållager för kolvbulten. Försvann när "Piano" kom 1956 eller om det var 1957.
Postat: 16 maj 2013, 16:17
av ZVEZDA M50
Hej!
Nållager i lilländan finns på "högeffektvarianterna", medan vi i Sverige fick hålla till godo med nållager.
Postat: 16 maj 2013, 17:18
av Raketsport
ZVEZDA M50 skrev:Hej!
Nållager i lilländan finns på "högeffektvarianterna", medan vi i Sverige fick hålla till godo med nållager.
Tror det blev lite fel, vad menar du?
Postat: 16 maj 2013, 18:01
av Amarace
Jag har då bara stött på som Pangerva säger, på den med kedjetransmission så sitter nållager medans Piano fick bussning.
(Piano kom 1956).
Jossan, svarar på ditt PM sedan ikväll/natt.
Postat: 16 maj 2013, 19:02
av 56:an
Jag har sett nållager i JLO Piano motorn, bl.a. gubben har det på sin och det är årsmodell -60. Det är den motorn med konor på båda sidor vevaxeln och allt verkar original men riktigt säker kan man ju inte vara på så gamla grejer...
Postat: 16 maj 2013, 19:04
av ZVEZDA M50
Raketsport skrev:ZVEZDA M50 skrev:Hej!
Nållager i lilländan finns på "högeffektvarianterna", medan vi i Sverige fick hålla till godo med nållager.
Tror det blev lite fel, vad menar du?
GIVETVIS borde mina fingrar skrivit bussning.
Postat: 16 maj 2013, 19:54
av JRA
56:an skrev:Jag har sett nållager i JLO Piano motorn, bl.a. gubben har det på sin och det är årsmodell -60. Det är den motorn med konor på båda sidor vevaxeln och allt verkar original men riktigt säker kan man ju inte vara på så gamla grejer...
På min holländska 3-vxl ILO(Rockwell) så sitter det nållager... Vet ej årtal...
Postat: 16 maj 2013, 19:56
av pangerva
56:an skrev:Jag har sett nållager i JLO Piano motorn, bl.a. gubben har det på sin och det är årsmodell -60. Det är den motorn med konor på båda sidor vevaxeln och allt verkar original men riktigt säker kan man ju inte vara på så gamla grejer...
Jag har en vev för kedjetransmission med bussning. Staken är bytt på veven så jag kan nu anse veven som ny.
Har också en NOS vev för kedjertansmission.
Och en NOS vev för remtransmission.
Och så några bra vevar för remtransmission.....

Och ett antal motorer i bra skick och ett antal motorer där vevarna ska användas.

Postat: 16 maj 2013, 20:21
av Amarace
Jag snabbkollade lite och fann åt 7 lösa vevpartier, samt 4st motorer som var öppna, alla hade bussning, det är årsmodeller från 56-62. Sen hade jag tre vevpartier för kedjetransmission, där ett har bussning, men det är därför nån modifierat axeln för att ha drevet där.
Så svenska motorer är jag övertygad om att det sitter bussning på alla med rem original.