Flakmoped

Tips & frågor. Ram, hjul, däck, lackering dvs allt som rör chassit.
Moppetjejen
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 jun 2008, 23:00

Flakmoped

Inlägg av Moppetjejen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Hej!
är nybliven ägare till en flakmoped. Vet dock inte vad det är för märke på den, årgång, om pakethållare är original, vilken som är originalfärgen, vad som är utbytt etc, kan någon hjälpa mig med detta? Se bild.

Bild

Någon som har någon bild på hur denna modell såg ut i origanlutförande?

Tack på förhand! <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Jag tycker den ser helt komplett ut, bara färgen som inte är original.
den kan ha vart blå med vit ram eller Brun med vit ram. Jag gissar på årtal runt 1970.

Fler bilder finns här på sidan om flakor. Här är min.
Bild

Bild <!-- </EdIndex> --></div>
Moppetjejen
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 jun 2008, 23:00

Inlägg av Moppetjejen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du skriver att fler bilder finns på sidan om flakor, vilken sida? <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Det finns mer om flakmopeder dels i forumet under mopedrenoveringar och på hemsidan www.raketsport.com
Här kan du läsa mer om flakmopeden som tillverkades efter 1964:
http://www.raketsport.com/mcb_transport_3.htm

Är din moped en Crescent eller Monark så kan den ha varit blå med vit ram eller mellangrön. Om du har tur är den "slarvigt" målad. Då kanske original färgen finns kvar under tanken, ta av den och titta i inskålningen för ramen. Eller skrapa/slipa på befintlig lack, för den kanske inte är slipad plåtren innan omlackningen.

Bild
Bild <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Moppetjejen
Inlägg: 7
Blev medlem: 08 jun 2008, 23:00

Inlägg av Moppetjejen »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->...och hur tar jag reda på vilket märke och vad modellen heter? <!-- </EdIndex> --></div>
tompa
Inlägg: 2756
Blev medlem: 07 apr 2011, 23:00
Ort: Nymans Byhåla
Kontakt:

Inlägg av tompa »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->om man tittar på dina framhjul, så ser i varje fall jag att du har en 1189.
men vilket fabrikat kan vara svårare, är den brun som min, då är det en REX, är den ljusblå/grön kan det vara både monark och cresent <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Du kanske har dina ledtrådar övermålade, men det ska finnas en liten plåt på 3-4cm med Typbeteckning där står det VoV nummer vilket avser modellen och så står det fabrikat ex. MCB (Monark Crescent bolagen) eller Rex. Plåten kan de se på Tompas bilder på ramen ovanför motorn.

Om du har en MCB moped och dekalerna är det bara att gissa vilken. Monark och Crescent tillverkades då av samma bolag så betydelsen på märket är inte så stor för det är samma moped. Det såldes visserligen mer Crescenter än Monark på flakmoped fronten. Rex däremot är inte alls så vanligt förekommande som flakmoped. Sedan fanns det ju små märken också som Maraton (samma moped som MCB och REX men med annan dekalmärkning.)

Om du ska renovera den skulle jag gå efter vilken dekal som är lättast att hitta eller vilken du tycker är snyggast. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->:!: Kom precis på att NORSJÖ köpte upp MCBs flakmoped tillverkning på 80-talet och "deras färg" var ljusblå precis som din. Det ser faktiskt ut som exakt matchning :!: Har du en närbild att skicka på lacken? Gärna en bild på lite färgsläpp/ slitage också, så ska jag försöka lista ut om det är original. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Crecentaren
Inlägg: 58
Blev medlem: 13 jun 2008, 23:00

Inlägg av Crecentaren »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->på den brun/vita ser man vart skylten sitter strax ovanför kedjeskyddet,
skrappa fram den om den fins där sen kan du skrapa lite försiktigt på skärmen eller tanken och på ramen så ser du originalfärgerna så gjorde jag och komm fram till att den varit målad i en vidrigt grön färg nu är det målat i vidrigt lila och har en grönbakskärm på min stod det mcb 1189. <!-- </EdIndex> --></div>
Användarens profilbild
Raketsport
Site Admin
Inlägg: 14808
Blev medlem: 26 nov 2007, 00:00
Ort: Västra Pengfors, Vännäs
Kontakt:

Inlägg av Raketsport »

<div class=KonaBody><!-- <EdIndex> -->Vad bra, då har du en Mellangrön 1189. Tillverkning mellan från 73-74 till en bit in på 80-talet. <!-- </EdIndex> --></div>
//Jossan
Josefine Andersson
Skriv svar