Sida 1 av 1
omöjligt projekt eller kanske inte.
Postat: 03 jun 2013, 22:13
av Sven
Vad tror ni räcker det med ett oljebyte
kan kanske behövas en riktig renovering om det mot förmodan ska bli motor igen av denna metallklump.
Men vad är det som luktar den lilla skvätt vätska som kom ut ur motorn
var inte olja luktar mer som lacknafta.

Postat: 03 jun 2013, 23:23
av 56:an
Jag köpte en äggmotor på Tradera förra våren, den såg hyffsad ut utanpå men mer kunde jag inte se.
När motorn kom är det innanför transkåpan jag är mest nyfiken på och den öppnar jag alltid utomhus ifall, ifall...
Och visst var det så... Synen var liknande din motor plus en obeskrivlig stank som kändes flera meter utomhus. Förmodligen materialet i tandremmen (plasten) som reagerat ihop med oljan var det nu var för sort.
Re: omöjligt projekt eller kanske inte.
Postat: 03 jun 2013, 23:30
av Johan Lat
Sven skrev:Vad tror ni räcker det med ett oljebyte
kan kanske behövas en riktig renovering om det mot förmodan ska bli motor igen av denna metallklump.
Men vad är det som luktar den lilla skvätt vätska som kom ut ur motorn
var inte olja luktar mer som lacknafta.
Ja har också plockat isär ett gäng sådana motorer och det är som du säger en inte helt behaglig doft, måste vara en reaktans med oljan/vatten/rost, men då det är en kvalitetssnurra du har där så kommer du lätt få ordning på den, är ju inga ärgade hål i blocken som det blir på vissa andra tyska fabrikat när det kommer lite vatten i dom(som det av regel kommer av sig själv på nått konstigt vänster)

omjöligt
Postat: 04 jun 2013, 09:33
av Benke
Re: omjöligt
Postat: 04 jun 2013, 12:49
av Oaken
Helt rätt inställning
Den där maskinen fixar du.
Bara och ta isär och göra rent allt så får man se vad för delar som behövs bytas förutom de vanliga slitagedelarna.
Har renoverat ett par Zundapp motorer som kommer ifrån Portugal och dom såg ut ungefär som din motor inuti + att dom luktade as

Postat: 04 jun 2013, 13:44
av pangerva
Zündapp originaldoft?

Postat: 04 jun 2013, 14:17
av Oaken
Haha, närapå iaf

Postat: 04 jun 2013, 15:20
av Sven
Jo det går nog den köptes ju som ett renoveringsobjekt det är bara att hoppas på att det inte blir för många dyra delar som behöver bytas .vevparti hade jag räknat med redan från början koplingskorg har jag ifrån det att jag köpte ett helt billass med delar på en marknad av en säljare som ville sluta med moppegrejer.
Om motorn kommer ifrån portugal vet jag inte det ver johan lat bättre än mig
Postat: 04 jun 2013, 16:27
av Johan Lat
Usch va den så dålig inuti, tråkigt att höra, och jo den kommer från Portugal från början
Postat: 04 jun 2013, 20:49
av Sven
Tror att jag ska köpa en stålborste imorgon.

Postat: 04 jun 2013, 21:00
av Hasse
Postat: 04 jun 2013, 22:10
av 56:an
Det kan vara besvärligt att få itu såna motorer och då är det avdragare eller pressing som gäller och nedan är en avdragare jag gjorde för längesen.
Det kan vara nära tillhands att slå på axlar och bända mellan halvor men aja baja sånt låter man bli
Det är heller inte effektivt att slå och banka för ska det göra verkan får det sitta ganska löst. Nej, avdragare eller pressning då följer det med så fint

Postat: 08 jun 2013, 10:40
av Sven
Den märkliga lukten kommer ifrån lammelerna dem fick jag stoppa i en påse för ett inte förpesta hela byn med odör.
Växelaxeln verkar inte må så bra den del där dom lösa dreven ska vara brukar ha ett lager av någon typ av brons nu är det mest spår av rost med fula kratrar .
någon som har en axel över till ett bra pris??
/Sven
