Sida 1 av 1
Seg o slö
Postat: 05 jun 2013, 12:28
av Mr F
Vad ska jag göra med min 60cc fläktkylda cylle för att få lite ork i låg o mellanregistret?vart sitter "pluggen" på dessa cyllar?
Med vänlig hälsning,Fredde
Postat: 05 jun 2013, 14:25
av 56:an
60cc....
seg och slö.... jag trodde det var en Zyndapp

Postat: 05 jun 2013, 16:59
av blyfot
Hahaa, å jag trodde det var en sucks
Postat: 05 jun 2013, 22:13
av erlan
ja med tanke på att det funnits minst 5 olika varianter/märken bara till sachs +
ett antal cylindrar som egentligen bara sålts med 38 borr men som borrats till 41 mm så bör du nog specifiera lite bättre vilken setup du har.
och sedan har det väl funnits 60cc cylindrar till nästan all motormärken.
men har du en sachs med en cylinder av gammal god ärgång, och en bing orginal
kyrkportsförgasare. då bör du nog börja en vanlig felsökning för dom brukar ha vettigt bottendrag.
har du däremot nåt nytillverkat så får du nog läsa på hur man mäter durationer,
lista ut vilka durationer (portarnas öpningstider mätt i grader) som kan tänkas vara lämpliga för din körstil. och även hur en kanal bör vara utformad för att flöda någotsånär bra. finns att hitta på detta forum och även på nätet, i böcker mm.
erlan
Postat: 08 jun 2013, 17:09
av Mr F
Det är en Puchcylle det handlar om....
O det troligaste felet är väl:
För lite med cc
För lågt eller för högt komp.förh
Felaktigt eller inget squissband
Fel durationer i cyllen
För liten area i överströmmarna
Fel vinkel på överströmmarna
För få överströmmare
För liten förgasare
Ej digital tändning monterad
En exp.kammare som inte gör sitt jobb
Men när jag fixat det så vaknar den nog till liv?
Med vänlig hälsning,Fredde
Postat: 08 jun 2013, 17:16
av erlan
ja kunskapen om puch är kanske lite begränsad på det här forumet.
men om inga fel går att hitta så är det troligt att den går som den är konstruerad att gå. d.v.s. något sämre än en sachs.
erlan
Postat: 08 jun 2013, 19:08
av blyfot
Mr F skrev:Det är en Puchcylle det handlar om....
O det troligaste felet är väl:
För lite med cc
För lågt eller för högt komp.förh
Felaktigt eller inget squissband
Fel durationer i cyllen
För liten area i överströmmarna
Fel vinkel på överströmmarna
För få överströmmare
För liten förgasare
Ej digital tändning monterad
En exp.kammare som inte gör sitt jobb
Men när jag fixat det så vaknar den nog till liv?
Med vänlig hälsning,Fredde
Lägg lite pengar på en större cylinder kanske utan fläkt? 60cc är inget vidare om du ska ha ork i låg och mellanregistret. Varva sig till lite effekt går ju men det ville du juh inte. Mycket jobb för lite pulver, köp 70cc istället, k-star till maxi är en billig cylinder som är trevlig direkt ur kartongen, inget brutalt men fullt godkänt. Kräver lite bearbetning blocket bara plus en 17mm förgasare å en fuegopipa. Strax över 2000:- och sedan är du klar

brytarlöst tycker jag är inte värt priset om du inte ska varva en massa alt. inte orkar pilla med brytarna stup i kvarten.
Postat: 08 jun 2013, 19:20
av ilo55cc
Kolla durationen på avgasporten,den brukar vara lite låg från början. Har en sån cylle på min Alpino med ilomotor och på den höjde jag avgasporten lite till ungefär 175 grader dom andra portarna orörda. Och den drar bra hela vägen med två-växlat och skaplig drevning.
Postat: 08 jun 2013, 22:39
av PUCH-60
erlan skrev:ja kunskapen om puch är kanske lite begränsad på det här forumet.
men om inga fel går att hitta så är det troligt att den går som den är konstruerad att gå. d.v.s. något sämre än en sachs.
erlan
Min gamla Dakota-68 hängde av en sachs i dag, han hängde med till
drygt 60 , sen vet fan vad han tog vägen
