Sida 1 av 1
Tomgång ändras när man lutar Sachs
Postat: 15 jun 2013, 20:26
av juste
Efter att ha varit ute en runda på ett par mil idag upptäckte jag att tomgången var ostabil. När jag lutade moppen lite åt ena sidan sjönk tomgången men blev normal igen när jag rätade upp den igen. Om jag höll kvar den lutad så stannade motorn. Mycket märkligt. Misstänker att flottören kärvar och flödar över när man lutar. Kan det vara något annat? Moppen har gått mindre än 5 mil efter att jag renoverat motorn så det är inte omöjligt att jag gjort något fel någonstans. Sachs 50/2KS
Postat: 15 jun 2013, 20:43
av Coolvette
Det är inte så att du ändrade styrets vinkel när du lutade moppen?
Det skulle kunna tyda på att vajern är spänd med mycket lite frigång och då kan den tajtas eller slappas när du ändrar styret.
Har du lagom frigång i vajern och tomgångsskruv som reglerar trottlen gäller ju inte detta.
Postat: 15 jun 2013, 20:51
av erlan
ja lutar du den åt höger så höjer du ju flotörnivån och när den når över spridarmunstycket så rinner ju bensinen rakt in.
och lutar du den år vänster så får du lägre flotörnivå och magrare blandning.
vill du ha en moped som går att luta så får du nog sätta på en membranförgasare.
erlan
Postat: 15 jun 2013, 21:02
av Coolvette
erlan skrev:ja lutar du den åt höger så höjer du ju flotörnivån och när den når över spridarmunstycket så rinner ju bensinen rakt in.
och lutar du den år vänster så får du lägre flotörnivå och magrare blandning.
vill du ha en moped som går att luta så får du nog sätta på en membranförgasare.
erlan
Låter rimligt men det går väl knappast att uppnå vid körning?
Stående stilla gränsle över moppen kan man ju luta den ordentligt.
Postat: 15 jun 2013, 21:11
av juste
Coolvette skrev:erlan skrev:ja lutar du den åt höger så höjer du ju flotörnivån och när den når över spridarmunstycket så rinner ju bensinen rakt in.
och lutar du den år vänster så får du lägre flotörnivå och magrare blandning.
vill du ha en moped som går att luta så får du nog sätta på en membranförgasare.
erlan
Låter rimligt men det går väl knappast att uppnå vid körning?
Stående stilla gränsle över moppen kan man ju luta den ordentligt.
Jag lutade den inte speciellt mycket har jag för mig och åt höger stannade den vill jag minnas. Får nog kolla på den där flottören...
Postat: 15 jun 2013, 23:02
av ughla
juste skrev:Coolvette skrev:erlan skrev:ja lutar du den åt höger så höjer du ju flotörnivån och när den når över spridarmunstycket så rinner ju bensinen rakt in.
och lutar du den år vänster så får du lägre flotörnivå och magrare blandning.
vill du ha en moped som går att luta så får du nog sätta på en membranförgasare.
erlan
Låter rimligt men det går väl knappast att uppnå vid körning?
Stående stilla gränsle över moppen kan man ju luta den ordentligt.
Jag lutade den inte speciellt mycket har jag för mig och åt höger stannade den vill jag minnas. Får nog kolla på den där flottören...
exakt sådär är min moped med kinesbing 17mm, rätt störande (får ingen bra tomgång) men å andra sidan sättet jag stänger av mopeden på. Pysen försvann med toppbytet.
Postat: 15 jun 2013, 23:03
av ughla
Om mopeden står rakt så gör typ 5cm vänsterlut stor skillnad, dock får jag luta höger så pedalen tar i marken när jag ska "stänga av" :