Sida 1 av 1

Zweirad Union

Postat: 16 jun 2013, 22:24
av 56:an
Zweiradexpertisen hitåt tack :lol:

Jag satt och fingrade på budaknappen tidigare ikväll men tvekade så det kom upp ett meddelande att auktionen var slut :^o

http://www.tradera.com/dkw-victoria-zwe ... _184489805

Jag kände mig osäker och undrar nu om det går att montera en sån cylle (till 802 motorn?) på en sån EM50 motor vi är vana vid här. Finns det utrymme för muttrarna när man filat hålen avlånga så det passar cc-måttet på vevhuset?

Är det samma slaglängd på den här cyllen som på sverige EM50 motorn?

En annan intessant grej är att cylinderkjolen är så mycket kraftigare och då borde det väl gå att borra till en större cylindervolym. Räcker godset i cyllen för en sån ökning av diametern, 45 mm eller vad det nu kan bli?

Förresten såldes det nog en hel sån motor nu, jag tror den gick för ganska fördelaktigt pris eller gjorde den inte det?

Postat: 16 jun 2013, 22:31
av 56:an
1025 gick den för... Det är väl rätt bra köp på en ostrypt 3-växlad motor :wink:

http://www.tradera.com/dkw-zweirad-unio ... _184573450

Postat: 17 jun 2013, 15:50
av fatchance
Får väl ta mitt ansvar då! :D

Tror inte att det är värt att försöka få ditt en 802 cylinder på en EM50, allt går men, men...

802 motorn har 50 x 50 i bultdelning mot 45 x 45 på EM50, sedan är slaget lite längre, 39,5 mot 39mm.
Vevstaken är 75mm i en EM50 och 85mm i 802
Kolven är (lite osäker) 32mm från cc kolvbult till topp på EM50 och 28mm på 802.

Att borra en 802 till 45mm, nej det blir inget bra. Det finns inte så mycket
material mellan loppet och spolportarna - blir lite Puch Maxi med öppna spolportar om man gör så.

Om man ska få dit en annan cylinder på en EM50 så är nog en Casal, tidig Zündapp eller Simson S50 mycket enklare att pickla dit! :wink:

Postat: 17 jun 2013, 16:02
av erlan
sweiraden som var på dragracingen i Norberg hade cylinder från en scootermotor som kallas "stående minarelli". sitter i ett gäng olika scootrar. har ochså 45x45 mm bultdelning, liksom yamaha DT.

erlan