Sida 1 av 2
vad är det för puch jag köpt? ms50l?
Postat: 19 jun 2013, 10:52
av Alfredsson
Budade hem denna igår och skall åka och hämta den nu.
motornummer anger den som 1956, typskylt borta på ramen.
jag har titta på bilderna sen igår och här kommer lite tankar.
motor har ett tidigt nummer men har kick, borde väl ha trampor om det är 1956.
hjulen är halvnav, det bör väl vara tidiga modellerna som har det.
lågt styre
hål för verkygslåda på bakskärm? inte en ms50?
tanken är av senare modell?
stöddämpare av senare modell?
tidig baklampa
så, är det ett ihop plock eller?
återkommer när jag hämtat hem den och letat ramnummer
tills dess får ni gärna spåna vidare

Postat: 19 jun 2013, 11:13
av Puchlasse
Ja den var lite lurig. Fel luftburk och tank kan vi ju säga från början. Antar att du tar ramnumret från ramnummerbanken och tycker att det ska vara en 56a. De flesta som skriver in dit vet inte sin årsmodell utan det blir ett jämförande med andra, så de ramnumrena kan vara fel på nåt halvår/år. Men det är ju en bra hjälp att starta med.
Försök hitta färgen den var målad med från början, så finns det nåt mer att utgå ifrån.
1956 fanns endast MS50L ( Nu pratar jag bara svenska modeller). 1957 fanns även VS50 L och den hade verktygsfack, men ett annat kedjeskydd än det som sitter på.
Men jag har sett flera gånger vid renoveringar att hål för verktygsfack satt även på modeller som inga hade, de var bara överspacklade, så jag tror att de ibland gjordes på fabrik på alla modeller ?
Det ser mycket ut som ett hopplock, men om ram och motor har samma nr så är det ju bara att bestämma dig för en modell och bygga den.
Halvnavet säger inte så mycket, det hängde med till 1970? på vissa modeller. Florida automatic bla.
Postat: 19 jun 2013, 11:20
av Alfredsson
tack för info.
jag återkommer sen med mer kött på bena.
ramnummer finns väl instansat på bakskärmen va? utöver på typskylten.
Postat: 19 jun 2013, 15:23
av Alfredsson
hittat ramnummer, samma som motorn.
6059123, ramnummret satt på styrstången om det kan hjälpa
tror den kan ha varit vit i orginal
2vxl hand med kick
Postat: 19 jun 2013, 21:00
av Alfredsson
Plockade ihop den ikväll gör att få en överblick på vad som saknas.
Tror inte det är ett ihopplock iaf

Postat: 19 jun 2013, 21:37
av PUCH-60
Är den svensksåld skall det finnas ett S instansat på översidan
av motorn någon stans bredvid anhållet till kopplingswiren
Mysko modell! lycka till med den!
Postat: 19 jun 2013, 22:42
av erlan
finsksåld kanske?
erlan
Postat: 20 jun 2013, 18:03
av Alfredsson
PUCH-60 skrev:Är den svensksåld skall det finnas ett S instansat på översidan
av motorn någon stans bredvid anhållet till kopplingswiren
Mysko modell! lycka till med den!
det finns ett D instansat?
Postat: 20 jun 2013, 18:04
av Lanz
Alfredsson skrev:PUCH-60 skrev:Är den svensksåld skall det finnas ett S instansat på översidan
av motorn någon stans bredvid anhållet till kopplingswiren
Mysko modell! lycka till med den!
det finns ett D instansat?
Deutschland?
Postat: 20 jun 2013, 19:14
av erlan
har inte puch något gjutdatum på blockhalvor och motorkåpor som t.ex sachs har?
erlan
Postat: 20 jun 2013, 20:14
av Puchlasse
Jag har en tysk ramnummerlista. Den säger att ditt ramnummer satt på en MS50L från 1965. Ifall D står för Tyskland.
Kan ju vara Danmark också.
du får nog jaga tidigare ägare för att lösa mysteriet.
Postat: 20 jun 2013, 21:34
av PUCH-60
Misstänkte att den inte var svensksåld, har aldrig funnits någon sån
modell svensksåld, men den är ju inte sämre för det, det är ju en puch!
Glad midsommar alla moppetokar!

Postat: 21 jun 2013, 08:33
av Alfredsson
Vilken modell kan det tänkas vara då. Om man tittar internationellt
Postat: 21 jun 2013, 09:33
av Puchlasse
Tysk eller Dansk eller Norsk ??? Det finns många modeller att välja bland. Du får nog sätta ner foten och bestämma dig själv för vad du vill ha köpt för nåt.
Postat: 21 jun 2013, 12:41
av Alfredsson
Jag vill ju först och främst veta årsmodell så jag kan se vilka färgalternativ jag har. Jag vill ju gärna ha en vallmoröd.