Sida 1 av 1

Stift vevaxel/svänghjul

Postat: 19 jun 2013, 14:48
av Gnuffen
Min tomosmotor ska ha ett stift som styr svänghjulet istället för en krysskil,
men stiftet fattas. Är det någon som vet var man kan få tag i ett nytt?
Det ska vara 3x5mm?

Postat: 19 jun 2013, 14:53
av erlan
momentum har cylindriska pinnar, men om det finns i den dim vet jag inte.

erlan

Postat: 19 jun 2013, 16:59
av 56:an
Såga av en bit av änden på en borr den delen man stoppar i chucken. Justera sedan till exakt längd med en fil. Du kan också kolla om du har nån burk med träskruvar och se om du hittar nån med bra passning på den släta delen närmast skruvskallen.

Det är bra med lite mjukare material här för att undvika alltför stora skador i svänghjulsnav och på axelkona.

Postat: 19 jun 2013, 17:34
av NRoos
Använd då inte en borr. Det ska vara ett lagomt mjukt material eftersom det bara ska vara en krysskil. Kanske en eker duger om du hittar någon som passar.

Postat: 19 jun 2013, 17:39
av Skunkworkz
Kilen/stiftet är bara till för att svänghjulet skall hamna
på rätt ställe. Behöver alltså inte vara något hållbart
material.

Postat: 19 jun 2013, 18:38
av Gnuffen
Okej då vet jag, ska ta och rota runt lite och se vad jag kan hitta :D

Postat: 19 jun 2013, 18:44
av 56:an
NRoos skrev:Använd då inte en borr. Det ska vara ett lagomt mjukt material eftersom det bara ska vara en krysskil. Kanske en eker duger om du hittar någon som passar.
Borrar är inte härdade vid det cylindriska fästet för då skulle dom kunna skada borrchucken.

Ekrar funkar nog inte dom är hårda och har sällan jämna millimetermått.

Postat: 19 jun 2013, 22:18
av NRoos
56:an skrev:
NRoos skrev:Använd då inte en borr. Det ska vara ett lagomt mjukt material eftersom det bara ska vara en krysskil. Kanske en eker duger om du hittar någon som passar.
Borrar är inte härdade vid det cylindriska fästet för då skulle dom kunna skada borrchucken.

Ekrar funkar nog inte dom är hårda och har sällan jämna millimetermått.
Så är det nog, men det är väl ändå bra mycke starkare än vad som behövs?
Är inte en eker mindre hård än änden på borren?

Postat: 19 jun 2013, 22:32
av erlan
jag har visserligen alldrig bearbetat skaftet på en så liten borr, men en lite större borr är mjukare än en eker sista biten. från c:a 1Xdiametern ovanför spiralen.
men har man bara passning på konan är det inte så noga vad det är för pinne.
en lagom bit mässingtråd eller en spik. tag vad som finns. den gör bara nytta tills man får dra åt muttern.
har man en massa grader, repor, eller andra skador på konan så finns det inte en kil i värden som håller.

erlan

Postat: 19 jun 2013, 23:38
av 56:an
Om konförbandet fungerar märker man om får ta i ordentligt med svänghjulsavdragaren då svänghjulsmuttern varit åtdragen med rätt moment.

Lossnar svänghjulet däremot lätt trots muttern varit hårt åtdragen är det dags att se över konorna och reparera så gott det går med försiktig filning och inslipning med ventilpasta.

Postat: 20 jun 2013, 17:03
av NRoos
erlan skrev:jag har visserligen alldrig bearbetat skaftet på en så liten borr, men en lite större borr är mjukare än en eker sista biten. från c:a 1Xdiametern ovanför spiralen.
men har man bara passning på konan är det inte så noga vad det är för pinne.
en lagom bit mässingtråd eller en spik. tag vad som finns. den gör bara nytta tills man får dra åt muttern.
har man en massa grader, repor, eller andra skador på konan så finns det inte en kil i värden som håller.

erlan
Ja där ser man. Man lär sig något nytt varje dag :wink:

Postat: 20 jun 2013, 17:10
av erlan
jag vet inte exakt vad du syftar på, men kan tillägga att en lagom lång bit av en tretums spik funkar bra i sachs, som krysskil.
hur det funkar med dom 70mm spik som finns idag vet jag inte.

erlan

Postat: 20 jun 2013, 17:54
av Gnuffen
Det har löst sig nu, jag använde mig av den släta delen högst upp på en träskruv och filade den till lämplig storlek :D